/
۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
هشدار پوتین؛

هشدار پوتین درباره خطر افزایش شدید قیمت‌های انرژی

رئیس‌جمهوری روسیه به غرب هشدار داد ادامه تحریم‌ها علیه این کشور سبب افزایش شدید قیمت‌های انرژی می‌شود.
کد خبر : ۴۶۵۷۶

به گزارش نبض نفت به نقل از خبرگزاری رویترز ، ولادیمیر پوتین روز جمعه (۱۷ تیر ماه) به غرب هشدار داد که ادامه تحریم‌ها علیه مسکو به‌دلیل درگیری‌های نظامی این کشور و اوکراین خطر افزایش فاجعه‌بار قیمت انرژی برای مصرف‌کنندگان جهان را به‌دنبال دارد.

وی که تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه را اعلان جنگ اقتصادی می‌داند، گفت که درخواست‌های غرب برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه، بازارهای جهانی را با افزایش قیمت‌های نفت و گاز مواجه کرده است.

بر اساس این گزارش، مشتریان اتحادیه اروپا در نظر دارند وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهند، این در حالی است که سران گروه هفت کشور ثروتمند جهان، موسوم به گروه ۷ نیز ماه گذشته اعلام کردند اعمال سقف قیمت برای سوخت‌های فسیلی روسیه، از جمله نفت را بررسی می‌کنند.

پوتین در گفت‌وگو با مدیران صنعت نفت و گاز روسیه از جمله ایگور سچین، مدیرعامل شرکت روسنفت و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر این کشور عنوان کرد: تحریم‌ها علیه روسیه آسیب بسیار بیشتری به کشورهای تحریم‌کننده وارد می‌کند.

اعمال بیشتر تحریم‌ها بدون اغراق می‌تواند عواقب شدیدتر و حتی فاجعه‌باری را در بازار جهانی انرژی ایجاد کند.

آغاز تنش‌ها میان روسیه و اوکراین و در پی آن اعمال شدیدترین تحریم‌های غرب در تاریخ معاصر، پیش‌بینی‌ها درباره بازارهای انرژی و کالاها را کم‌رنگ کرده و رشد جهانی را کاهش داده است.

انرژی یکی از حوزه‌هایی است که روسیه همچنان بر آن تسلط دارد و کشورهای اروپایی از جمله آلمان نگران هستند که عرضه از سوی مسکو کاهش یابد.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی و بزرگ‌ترین صادرکننده گندم در جهان است. اروپا حدود ۴۰ درصد گاز و ۳۰ درصد نفت خود را از روسیه تأمین می‌کند.

هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها، جهان برای کاهش بیشتر عرضه از سوی روسیه آماده می‌شود. جریان گاز خط لوله نورد استریم یک که زیر دریای بالتیک قرار دارد و مسیر حیاتی تأمین گاز به آلمان به‌شمار می‌رود، قرار است از ۱۱ تا ۲۱ ژوئیه (۲۰ تا ۳۰ تیر ماه) برای انجام عملیات تعمیرونگهداری متوقف شود.

شرکت دولتی گازپروم روسیه ظرفیت انتقال گاز این خط لوله را به ۴۰ درصد کاهش داد و دلیل آن را تأخیر در بازگشت تجهیزات در حال‌ تعمیر این شرکت توسط شرکت زیمنس انرژی آلمان در کانادا به‌ علت تحریم‌ها دانست.

پوتین گفت: می‌دانیم که اروپایی‌ها در تلاش هستند جایگزینی برای منابع انرژی روسیه پیدا کنند. با این حال، پیش‌بینی می‌کنیم که نتیجه چنین اقدام‌هایی افزایش قیمت گاز در بازار تک‌محموله و بالا رفتن قیمت انرژی برای مصرف‌کنندگان نهایی باشد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر