/
۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
رکود عمیق در بورس؛

فرار سهامداران از بورس

ا وجود رشد حدودا نیم درصدی شاخص کل بورس در معاملات روز چهارشنبه هفته پیش، اما هنوز نمی توان وضعیت مثبتی را برای بازار سهام متصور بود.
کد خبر : ۴۶۶۶۹
نبض نفت-بورس تهران در یک روند فرسایشی و رو به پایین گرفتار شده و هر اتفاقی هم که طی دو ماه گذشته رخ داده، صرفا در جهت عمیق تر شدن رکود موجود بوده است.

بورس مدتی است که از کمبود نقدینگی رنج می برد و این موضوع با گذشت زمان، بیشتر به چشم می آید. به طوری که هرچه روزها و هفته ها می گذرد، کمبود نقدینگی بیشتر به چشم می آید و این موضوع بر تصمیمات سرمایه گذاران اثر می گذارد.

هفته گذشته بورس تهران شاهد یک اتفاق بی سابقه در سال 1401 بود. سه بار رکوردشکنی در کاهش ارزش معاملات، اتفاقی بود که عمق رکود موجود در بازار سهام را فریاد می زد. در چنین شرایطی، حتی رشدهای شاخص کل هم چندان به چشم نمی آید و کسی به آن دل خوش نمی کند.

رکود عمیق در بورس

ثبت ارزش معاملات خرد به میزان کمتر از 2600 میلیارد تومان در روز چهارشنبه، پررنگ ترین رویداد بورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بود. این اتفاق حتی از رشد حدودا نیم درصدی شاخص کل هم اهمیت بیشتری داشت. تحلیلگران بر این باورند که وقتی سرمایه گذاران حاضر نیستند سهام را حتی با افت قیمتی که متحمل شده بخرند، یعنی از نگاه آن ها نرخ سهام هنوز بالاست و باید افت بیشتری کند. در چنین شرایطی است که ارزش معاملات کاهش می یابد و بازار وارد رکود می شود.

با این حساب در معاملات امروز نمی توان انتظار خاصی از بازار سهام داشت. گرچه ممکن است بخشی از تقاضای موجود در روز چهارشنبه به معاملات امروز نیز کشیده شود و شاخص ها در ابتدای معاملات رشد کنند، اما احتمالا عرضه ها در نیمه دوم زمان معاملات افزایش خواهد یافت.

نکته منفی دیگری که در معاملات بازار سهام وجود دارد، عدم اعتماد حقیقی ها به رشد این بازار است که همین موضوع سبب شده آن ها به طور متوالی در حال خروج پول خود از بازار باشند.

نه افت شدید، نه رشد هیجانی

خروج پول حقیقی از بازار سهام و تزریق آن به ابزارهای مالی که درآمد ثابت دارند مانند صندوق ها و اوراق بدهی، یکی دیگر از نشانه های رکود موجود در بازار است که نشان می دهد فعلا در کوتاه مدت شاهد رشد خاصی در بورس نخواهیم بود.

البته به دلیل ارزنده بودن بسیاری از نمادها و پایین آمدن نسبت قیمت به درآمد آن ها، احتمال افت شدید نیز کم است اما به همان نسبت احتمال رشد شدید بورس نیز در کوتاه مدت بسیار ضعیف و کم رنگ است.

منبع:اقتصادنیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر