/
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
«مروارید مکران»؛

«مروارید مکران»، گامی ۳۰۰ هزار بشکه‌ای برای افزایش ظرفیت پالایشی ایران

طرح احداث پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای مروارید مکران را می‌توان طرح ماندگار دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت پالایشی و کاهش خام‌فروشی کشور قلمداد کرد.
کد خبر : ۴۷۰۷۸
نبض نفت-تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی طرح احداث «پالایشگاه مروارید مکران» امروز به ارزش ۷ میلیارد دلار میان وزارت نفت، گروه اقتصادی مفید، بانک ملت، بانک ملی، بانک تجارت و بانک پارسیان امضا شد.

محل احداث این طرح در بندر جاسک در کرانه دریای عمان خواهد بود و استفاده حداکثری از تجهیزات ساخت داخل و بهره‌مندی از قانون تنفس خوراک از جمله ویژگی‌های این طرح است که با هدف ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در جهت هم‌سویی با نگاه دولت و پیش‌بینی سند تحول، جلوگیری از واردات بنزین به کشور، افزایش ظرفیت پالایشی و تولید فرآورده در کشور، اشتغال‌زایی و به‌کارگیری توانایی شرکت‌های داخلی و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها، مقابله فعالانه با تحریم‌ها و جلوگیری از تحریم‌پذیری و هدایت نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری مولد طراحی و اجرایی خواهد شد.

مجری این پروژه شرکت توسعه مکران انرژی مفید است و پیش بینی می‌شود تا ابتدای سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری کامل برسد.

۷۱۶ هکتار مساحت زمین محل احداث پالایشگاه در منطقه کوه مبارک جاسک است و هم‌اکنون لایسنس پروژه و مجوز محیط زیستی آن تأیید شده است.

خوراک پالایشگاه مروارید مکران نفت خام سنگین و فوق سنگین و حدود ۷۰ درصد از محصولات تولیدی آن فرآورده‌هایی نظیر بنزین، گازوئیل و گازمایع و بقیه، محصولات شیمیایی خواهد بود.

با آغاز عملیات اجرایی طرح ساخت پالایشگاه مروارید مکران اشتغال گسترده در کارخانجات تأمین‌کننده تجهیزات ایجاد خواهد شد و با آغاز راه‌اندازی این پروژه برای ۲ هزار نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد.

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر