/
۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸

تحلیل بازار فولاد و سهام ارفع

صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مهم و پایه‌ای برای رشد و توسعه اقتصادی به شمار می‌رود و پر کاربردترین فلز در صنایع خودروسازی و ساخت و ساز می‌باشد.
کد خبر : ۴۷۱۵۰

نبض نفت-رحمان محمدی شیرکلایی- کارشناس اقتصادی

با نگاهی به بازار جهانی فولاد و کاهش تقاضا برای سنگ آهن در بازار چین بدلیل شیوع مجدد کرونا و احتمال عدم‌ تحقق رشد ۵/۵ درصدی چین در سال ۲۰۲۲ و تداوم جنگ روسیه و اوکراین و کاهش رشد اقتصاد جهانی منجر به کاهش تقاضا و قیمت جهانی فولاد می گردد که با کاهش ۳۴ درصدی در ۶ ماهه اخیر فعلا تا ۸۸۰ دلار کاهش یافته است.

بازار فولاد کشور نیز تحت تاثیر رکود در ساخت و ساز در سال جدید که به کمترین مقدار خودش در ۱۸ سال اخیر رسیده و نگرانی برای قطعی برق در تابستان و نیز کاهش انگیزه تولید صادراتی به دلیل سکون بازار ارز دچار سردرگمی و رکود شده‌ است. از طرفی در صورت تداوم رشد نقدینگی و سطوح فعلی تورم، احتمال افزایش نرخ ارز نیمایی و نزدیک شدن به نرخ بازار، افزایش قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا و نهایتا بازار آزاد دور از انتظار نیست.

آهن و فولاد ارفع تولید کننده شمش و آهن اسفنجی برنامه افزایش ظرفیت تولید را در دستور کار خود دارد. این شرکت در بازار دوم فرابورس معامله می شود که در آخرین روز معاملات هفته جاری قیمت سهم ۱۱،۷۷۰ ریال بوده و ۵۸۹ هزار سهم که فعلا در حجم های پایینتری نسبت به حجم مبنا خرید و فروش می شود. P/e سهم 5.78 بوده که نسبت به متوسط گروه فولادی 6.34 پایین‌تر است.

ارفع در سال‌های اخیر بعنوان سهامی با تقسیم سود مناسب بوده و در ۳ سال اخير ۲ بار افزایش سرمایه داده است. اما در ۳ ماه اخیر دچار روند نزولی شده و ناشی از شرایط رکودی بازار حدود ۱۶ درصد ارزش خود را از دست داده است.

سرمایه شرکت در حال حاضر ۱۲ هزار میلیارد ریال بوده و فروش و درآمد عملیاتی شرکت در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۴۰۱/۳/۳۱ حدود ۲۹.۸ هزار میلیارد ریال می باشد. سود خالص شرکت در دوره مذکور ۸.۹۶۴ میلیارد ریال بالغ گردیده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۹۱ درصدی داشته است. در صورت افزایش نرخ نیمایی، درآمد صادراتی فولادسازان و نیز شرکت فولاد ارفع حاصل از تسعیر ارز افزایش خواهد یافت که این موضوع در کنار افزایش سرمایه و نیز بهبود ارتباطات بین المللی و تعاملات خارجی به اقبال مردم به بازار و رشد سودآوری و قیمت سهام این صنایع تاثیرگذار خواهد بود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر