/
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
بوررل:

به لحظه حساسی رسیده‌ایم/ نسبت به احیای توافق خوشبینم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد سرنوشت احیای برجام گفت: من پاسخ را از ایالات متحده دریافت کردم. اکنون بر عهده ایران است که به آنها پاسخ دهد. همچنین می‌خواهم از اتریش به خاطر نقش قوی‌اش تشکر کنم. ما به لحظه حساسی رسیده‌ایم. من خوشبین هستم، این آخرین میلی‌متر (برای احیای توافق) است. این توافق دنیا را کمی امن‌تر می‌کند.
کد خبر : ۴۷۴۴۹

نبض نفت - جوزپ بوررل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه اتریشی «کرونن سایتونگ» در مورد مسائلی از جمله بحران انرژی اروپا، سرنوشت احیای برجام، جنگ اوکراین و احتمال بازگشت ترامپ به قدرت در انتخابات ۲۰۲۴ اظهارنظر کرد.

بوررل در بخشی از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید اتحادیه اروپا یک ابرقدرت جهانی است، گفت:  از نظر اقتصادی و اخلاقی بله. اما از نظر نظامی نه. دنیا به مکانی خطرناک تبدیل شده است.

وی افزود: اعضای اتحادیه اروپا باید درک کنند که در صورت لزوم باید از خود دفاع کنیم و به ابزارهایی برای انجام این کار نیاز داریم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که از نظر شما همه‌گیری بزرگترین چالش اتحادیه اروپاست یا بحران انرژی، عنوان کرد: این بزرگترین بحران‌هایی است که اروپا تا به حال داشته است. اول بحران بدهی، بعد همه‌گیری، حالا انرژی. تنها راه حل این بحران‌ها اتحاد است.

وی در مورد سرنوشت احیای برجام گفت: من پاسخ را از ایالات متحده دریافت کردم. اکنون بر عهده ایران است که به آنها پاسخ دهد. همچنین می‌خواهم از اتریش به خاطر نقش قوی‌اش تشکر کنم. ما به لحظه حساسی رسیده‌ایم. من خوشبین هستم، این آخرین میلی‌متر (برای احیای توافق) است. این توافق دنیا را کمی امن‌تر می‌کند.

بوررل در پاسخ به این سوال که جنگ در اوکراین، بحران بر سر تایوان و سایر نقاط جهان و علاوه بر این، یک بیماری همه‌گیر، بحران در دموکراسی و بازگشت احتمالی دونالد ترامپ در سال ۲۰۲۴ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده را در پیش داریم به نظر شما جهان در پنج سال آینده چگونه خواهد بود، گفت: نمی‌دانم. دنیا در پنج هفته گذشته به اندازه کافی برای من دردسر ایجاد کرده است.

اظهارات بوررل در حالی مطرح می‌شود که نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی امروز در صفحه توئیتر خود نوشت: بررسی دقیق پاسخ‌های آمریکا به محورهای اصلاحی ایران در خصوص ایده‌های هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان در سطوح کارشناسی در جریان است و این روند حداقل تا پایان هفته جاری ادامه خواهد داشت.

منبع:ایلنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر