/
۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
نفت و گاز اروندان؛

طرح پایلوت سبک‌سازی نفت فوق‌سنگین در نفت و گاز اروندان رونمایی شد

طرح پایلوت سبک‌سازی نفت فوق‌سنگین به‌عنوان یکی از طرح‌های فناورانه پژوهشگاه صنعت نفت به سفارش شرکت نفت و گاز اروندان برای نخستین‌بار در صنعت نفت کشور رونمایی شد.
کد خبر : ۴۷۵۸۴

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، نشست مشترکی بین شرکت نفت و گاز اروندان و پژوهشگاه صنعت نفت با هدف رونمایی از طرح پایلوت سبک‌سازی نفت فوق‌سنگین با حضور عبدالله عذاری اهوازی، مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان، علی کلانتری، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و جمعی از مدیران و رؤسای شرکت نفت و گاز اروندان و پژوهشگاه روز پنجشنبه (۱۰ شهریورماه) در سالن نشست‌های پژوهشگاه صنعت نفت در تهران برگزار شد.

در این نشست عذاری اهوازی با اشاره به اینکه این شرکت یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های مشترک نفتی خاورمیانه را با کشور همسایه در اختیار دارد، افزود: افزایش تولید و استخراج نفت از میدان‌های مشترک نفتی از مهم‌ترین سیاست‌های حائز اهمیت وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز اروندان است.

وی ادام داد: باید با اتخاذ تصمیم‌های کارآمد و قابل‌اجرا و با توجه به تحریم‌های غرب علیه ایران از ظرفیت‌های موجود در داخل بیش از پیش استفاده شد و بهینه‌سازی هزینه‌های تولید و بهره‌برداری سریع‌تر از میدان‌‏های نفتی مشترک و دیگر میدان‌های حوزه غرب کارون از جمله اقدام‌های مورد اهتمام ما در این شرکت است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح کرد: اعتقاد دارم پژوهشگاه صنعت نفت، سازمان‌ها و مراکز عالی و دانش‌بنیان صنعت نفت نعمتی بزرگ و بال‌های توانمند شرکت‌های نفتی هستند و این مجموعه‌ها می‌توانند با بررسی دقیق پژوهش‌ها و به نتیجه‌رساندن تحقیقات و با دستیابی به‌نتایج مطلوب به افزایش تولید از میدان‌های حوزه غرب کارون کمک فراوانی در تولید ایده‌آل به شرکت نفت و گاز اروندان کنند.

تسریع طرح در دولت سیزدهم

عذاری اهوازی با اشاره به اینکه افزایش استخراج نفت با کیفیت برای کشور موضوعی ضروری و مهم است افزود: برای حل مشکل نفت دارای API بالا از میدان نفتی آزادگان در سال ۱۳۹۹ یک پروژه پژوهشی سرمایه‌ای به مناقصه گذاشته شد و با انتخاب پژوهشگاه صنعت نفت، کار به این عزیزان سپرده شد. متأسفانه تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم مسائل به کُندی پیش می‌رفت و کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت کار داشتیم، اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و با اتخاذ تصمیم‌های مهم و حمایتی ما در شرکت نفت و گاز اروندان کارهای پژوهشی این طرح شتاب بیشتری به خود گرفته تا اینکه در شهریور امسال تلاش‌های شبانه‌روزی به نتیجه رسید و امروز با افتخار شاهد رونمایی از نمونه اولیه و آزمایشی در مقیاس کوچک خط تولید سبک‌سازی نفت فوق‌سنگین برای نخستین‌بار در صنعت نفت از سوی این شرکت با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت هستیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم با انتخاب یک سرمایه‌گذار خوب این طرح پژوهشی هر چه سریع‌تر منجر به ساخت و استفاده میدانی شود تا نقش کلیدی این پروژه مهم که سبک‌سازی نفت کشور را به همراه خواهد داشت، رقم بخورد و شرکت نفت و گاز اروندان برای پیشبرد اهداف عالی نظام که صرفه اقتصادی و تولید با کیفیت دارد حمایت می‌کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، ضمن قدردانی از حمایت شرکت نفت و گاز اروندان در اجرای این طرح، افزود:  رونمایی از پایلوت سبک‌سازی نفت فوق‌سنگین و رسیدن به نتیجه مطلوب بی‌شک به یُمن حمایت‌های همه جانبه مدیر عامل و همکاران شرکت نفت و گاز اروندان طی چند ماه گذشته بوده است.

کلانتری با اشاره به اینکه این پژوهشگاه دارای سه پردیس بالادست، پایین‌دست و محیط زیست است، اذعان کرد: کارهای پژوهشی و تحقیقاتی بسیار خوبی در این مدت انجام شده که این موضوع در توسعه فناوری‌های بالادست مشهود است و در آینده شاهد موفقیت‌های بیشتری خواهیم بود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: پژوهشگاه نفت آمادگی دارد نیازهای فناورانه، پژوهشی و بررسی شده درباره میدان‌های نفتی کل کشور و به‌ویژه شرکت نفت و گاز اروندان را با ظرفیت‌های موجود و با استفاده از نیروی انسانی ماهر، متخصص و متعهد خود کارهای بزرگ و ناممکن را انجام دهد و سبب تحولی عظیم در بخش‌های مختلف کشور شود.

در ادامه این نشست از واحدهای مستقر در این پژوهشگاه بازدید به عمل آمد و طی مراسمی پایلوت سبک‌سازی نفت فوق‌سنگین ساخته شده، رونمایی شد.

دستیابی به دانش‌فنی سبک‌سازی نفت‌سنگین، از سوی پژوهشگران صنعت نفت کشور گام بلندی برای افزایش ارزش افزوده این ماده طبیعی است و سبب ارزآوری و صرفه اقتصادی خواهد بود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر