/
۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
تلاش تازه ای برای ماندگار کردن تاریخ نفت ایران

موزه های نفتی از میان تاسیسات خاموش سر برمی آورند

جانشین امور موزه ها و مرکز اسناد نفت و کشور با اشاره به اقدامات وزارت نفت با همیاری جمعی از علاقمندان تاریخ نفت برای حفظ و ساماندهی میراث ب یکصد ساله نفت کشور به نسل آینده با ایجاد موزه های نفت کشور خبر داد.
کد خبر : ۴۷۹۴

به گزارش نبض نفت از صدو نه سال پیش که نخستین چاه نفتی غرب آسیا در مسجد سلیمان فوران کرد نفت نه تنها اثرویژه ای بر اقتصاد کشور برجا گذاشته است بلکه با مرور زمان در حوزه اجتماعی نیز ایجاد گر فرهنگ و تاریخ خاص برای ایران زمین بوده است. اکنون پس از گذشت دوران و خلق رخداد های مهم تاریخی طی یک قرن اخیر که برخی از این رخداد های مهم همچون بیداری ملت ایران برای ملی سازی صنعت نفت وقوع حوادث تاثیر گذاری بر انقلاب شکوهمند اسلامی چون اعتصاب کارگران شرکت نفت در سال 57 مستقیما با این ثروت نوپیدا درایران درارتباط بوده می توان به اهمیت حفظ تاریخ عصر جدید ایران با حراست تاریخ نفت پی برد.

از اسناد مکتوب و عکس های برجا مانده تا گالن های رنگ و رو رفته و دیگر اشیایی که طی یک قرن برجای ماده و هر یک حکایت گر بخشی از تاریخ خاموش نفتی است همچنین اماکن ساکنی در شهرهای نفتی کشور که روزی محل جنب و جوش کارگران نفتی بوده اما اکنون آرام و ساکن به آشیانه کبوتران مبدل شده است همه بخشی از تاریخ نفت ایران است که برای حفظ و حراست آن عشق و اراده منحصر به فردی لازم است .
ابرهیم رنجبرزاده درگفتگو با نبض نفت با بیان اینکه موزه های صنعت نفت به طور جدی و رسمی از اواسط سال 92 کار خود را اغاز کرده است گفت: با توجه به سابقه 110 ساله صنعت نفت کشور نیاز به پشتوانه هویتی این صنعت برای خانواده بزرگ صنعت نفت و جامعه ایران احساس می شود.
وی افزود: با قدم های خوبی که برای نهادیه شدن فرهنگ موزه ها در خارج از صنعت نفت برداشته شده است و کمک هایی که از راس وزارت خانه یعنی وزیر محترم و معاونین به همراه شرکت های اصلی برداشته اند وضعیت امیدوار کننده ای را در این زمینه شاهد هستیم.
رنجبرزاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تاریخ نفت ایران طول زیادی دارد ازاین رو این کمک هایی که شده است شاید بخش ابتدایی موضوع را کمک کرده است بنابرانی ما توقعمان ابتدا از خود بدنه صنعت نفت است که همانطور.

یازده مکان تاریخی نفت ثبت ملی شد

جانشین امور موزه ها و مرکز اسناد نفت با اشاره به کشف و بازیابی اسناد اشیا و حتی اماکن توسط مجموعه متبوعش اظهارداشت: در این مدت برخی اماکن مانند مناطق خوزستان به ثبت ملی رسیدند و این کار به صورت جدی برای همه نقاط تاریخی نفت درحال صورت گرفتن است .
وی افزود: اکنون قریب به 11 نقطه صنعت نفت به فهرست ثبت ملی اضافه شده است وحدود 20 نقطه دیگر پرونده شان در سازمان میراث فرهنگی درحال تکمیل شدن است که پس از طی پروسه بررسی و ارزیابی ثبت خواهد شد.
رنجبرزاده با بیان اینکه موضوع موزه ها کم کم در خود صنعت نفت درحال نهادینه شدن است گفت: اکنون از اقصی نقاط صنعت بخصوص جنوب با ما در تماس هستند و شاهد حساست افرادی را شاهد هستیم که حس کرده اند اتفاقی برای تاریخ نفت کشور درحال رخ دادن است و آنها وظیفه دارند برای صیانت از فرهنگ آن کوشاباشند.
وی خاطرنشان کرد: کار دیگری که از ستاد موزه ها درحال پی گیری است استفاده از تجربه غنی پیشکسوتان و بازنشستگان صنعت نفت است. اینها خاطراتشان و هم هدایایی که به موزه می دهند گنجینه موزه را افزایش می دهد.این اشیا به نام خود در مرکز اسناد ثبت می شود و برای نسل آینده باقی می ماند.
رنجبرزاده یادآورشد: ما از همین جا از علاقمندان پیشکسوتان و قدیمی های صنعت نفت می خواهیم که این کمک را به ما بکنند و دست مارا بگیرند که بتوانیم هر چه بیشتر گنجینه موزه هایمان را غنی تر بکنیم.
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اهدافی را که دنبال می کنیم حفظ تاریخ صنعت نفت از سراسر کشور نهادینه شود و با توجه به امکانات و زمان محدود داشته ها حفاظت و مرمت شود و برای علاقمندان نسل بعد باقی بماند.
رئیس طرح و برنامه موزه ها و اسناد نفت کشور با بیان اینکه حضور ما در نمایشگاه های نفت درحال پر رنگ تر شدن است گفت: ما این تعامل دو جانبه را با صنعت و مردم روز به روز شاهد هستیم . کمک های مردم از نظر خودشان شاید ناچیز باشد اما برای ما ارزشمند است. این کمک ها شامل عکس ها و اشیایی است که هرکدام برای خود خاطراه ای دارد .
وی افزود: دکتر نعمت الهی رئیس موزه ها و اسناد نفت کشور با علاقمندی بسیار و تمام توان در صنعت نفت این موضوع را پیش گرفته است و امیدواریم هر چه زودتر به نقطه ایدآل برسیم.

ایجاد موزه در نزدیکترین موقعیت به تاسیسات تاریخی نفتی

رنجبرزاده ابرازداشت: در اقصی نقاط کشورتاسیساتی داریم که آن را حفظ کرده و به ثبت رساندیم و پس از آن بررسی می کنیم تا ببینیم کدام نقطه از همان منطقه قابلیت موزه شدن دارد تا این اشیا را در آنجا نگه داری کنیم.
وی با بیان اینکه در این مقطع قدیمی ترین پمپ بنزین آبادان در سال گذشته افتتاح شد گفت: دو موزه دیگر تا پایان سال و سال آتی افتتاح می شو که شامل موزه "کارآموزان نفت" در محل فنی حرفه ای آبادان و "قدیمی ترین پمپ بنزین تهران " در محله دروازه دولت است. همچنین موزه نفت کرمان را داریم که ساختمان کنسولگری انگلستان در منطقه جنوب شرق کشور بوده است و قرار است تبدیل به موزه شود.
رنجبر زاده با اشاره به برنامه های آتی گفت: آبادان اهواز کرمانشان کارخانه حلب سازی و حلب پرکنی را داریم که در دنیا منحصر به فرد بوده است مطالعات اولیه آن صورت گرفته است تا موزه شود. 

تهیه کننده: سید مسعود حسینی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر