/
۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
نخست‌وزیر فرانسه:

اگر مردم مسئولانه رفتار نکنند، برق و گاز قطع می‌شود

بنا بر اعلام نخست‌وزیر فرانسه، دولت این کشور سال آینده میلادی بهای برق و گاز برای مصرف‌کنندگان خانگی را ۱۵ درصد افزایش می‌دهد.
کد خبر : ۴۷۹۵۵
به گزارش نبض نفت به نقل از خبرگزاری فرانسه ، «الیزابت بورن» نخست‌وزیر فرانسه به مردم هشدار داد که در صورت عدم خویشتنداری در مصرف انرژی و رفتار «مسئولانه»، احتمال قطع برق و گاز در این کشور وجود دارد.

در حالی که به دنبال تنش‌های کشورهای اروپایی با روسیه بر سر جنگ اوکراین باعث تشدید نگرانی‌ها درباره تامین انرژی برای قاره سبز شده است، نخست‌وزیر فرانسه از برنامه دولت برای افزایش بهای برق و گاز خبر داد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، «الیزابت بورن» اعلام کرد که سال آینده میلادی بهای برق و گاز برای مصرف‌کنندگان خانگی ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته نخست‌وزیر فرانسه، دولت همچنین بنا دارد به حدود ۱۲ میلیون نفر از خانوارهای با درآمد پایین، چک‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورویی بدهد تا به آنها برای پرداخت قبض‌های برق و گاز در فصل زمستان کمک کند.

این مقام فرانسوی که دولتش با مواضع آمریکا همراهی و تحریم‌های شدید علیه روسیه اعمال کرده است، در این کنفرانس گفت: «ما مصمم هستیم که دقیقا مانند ابتدای بحران‌هایی که با آن مواجه هستیم اقدام کنیم، خودمان را تطبیق دهیم و از مردم فرانسه و اقتصادمان محافظت کنیم».

الیزابت بورن با تعریف و تمجید از عملکرد دولت فرانسه به محدودیت‌های اوایل سال جاری میلادی (۲۰۲۲) برای تثبیت بازار برق و بهای قیمت گاز خانگی اشاره کرد و افزود: «ما از همان ابتدا، اقداماتی قوی برای محافظت از مردم فرانسه انجام دادیم»

او با اشاره به محدودیت‌هایی که در اوایل سال جاری معرفی شد که افزایش قیمت برق تنظیم‌شده را به چهار درصد محدود کرد و قیمت گاز خانگی را در اکتبر ۲۰۲۱ متوقف کرد، گفت: «در اوایل، ما اقدامات قوی برای محافظت از مردم فرانسه انجام دادیم».

نخست‌وزیر فرانسه افزود: «اما همه می‌دانند و ما باید شفاف بگوییم که این اقدامات برای تامین مالی عمومی ما هزینه‌ای دارد».

قرار است طبق برنامه دولت فرانسه، افزایش ۱۵ درصد افزایش بهای گاز از ژانویه ۲۰۲۳ در این کشور اجرا شود و یک ماه بعد از آن، افزایش ۱۵ درصدی بهای برق در فرانسه هم اجرایی شود.

دولت فرانسه اعلام کرده است در صورتی که محدودیت‌های اعمالی دولت در زمینه برق و گاز اجرایی نشوند، افزایش ۱۲۰ درصدی بهای برق و گاز در این کشور اتفاق خواهند افتاد.

طبق پیشبینی و تخمین دولت فرانسه، در صورت اعمال محدودیت استفاده از انرژی در این کشور، خانوارها به‌طور متوسط در سال ۲۰۲۳ به جای اینکه ۲۰۰ یورو بدهند فقط ۲۵ یورو خواهند پرداخت اما در صورتی که این محدودیت‌ها اعمال نشود، هر خانوار فرانسوی در ماه ۱۸۰ یورو برای برق و گاز پرداخت خواهد کرد.

«برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه پیش از این طی کنفرانس مطبوعاتی گفت که طبق برآوردها اقدامات مدنظر دولت ۱۶ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت که سهم گاز ۱۱ میلیارد یورو و برق، پنج میلیارد یورو می‌شود.

نخست‌وزیر فرانسه در کنفرانس خبری روز چهارشنبه خود به مردم این کشور قول داد در صورت استفاده بهینه شاهد قطع برق و گاز نخواهند بود.

الیزابت بورن گفت: «تنها خویشتنداری (مصرف انرژی) و همبستگی اروپا به ما امکان می‌دهد در بدترین سناریوها به ویژه زمستان سرد همراه با مشکلات عرضه، از قطعی و جیره بندی جلوگیری کنیم... در محتمل‌ترین سناریوها، اگر همه مسئولانه عمل کنند هیچ قطعی وجود نخواهد داشت».

درخواست نخست‌وزیر فرانسه از مردم برای استفاده «مسئولانه» از انرژی در حالی انجام شده که پاریس همراستا با واشنگتن، تحریم‌های شدیدی علیه روسیه اعمال کرده و همزمان در حال ارائه انواع کمک‌های اقتصادی و تسلیحاتی به اوکراین است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر