/
۲۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳

خسارت میلیاردی به بیت‌المال در پالایشگاه شیراز

موضوع تعویض مبدل پکیناکس و جایگزین کردن MTBE برای جبران عملکرد این مبدل خسارات میلیاردی به بیت‌المال وارد کرده و لازم است مدیران وزارت نفت برای جلوگیری از تکرار این گونه موارد به موضوع ورود کنند.
کد خبر : ۴۸۰۶۷
خسارت میلیاردی به بیت‌المال در پالایشگاه شیراز

به گزارش نبض نفت در آبان 1396 پس از بازرسی کارشناسان شرکت سازنده پکیناکس و گزارش کارشناسان مبنی بر تعویض سریع مبدل پکیناکس، متاسفانه مدیریت شرکت پالایش نفت شیراز با اتلاف وقت و سرسری گرفتن موضوع و رفتن به سمت شرکت سازنده دیگری به نام زیمکس مبدل خریداری شد. در اسفند سال 1399 مبدل مذکور(خریداری شده از شرکت زیمکس) در شرکت پالایش نفت شیراز نصب شد. پس از گذشت یک ماه از نصب به دلیل عملکرد نامناسب و راندمان پایین دستگاه، شرکت پالایش نفت شیراز رایزنی برای خرید نمونه دیگر و همچنین خرید(ماهیانه 7 میلیارد تومان) و استفاده از MTBE  جهت جبران عملکرد مبدل پکیناکس و بالابردن اکتان بنزین کرد.

با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور و تاکیدات دولت سیزدهم مبنی بر صرفه‌جویی و مقابله با سوء استفاده از بیت‌المال در چنین شرایطی چرا باید این هزینه‌ها به کشور تحمیل شود.

با توجه به حساسیت تجهیز این سئوالات به ذهن متبادر می‌شود و لازم است مسئولان و مدیران پالایشگاه شیراز پاسخ دهند.

چرا مدیریت وقت پالایشگاه شیراز اقدام به تامین و جایگزین کردن مبدل پکیناکس از سازنده قبلی در زمان مناسب نکرد؟

چرا از سازنده‌ای که رزومه ساخت مبدل را در پرونده نداشت، خریداری صورت گرفت؟

چرا شرکت زیمکس سازنده تجهیز در قالب قرارداد الحاقی مبلغی را حدود یک میلیارد تومان از پالایشگاه شیراز دریافت کرد آیا این مبلغ به عنوان کمیسیون به افرادی پرداخت شده است؟ 

مسئول خسارت ناشی از هزینه بالای MTBE و آلودگی زیست محیطی این فراورده کیست؟

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر