/
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
خریداران کم زور، فروشنده ها قدرتمند!

بورس تهران طلسم شد

این روزها به نظر می‌رسد بورس تهران طلسم شده باشد، بورس به سختی مثبت می شود و به سادگی منفی. بازار کاملا دست فروشنده هاست و حتی در روزهایی که شاخص ها رشد می کنند، قدرت خریداران دلیل رشد نیست بلکه کم تحرکی فروشندگان است که منجر به بالا رفتن بازار می شود.
کد خبر : ۴۸۵۳۹
نبض نفت- این روزها وضعیت بازار سهام اصلا خوب نیست. بعد از چند هفته نزولی، بازار به سختی مثبت می شود و با کوچک ترین خبر منفی یا هر رویداد منفی دیگری، سمت عرضه دوباره شروع به فعالیت سنگین می کند و  بازار سهام را پایین می کشد.

خریداران بارها تلاش کرده اند که بازار را حتی به طور موقت هم که شده بالا ببرند اما فروشنده ها به طور کامل بر بازار تسلط دارند و اجازه خودنمایی به خریداران نمی دهند.

بازار در شرایطی پایین می رود که فروشندگان با قدرت می فروشند و در شرایطی بالا می رود که فروشندگان دست از فروش قدرتمند خود برمی دارند. در هر صورت، خریداران بازار فعلا قدرتی برای تغییر روند ندارند و اگر هم در لابلای افت های بازار، یکی دو روز شاخص ها رشد می کنند، به دلیل کم تحرکی فروشندگان است نه به دلیل قدرت گرفتن خریداران.


خریداران کم زور؛ فروشنده ها قدرتمند

دیروز هم یکی از روزهایی بود که فروشندگان دوباره دست به کار شدند و با قدرت به فروش خود ادامه دادند. شاخص قدرت خریداران حقیقی دیروز به عدد 0.69 رسید که یکی از کوچک ترین ارقام طی امسال است. با رصد تحرکات خریداران و فروشندگان حقیقی می توان به این نتیجه رسید که فعلا خریداران قدرتمند در بازار حضور ندارند و احتمالا پول خود را از بازار سهام خارج کرده اند.

اتفاق منفی دیگری که روز گذشته رخ داد خروج بیش از 600 میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار بود. این رقم هم یکی از بزرگ ترین ارقام خروج پول خرد از بازار طی سال 1401 است.


تنها نکته مثبت بازار

پس از گذشت دو سال از آغاز افت بورس و در شرایطی که قیمت سهام به شدت افت کرده، همچنان در حال مشاهده چنین تحرکاتی در بازار هستیم که این مسئله اصلا نشانه خوبی نیست و عمق رکود بازار سهام را نشان می دهد.

دیروز البته یک اتفاق مثبت در بازار رخ داد که آن موضوع، افزایش 15 درصدی ارزش معاملات خرد تا حدود 2200 میلیارد تومان بود. افزایش ارزش معاملات خرد، رخدادی مثبت برای بازار سهام است اما در شرایطی که 530 نماد منفی در مقابل 130 نماد مثبت در دقایق پایانی بازار روز گذشته وجود داشته، نمی توان انتظار رشد را از بازار امروز داشت.

منبع:اقتصادنیوز

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر