/
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

قمار نفت و سرما و تاثیر آن بر جنگ روسیه و اوکراین

ماراتن بحران انرژی در ماه اکتبر بنظر می‌رسد همزمان با آغاز فصل سرما وارد فاز نهایی خود شود. یک سوی میدان روسیه و متحدان او آن سوی دگر اوکراین با کشورهای اروپایی و آمریکا صف‌آرایی کرده‌اند.
کد خبر : ۴۸۵۷۲
قمار نفت و سرما و تاثیر آن بر جنگ روسیه و اوکراین

یادداشت به قلم یزدان امیدی

به گزارش نبض نفت تاریخ نشان داده سرما و برف و بوران برای روسیه خوش یمن بوده این طالع مبارک را می‌توان در حمله ناپلئون بناپارت که در 24 ژوئیه 1812 به روسیه‌ای که تزار الکساندر یکم بر اریکه قدرت آن تکیه زده بود مشاهده کرد. در آن هنکام نیروهای فرانسوی پس از فتح مسکو در بازگشت اسیر سرمای کشنده سیبری شدند و در نهایت شکست را پذیرا شدند. بار دوم هم در 129 سال بعد هیتلر در 22 ژوئن 1941 طی عملیاتی به نام بار باروسا در 3 جبهه روسیه استالین را مورد آماج حملات خود در جنگ جهانی دوم قرار داد جنگی که خط اول آن 2900 کیلومتر بود. در حالی که آنها در نبرد 5 ماهه هیتلر به پیروزی دست یافت اما باز هم نیروی طبیعت سیبری که سرمای سخت را به همراه داشت به یاری نیروهای روس در این جنگ شتافت بلکه هیتلر را هم از گردونه جهانگشایی که در سر داشت برحذر کرد.

و حال پس از 81 سال این بار پوتین در قامت متجاوز قصد دارد بار دیگر از حربه سرما بهره گرفته و علاوه بر اینکه ورق جنگ در اوکراین را برگرداند به حامیان اوکراین که فرانسه و آلمان در راس آنها به ایفای نقش پرداخته‌اند درس سخت می‌دهد پوتین از آغازین روزهای حمله به اوکراین در برابر تهدیدهای آمریکا و اتحادیه اروپا دلگرمی‌اش همانا کارت سوخت یعنی گاز و نفت بود.

استراتژی روسیه بهره‌گیری از انرژی به عنوان سلاحی ویرانگر در عرصه اقتصاد برای کشورهای واردکننده گاز و نفت در اروپا و حتی آمریکا بود پوتین می‌دانست با تدوام جنگ قیمت نفت بار دیگر روند صعودی بخود خواهد گرفت و کشورهایی که از اوکراین حمایت می‌کنند سرانجام با افزایش قیمت نفت از حمایت مستقیم و غیرمستقیم از زلنسکی و اوکراین دست بر می‌دارند.

البته در این بازی روسیه توانسته در صورت قطع همکاری با اروپا در صادرات گاز، بخشی از در آمد صادرات گاز به اروپا را با افزایش قیمت نفت جبران کند و بر همین اساس هر لحظه بیم آن می‌رود شیرهای گاز به اروپا (نورستریم) به بهانه‌های مختلف از جمله تعمیر خرابی و ... به روی کشورهای اروپایی بسته شود این نگرانی را می‌توان در موضع‌گیری امانوئل مکرون ریس جمهور فرانسه دید، جایی که او به صراحت از سخت بودن زمستان برای تامین گاز اروپا می‌گوید. یا آلمان از تکمیل منابع ذخیرهای گاز خود خبر داده یا انگلیس از قطعی 3 ساعته برق این کشور گفته یا کشورهای دیگر اروپایی از جیره‌بندی شدن مصرف انرژی خبر داده‌اند.

هر چه هست شرایط مصرف استفاده انرژی در کشورهای اروپایی در حال تبدیل شدن به یک بحران در این عرصه است بحرانی که البته برای کشورهای صادرکننده نقت اگر از افزایش قیمت واردات کالا ها فاکتور بگیریم می‌تواند به یک جشن و سور و سات قیمتی بدل شود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر