/
۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰

دلایل واکنش رئیس مجلس به درخواست 80 میلیارد دلاری وزیر نفت

دکتر محمدباقر قالبیاف رئیس مجلس شورای اسلامی از وزیر نفت خواست به جای درخواست مبالغ سنگین برای توسعه پارس جنوبی و میادین مشترک مصرف انرژی در کشور را مدیریت کند.
کد خبر : ۴۸۹۶۴
سیدمسعود حسینی سردبیر پایگاه خبری نبض نفت

حدود یک سال پیش بود که پایگاه خبری نبض نفت با انتشار یک یادداشت تاکید کرد که مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت باید یک فرد علمی و متخصص از بین فارغ‌التحصیلان این رشته باشد. در قسمتی از این یادداشت تاکید شد که انتصاب مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از بین فارغ‌التحصیلان با تجربه در این شرکت که اغلب آنها در دانشگاههای معتبر کشور تحصیل کرده‌اند می‌تواند ضمن تقویت بدنه مدیریتی صنعت نفت، نگرانی و دغدغه وزیر نفت و حتی رئیس‌جمهور محترم را در خصوص مصرف انرژی در کشور برطرف کند.

ضرورت بهینه‌سازی مصرف سوخت بر هیچ کس پوشیده نیست و این موضوع تا جایی پیش رفت که دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به درخواست وزیر محترم نفت برآشفت و گفت آقای اوجی! شما فکر می‌کنید ۸۰ میلیارد دلار پول وجود دارد که بدهند تا ناترازی گاز را حل کنید؟ به جای دست گدایی دراز کردن، مصرف و هدررفت انرژی را اصلاح کنید.

چند روز قبل جواد اوجی وزیر نفت در صحن علنی مجلس از مجلس تقاضای 80 میلیارد دلار کرد تا میادین مشترک و بخش‌هایی از فازهای پالایشگاه پارس جنوبی را که توسعه پیدا نکرده و سایر میادین مستقل گازی را توسعه دهد.

در خصوص دلایل این واکنش رئیس مجلس به درخواست وزیر نفت می‌توان به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد که روزهای سختی را سپری می‌کند. در حالی که کشور به خاطر تحریم‌ها با شرایط سختی دست و پنجه نرم می‌کند درخواست مبلغ 80 میلیارد دلار از سوی وزیر نفت برای رئیس مجلس توجیه کافی نداشته و این واکنش را به دنبال داشته است.

به هر صورت موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت و تلاش برای کاهش مصرف و استفاده بهینه از این انرژی‌های تجدیدناپذیر اهمیت فراوانی دارد و باعث شده تا طرح دو فوریتی مجلس برای تشکیل سازمان بهینه سازی مصرف انرژی نیز در دستور کار کمیسییون انرژی قرار گیرد. فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفته ناترازی در آینده به صنعت لطمه زیادی وارد می کند چراکه در دوران خاموشی، بسیاری از کارخانجات کشور به صورت الزام و اجبار در جدول خاموشی قرار می‌گیرند. بخشی از مشکلاتی که این روزها در صنعت فولاد، پتروشیمی ها و سایر صنایع داریم به این موضوع باز می گردد.

حسنوند گفت: ما در سال گذشته حدود ۱۹۳ میلیون مترمکعب ناترازی در حوزه گاز داشتیم که این ناترازی در سال آینده ۸ درصد افزایش خواهد یافت. ادامه این روند می تواند فاصله زیادی بین تولید و مصرف در سطح کشور ایجاد کند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکهکمیسیون انرژی گزارشی در خصوص ناترازی گاز در سطح کشور تهیه کرد که در صحن مجلس نیز قرائت شد، تصریح کرد: بحث ناترازی گاز در جلسه سران قوا مطرح شده است و در جلسه مشترک بین دولت و مجلس نیز این مسئله به صورت جدی طرح شد.

رئیس کمیسیون انرژی گفت: ما سعی کردیم تمام ذهن مسئولان نظام را به این موضوع معطوف کنیم تا در برنامه هفتم توسعه و در لایحه بودجه سنواتی نسبت به تامین منابع مالی برای مواجهه با چالش ناترازی اقدام کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که ۵ درصد از درآمدهای نفتی کشور برای تامین زیرساخت های کشور اختصاص یابد. از سوی دیگر سهم ۳۰ درصدی از صندوق توسعه ملی برای مواجهه با این چالش پیشنهاد داده شده است. این منابع برای تامین زیرساخت ها و رفع ناترازی پیش بینی شده است.

حسنوند گفت: از سوی دیگر در خصوص اصلاح ساختار مدیریت مصرف نیز بحث هایی در حال انجام است. کمیسیون انرژی به دنبال این است که در قالب طرحی دو فوریتی سازمان بهینه سازی را ذیل معاونت ریاست جمهوری راه اندازی کنیم تا شاهد اقداماتی موثر برای مدیریت مصرف انرژی باشیم.

باید در هفته‌های آینده دید مجلس تا چه اندازه این موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کند تا حداقل شاهد کاهش مصرف سوخت و استفاده بهینه از منابعی باشیم که در صورت مصرف بی‌رویه آن از یک طرف به محیط زیست آسیب بیشتری وارد می‌کنیم و از طرفی باعث تیشه به ریشه اقتصاد کشور خواهیم زد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر