/
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸

کاهش شدید سود شرکت‌های بزرگ عربستان

رسانه‌های مختلف از کاهش شدید سود ۵ شرکت‌های سعودی در سه ماهه سوم سال جاری خبر دادند.
کد خبر : ۴۹۲۲۰

به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ، شرکت تداول عربستان سعودی روز یکشنبه اعلام کرد که سود خالص آن در سه ماهه سوم امسال با ۲۲.۶۶ درصد کاهش به ۸۹.۱ میلیون ریال (۲۳.۷ میلیون دلار) در مقایسه با ۱۱۵.۲ میلیون ریال (۳۰.۶۵ میلیون دلار) در سال گذشته رسیده است.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که سود خالص آن در ۹ ماهه امسال نیز با ۲۳ درصد کاهش به ۳۶۷.۴ میلیون ریال (۹۷.۷۵ میلیون دلار) در مقایسه با ۴۷۷.۲ میلیون ریال (۱۲۶.۹۷ میلیون دلار) در سال گذشته رسیده است.

شرکت سابیک بزرگترین شرکت پتروشیمی عربستان همچنین اعلام کرد که سود خالص آن در سه ماهه سوم با ۶۷.۱ درصد کاهش به ۱.۸۴ میلیارد ریال (۴۸۹.۶۲ میلیون دلار) در مقایسه با ۵.۶ میلیارد ریال (۱.۴۹ میلیارد دلار) در سال گذشته رسیده است.

این شرکت این کاهش را «به هزینه بالای فروش و افزایش هزینه‌های حمل و نقل و توزیع» نسبت داد.

در عین حال، سود شرکت پتروشیمی «تصنیع» عربستان سعودی در سه ماهه سوم امسال حدود ۹۵ درصد به صورت سالانه کاهش یافت و به ۱۷ میلیون ریال (۴.۵۲ میلیون دلار) رسید که این رقم در سه ماهه مشابه سال قبل ۳۳۳ میلیون ریال (۸۸.۶۰ میلیون دلار) بود.

درآمد‌های این شرکت در سه ماهه سوم سال جاری با کاهش ۱۲ درصدی سالانه به ۸۸۷ میلیون ریال (۲۳۶ میلیون دلار) رسید که نسبت به درآمد‌های شرکت در سه ماهه سوم سال گذشته به مبلغ یک میلیارد ریال (۲۷۰ میلیون دلار) کاهش اعلام شده است.

آیا عربستان چین را جایگزین آمریکا می‌کند؟

اختلاس بزرگ رئیس دانشگاه ملک عبدالعزیز در عربستان سود این شرکت طی ۹ ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد کاهش یافت.

شرکت تصنیع دلایل کاهش سود را کاهش سهم شرکت در سود سرمایه گذاری‌های مشترک و فروش همچنین افزایش میانگین هزینه مواد اولیه، هزینه حمل و نقل، هزینه‌های تامین مالی و کاهش سایر درآمد‌ها را عنوان کرد.

نتایج اولیه مالی شرکت «بوان» نیز حاکی از کاهش ۶.۸۷ درصدی سود خالص آن در سه ماهه سوم سال جاری است. سود خالص این شرکت در سه ماهه سوم امسال با کاهش ۱۴.۴ درصدی مواجه شد که این رقم در سه ماهه دوم امسال حدود ۴۴.۵۵ میلیون ریال (۱۱.۸۵ میلیون دلار) بود.

در عین حال، سود خالص شرکت ورزشی «فیتنس تایم» در سه ماهه سوم امسال با ۱۰.۶۷ درصد کاهش به حدود ۶۸.۰۶ میلیون ریال (۱۸.۱۱ میلیون دلار) رسید.

این درحالی است که نرخ تورم سالانه در عربستان در ماه سپتامبر بیش از ۳ درصد افزایش یافت که این تورم به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی، انرژی و املاک و مستغلات بوده است.

عربستان سعودی در جولای ۲۰۲۰ به‌دنبال سقوط قیمت نفت و کاهش تقاضای نفتی و کاهش درآمد‌های دولت، نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به ۱۵ درصد افزایش داد و کسری بودجه دولت عربستان در ماه‌های اخیر همواره صعودی بوده است.

بلومبرگ تأکید کرد که عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، حتی با افزایش مداوم قیمت نفت خام، از افزایش اخیر قیمت‌های جهانی و نرخ تورم در امان نیست.

این درحالی است که رشد اقتصادی غیرنفتی عربستان در ماه سپتامبر تحت تاثیر فشار‌های ناشی از هزینه‌های بالای تولید، کاهش یافت.

شرکت‌های تولیدکننده غیرنفتی عربستان در سپتامبر گذشته دور دیگری از تورم شدید را در قیمت نهاده‌های تولید به ثبت رساندند که عامل اصلی افزایش کل هزینه‌های عملیاتی بود و این در حالی است که قیمت‌های مواد اولیه جهانی و محصولات مرتبط با نفت دوباره افزایش یافته است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر