/
۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸

قیمت نفت اوج بیشتری گرفت

قیمت نفت پس از انتشار آماری که کاهش غیرمنتظره ذخایر آمریکا را نشان داد، در معاملات روز چهارشنبه بیش از یک درصد صعود کرد.
کد خبر : ۴۹۲۲۳

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۱۳ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۹۵ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۲۶ سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش پیدا کرد و به ۸۹ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص در معاملات روز گذشته تحت تاثیر افت ارزش دلار و شایعه تسهیل مقررات قرنطینه کووید از مارس سال ۲۰۲۳ توسط دولت چین، حدود دو درصد صعود کرده بودند.

به گفته منابع بازار، در یک نشانه مثبت از قوی ماندن تقاضا، آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ اکتبر، حدود ۶.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. هشت تحلیلگر در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند ذخایر نفت در مذت مذکور، به میزان ۴۰۰ هزار بشکه رشد کرده است. همزمان ذخایر بنزین بیش از حد انتظار و به میزان ۲.۶ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد که بسیار بالاتر از پیش بینی تحلیلگران از کاهش ذخایر به میزان ۱.۴ میلیون بشکه بود.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس اظهار کرد: علاوه بر کاهش ذخایر نفت آمریکا، اخبار تایید نشده از کنار گذاشته شدن سیاست کرونا صفر در چین، باعث خوش بینی در بازار و قدرت گرفتن روند افزایشی قیمتها شد. افت ارزش دلار در معاملات روز جاری آسیا هم از قیمتها حمایت کرد.

دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب، از بالاترین رکورد یک هفته گذشته، عقب نشینی کرد. معامله‌گران منتظر اعلام نتیجه نشست سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و اظهارات مقامات بانکی در روز جاری هستند. دلار ضعیف‌تر، نفت را برای خریداران غیرآمریکایی ارزانتر می کند.

سیاست کووید صفر چین، عامل بازدارنده مهمی در رشد قیمت نفت به شمار می‌رود زیرا قرنطینه‌های مکرر، رشد اقتصادی را آهسته کرده و تقاضا برای نفت در دومین اقتصاد بزرگ جهان را ضعیف کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، احتمال اختلال عرضه ناشی از اجرای تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه در پنجم دسامبر، ممکن است قیمتها را بالاتر ببرد. این ممنوعیت واکنشی به حمله نظامی روسیه به اوکراین است و با ممنوعیت واردات فرآورده های نفتی در فوریه دنبال می شود.

بر اساس گزارش رویترز، استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی اس‌پی‌آی در یادداشتی نوشت: تحریم اتحادیه اروپا ممکن است باعث از دست رفتن یک تا سه میلیون بشکه در روز عرضه نفت روسیه شود و قیمت نفت با اجرای تحریم این بلوک یا اعلام زودتر از موعد بازگشایی چین، ممکن است به سطح بالاتری صعود کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر