/
۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران:

توسعه ۲۱ حلقه چاه نفت فلات قاره به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: در حوزه ازدیاد برداشت نفت (IOR) و افزایش ضریب بازیافت نفت (EOR)، ۲۱ حلقه چاه در این شرکت انتخاب و به شرکت ملی نفت ایران معرفی شده‌اند که به‌زودی مراحل واگذاری آن به شرکت‌های دانش‌بنیان برای آغاز فعالیت انجام می‌شود.
کد خبر : ۴۹۴۹۳

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، علیرضا مهدی‌زاده روز پنجشنبه (۱۹ آبان‌ماه) در آخرین روز از نخستین کنفرانس بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز اظهار کرد: برای تحقق افزایش ظرفیت تولید، اجرای روش‌های IOR و EOR در برنامه این شرکت قرار دارد که در حوزه پروژه‌های IOR و احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده مناقصه‌ای برگزار شده و نتیجه این شد که به صورت متمرکز از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام شود.

وی در مورد مهمترین چالش‌های زیرسطحی این شرکت گفت: افت فشار در پاره‌ای از مخازن و لزوم اجرای برنامه‌های تزریق گاز، کیفیت پایین خواص مخزنی و ضریب بازیافت بسیار پایین در برخی از مخازن از جمله مخرن ایلام در میدان الوند و … از جمله این چالش‌ها است که نیاز به فناوری‌های جدید برای انجام روش‌های IOR و EOR دارند. همچنین افزایش روند آب‌دهی در چاه‌ها به دنبال آن افت فشار سرچاهی، افت تولید به نسبت شدید چاه‌ها، لزوم بکارگیری برنامه‌های کنترل آب‌دهی یا برنامه‌های فرازآوری مصنوعی در چاه‌ها را دوچندان می‌کند.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، تولید گاز اضافی در تعدادی از چاه‌ها و لزوم بکارگیری برنامه‌های کنترل تولید گاز، همچنین ظرفیت تشکیل رسوبات معدنی که منجر به افت بیشتر بهره‌دهی چاه‌ها و ایجاد اشکال برای پمپ‌های درون‌چاهی و رسوب‌گذاری در خطوط لوله، تأسیسات و سوراخ شدن مکرر خطوط لوله می‌شود. دشواری عملیات حفاری به دلیل پیچیدگی‌های زمین‌شناسی، توالی لایه‌های کم‌فشار و پرفشار، تولید ماسه و لزوم بکارگیری روش‌های نوین تعمیر چاه‌های مشکل‌دار در میدان ابوذر از سایر چالش‌های این شرکت است.

مهدی‌زاده بیان کرد: میانگین درصد آب‌دهی میدان‌های شرکت نفت فلات قاره ایران در ۶۰ سال گذشته به طور تقریبی ۵۰ درصد است که نشان می‌دهد تولید تجمعی خوبی از میدان‌ها اتفاق افتاده است.

برنامه‌های تحقق افزایش تولید

وی در مورد مهمترین برنامه‌های این شرکت برای تحقق افزایش تولید گفت: این برنامه‌ها در چند بخش طراحی شده؛ برنامه دکل‌لاین تا سال ۱۴۰۵، حفاری ۸۶ حلقه چاه جدید و حفاری مجدد ۱۸ حلقه چاه، تعمیر و ایمن‌سازی ۵۸ حلقه چاه و تعمیر چاه‌هایی که به نوعی در زمینه پمپ‌های درون‌چاهی مشکل پیدا می‌کنند از جمله این برنامه‌ها است. یکی دیگر از برنامه‌ها که برای افزایش ظرفیت تولید شرکت در حال اجراست، پروژه‌های EPCD است که از چهار پروژه، یکی از آنها با شرکت پتروایران در منطقه سیری در مراحل آخر است و ۳ پروژه دیگر شامل قرارداد با شرکت پتروپارس در میدان مشترک فروزان برای گازرانی زودهنگام در ۱۱ حلقه چاه، حفاری مجدد ۳ حلقه چاه، حفاری جدید ۲ حلقه چاه در سکوهای موجود و حفاری ۱۰ حلقه چاه از سکوهای جدید را شامل می‌شود. ساخت سکوی F۱۹ هم در تعهد شرکت‌های پتروپارس و ایزوایکو بوده که مراحل آن در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: قرارداد EPCD با شرکت تأسیسات دریایی در میدان رسالت نیز شامل حفاری مجدد ۲ حلقه چاه و حفاری جدید چهار حلقه چاه در این میدان است و عملیات ساخت جکت آن به‌زودی آغاز می‌شود. همچنین قرارداد EPCD با قرارگاه خاتم‌الانبیا برای حفاری ۲۰ حلقه چاه در میدان رشادت منعقد شده که برای راه‌اندازی سیستم تزریق آب، تکمیل ۲ سکوی سرچاهی را باید انجام دهند، همچنین تکمیل یک سکوی فرآورشی و یک سکوی مسکونی در یارد شرکت صدرا در حال انجام است.

مهدی‌زاده ادامه داد: دیگر پروژه‌ها در حوزه افزایش تولید، فرازآوری با گاز و نصب پمپ‌های درون‌چاهی است که این پروژه‌ها در حال پیگیری بوده و پروژه گازرانی به چاه‌های میدان درود، ابوذر و فروزان و نصب پمپ‌های درون‌چاهی در چاه‌های میدان نوروز، اسفند و سیوند در حال انجام است. تعداد ۱۴۶ حلقه چاه در برنامه فرازآوری با گاز شرکت نفت فلات قاره ایران قرار دارد که سبب افزایش تولید بیش از ۵۲ هزار بشکه نفت خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های EOR در میدان سروش برای نخستین بار با همکاری دانشگاه سهند انجام می‌شود، گفت: بخش زیادی از مطالعات این پروژه انجام شده و امیدواریم این مطالعات تا پایان سال آینده نهایی شده و بتوانیم کار را به صورت پایلوت آغاز کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به اینکه مطالعات استفاده از نانوسیالات در افزایش ضریب بهره‌دهی چاه‌ها نیز در حال انجام است، اظهار کرد: از جمله طرح‌های توسعه میدان‌های که در حال پیگیری است و به‌زودی اجرایی می‌شود میدان مشترک آرش است که شرکت نفت فلات قاره ایران آمادگی کامل برای نصب سکوی سرچاهی در این میدان را دارد. در میدان اسفندیار نیز مذاکرات با پیمانکار در حال انجام است و امیدواریم هرچه زودتر نهایی و فعالیت در این میدان مشترک آغاز شود. فاز تکمیلی میدان رسالت و در کنار آن توسعه میدان گازی سلمان و مخزن برگن میدان فروزان که منتظر تأیید سرمایه‌گذار از طرف شرکت ملی نفت است، همچنین توسعه میدان‌های هندیجان و بهرگانسر که افزایش تولید ۱۵ هزار بشکه نفت را در پی خواهد داشت، از دیگر برنامه‌های شرکت نفت فلات قاره ایران برای افزایش تولید نفت است.

فعالیت در بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر از پهنه خلیج‌فارس

مهدی‌زاده با اشاره به اینکه شرکت نفت فلات قاره ایران وظیفه استخراج و بهره‌برداری از نفت و گاز ایران در بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر از پهنه خلیج‌فارس از شمال آن تا تنگه هرمز در ۶ منطقه عملیاتی بهرگان، خارک، لاوان، سیری، کیش و قشم را دارد، افزود: همچنین راهبری بیش از ۱۸۵ سکو و سازه دریایی، بیش از ۳۸۰۰ کیلومتر خط لوله، بیش از ۵ هزار کیلومتر کابل و فیبر نوری دریایی و بیش از ۱۲۲ توربین گازی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه اهداف کلان شرکت نفت فلات قاره ایران شامل اکتشاف، توسعه، بهره‌برداری و صادرات از منابع نفت و گاز خلیج‌فارس بوده و تنها شرکتی است که زنجیره کاملی از اکتشاف نفت تا صادرات آن را در اختیار دارد، افزود: همچنین مباحثی چون کاهش گازسوزی، استفاده بهینه از گازهای تولیدی، پایبندی به مسئولیت‌های اجتماعی و مدیریت و استفاده بهینه از منابع مالی را پیگیری می‌کند. این شرکت مدیریت ۵۳ میدان و ۱۲۷ مخزن متنوع را در اختیار دارد که بخش زیادی از آنها توسعه یافته و برخی توسعه نیافته که عمده مخازن توسعه‌نیافته ما مخازن گازی است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در مورد مکانیسم‌ها و روش‌های بهبود بازیافت نفت در شرکت نفت فلات قاره ایران بیان کرد: در بخش مخزن‌محور، ۴۳ درصد بازیافت به صورت طبیعی و بقیه با روش‌های تزریق آب و … است. در بخش چاه‌محور نیز ۵۹ درصد تولید این شرکت طبیعی، ۲۶ درصد به صورت پمپ‌های درون‌چاهی و ۱۵ درصد فرازآوری با گاز است.

مهدی‌زاده گفت: مجموع کل چاه‌های نفتی این شرکت ۶۳۸ حلقه، چاه‌های تولید گاز ۵۴ حلقه، تزریق آب ۶۳ حلقه و تزریق گاز  ۲ حلقه است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر