/
۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸

استراتژی چین و هند در معاملات نفت روسیه

هند و چین دو کشوری که در سال 2021 و 2022 تنش های گسترده ای را از سر گذراندند حال بر سر یک موضوع با یکدیگر به توافق رسیده اند، آن چیزی نیست جز خرید نفت روسیه.
کد خبر : ۴۹۹۷۰
استراتژی چین و هند در معاملات نفت روسیه
یادداشت - یزدان امیدی
به گزارش نبض نفت، پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی سنگین توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بر اقتصاد روسیه دو کشور«چین و هند» که از خریدران پر و پا قرص روسیه به شمار می‌آیند. پس از ارزیابی‌های اقتصادی سیاسی سرانجام با کنار گذاشتن ترس و تردید علاوه بر خرید نفت مورد نیاز خود، استراتژی خود در بخش دیگری از اقتصاد را مورد توجه قرار دادند.

دو کشور «چین و هند» همزمان خرید حجم اضاقی نفت را در دستور کار خود قرار دادند موضوعی که نخست هند آنرا مورد توجه قرار داد سپس چین هم پس از ارزیابی از هند تقلید کرد.

علاقه به خرید نفت و ذخایر اضافی نخست از سوی خریداران سنتی هیدروکربن‌های روسی در میان شرکت‌های مستقل چینی مورد توجه قرار گرفت بعد هم شرکت‌های پالایش نفت چین که وابستگی‌های زیادی هم به دولت دارند و در ابتدا نه تمایلی به خرید نفت روس داشتند و نه علاقه‌ای به معامله با روس‌ها ابراز کردند. بعد هندی‌ها آن را اجرا کردند. با این حال چین پس از یک دوره کاهش خرید نفت که در ابتدای سال 2022 داشت اینک با واردات دو میلیون بشکه نفت در روز به بالاترین سطح خرید نفت از روسیه که مربوط به مارس 2020 است رسید. نکته قابل تامل این است که استراتژی خرید حجم اضافی نفت روسیه که چین و هند در حال خرید آن هستند اینک مورد توجه اندونزی و سریلانکا نیز قرار گرفته است.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر