/
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
خجسته‌مهر آخرین وضعیت طرح‌های راهبردی نفت را تشریح کرد؛

تولید حداكثری گاز برای رفاه مردم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به شتاب بخشی به روند تکمیل طرح های مهم و راهبردی به ویژه توسعه میادین مشترک، تاکید کرد: این روزها و در آستانه ورود به زمستان، حداکثر حجم عملیات در میدان مشترک پارس جنوبی برای تولید گاز در حال اجرا است.
کد خبر : ۵۰۱۹۲

به گزارش نبض نفت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته مهر یکشنبه، 13 آذرماه در نشست تودیع و معارفه رئیس حراست این شرکت، گفت: در آستانه ورود به زمستان با تلاش و همت همکاران و خدمتگزاران در شرکت ملی نفت ایران بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز تولید می شود و آمادگی حداکثری وجود دارد تا مردم عزیز در سرتاسر ایران از یک آرامش نسبی در زمستان امسال برخوردار باشند.

* بالاترین سطح فعالیت ها از نظر حجم و ارزش

معاون وزیر نفت افزود: به دنبال آن هستیم تا حداکثر خدمت را داشته باشیم، کارگران و مهندسان از سکوهای پارس جنوبی تا سایرمناطق عملیاتی، از خانگیران در شمال شرق کشور تا جنوب غرب کشور و در استان های مختلف با تمام وجود مشغول تلاش شبانه روزی هستند.

وی افزود: کارکنان خدوم شرکت ملی نفت ایران همواره مشغول خدمت هستند اما دراین روزها و در دولت سیزدهم فعالیت ها از نظر حجم و ارزش در بالاترین سطح خود قرار دارد.

* شتاب بخشی به توسعه آزادگان جنوبی

معاون وزیر نفت با بیان اینکه کار توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی با شتاب هر چه تمام تر در حال انجام است، افزود: یکی از مهمترین اولویت های ما تولید حداکثری و توسعه شتابان تمام میادین مشترک نفتی و گازی است.

* تولید 16 هزار بشکه نفت از میادین اسفند و سیوند

خجسته مهر با بیان اینکه تعدادی از طرح های EPD  و EPC در مرحله بهره برداری است، افزود: هفته گذشته میدان های اسفند و سیوند با تولید 16 هزار بشکه به بهره برداری رسید و آماده افتتاح رسمی آن هستیم.

وی تاکید کرد: چند طرح دیگر نیز در این بخش بهمن ماه امسال به بهره برداری رسمی خواهد رسید.

* عملیات در میدان بلال ادامه دارد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه عملیات در میدان بلال با سرعت در حال انجام است، ادامه داد: همچنین درباره میدان کیش برنامه عملیاتی و اجرایی ما تولید 28 میلیون مترمکعب گاز از این میدان است.

* انتقال سکو به موقعیت 11B

خجسته مهر با بیان اینکه این روزها حداکثر حجم عملیات را میدان مشترک گازی پارس جنوبی شاهد هستیم، ادامه داد: یک تجربه ارزشمند در کشورمان هفته گذشته رقم خورد و یکی از عظیم ترین سکوهای گازی پارس جنوبی با دقت حداکثری جابجا شد؛ این سکوی 4 هزار تنی به زودی در موقعیت B11 نصب می شود و این نماد یک کار منحصربفرد در شرکت ملی نفت ایران است.

* تولید گاز از فاز 11 به زودی آغاز می شود

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه عملیات متعددی در عسلویه و خلیج فارس در حال اجرا است، ادامه داد: حفاری 4 حلقه چاه فاز 11 پارس جنوبی در مرحله نهایی قرار دارد؛ خط لوله دریایی آن به اتمام رسیده است و به زودی تولید گاز از فاز 11 آغاز خواهد شد.

* استمرار فعالیت برای تکمیل خط لوله فاز 16

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: خط لوله فاز 16 پارس جنوبی نیز در حال تکمیل است.

خجسته مهر تصریح کرد: عملیات فاز 13A پارس جنوبی پس از توقفی که در سال های گذشته برای آن رخ داد نیز با انتقال یک دکل در چند روز گذشته آغاز شده است و عملیات تکمیلی در فاز 14 نیز با شتاب ادامه دارد.

* اسیدکاری 400 حلقه چاه در پارس جنوبی

خجسته مهر افزود: برنامه نگهداشت میدان گازی پارس جنوبی نیزدر دستور کار قرار دارد و در این زمینه اسیدکاری 400 حلقه چاه در پارس جنوبی اجرایی خواهد شد.

وی تاکید کرد: حفاری 70 حلقه چاه در میدان پارس جنوبی جزو برنامه های اولویت دار ما در شرکت ملی نفت ایران است.

* پیشرفت 70 درصدی ساخت کمپرسورهای فشارافزایی

معاون وزیر نفت با بیان اینکه یکی دیگر از اولویت های ما در شرکت ملی نفت ایران اجرای طرح 15 میلیارد دلاری فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی است که از نظر فناوری جزو طرح های جدید است و پیش از این تجربه مشابه را نداشتیم، گفت: در این بخش در دولت سیزدهم دو اقدام مهم انجام شد؛ نخست کار مهندسی طرح پایلوت آن به پایان رسید و اینکه ساخت کمپرسورهای طرح پایلوت مربوط به یکی از فازها توسط شرکت های ایرانی به پیشرفت 70 درصدی رسید.

خجسته مهر ادامه داد: به موازات آن کار مهندسی پایه فشارافزایی تمام فازهای پارس جنوبی آغاز شده است؛ اگرچه بخش مطالعاتی با همکاری یک شرکت بین المللی در حال پیشرفت است اما به موازات یکی از شرکت های ایرانی کار مهندسی آن را پیش می برد.

* اراده شرکت ملی نفت استفاده از توان متخصصان ایرانی است

وی افزود: اراده شرکت ملی نفت ایران این است که در هر شرایطی کار فشارافزایی توسط م

تخصصان داخلی انجام شود و از توان هر شرکت بین المللی که آمادگی همکاری داشته باشد نیز استفاده خواهد شد.

وی افزود: لازم است اعلام کنم حداکثر تولید ممکن را در پارس جنوبی شاهد هستیم و آمادگی کامل برای تکمیل توسعه وجود دارد.

* تعیین تکلیف میادین مشترک نفتی و گازی

خجسته مهر با بیان اینکه تمام میادین مشترک نفتی و گازی ما یا در حال تولید هستند که برنامه تولید حداکثری برای آنها در نظر داریم، یا در مرحله اجرایی توسعه هستند و یا تعیین تکلیف شده اند، تاکید کرد: ما هیچ میدان مشترک تعیین تکلیف نشده در شرکت ملی نفت ایران نداریم و این مساله از افتخارات دولت سیزدهم در صنعت نفت است.

وی در پایان تاکید کرد: مردم عزیز ایران بدانند کارکنان خدوم شرکت ملی نفت ایران با تمام توان در حال کار و تلاش برای رفاه و آرامش مردم هستند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر