/
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی «دانش‌افزایی بهینه‌سازی مصرف انرژی در خانواده»:

مصرف بهینه در گرو فراهم‌سازی شرایط و بستر مناسب است

لازمه بهینه کردن مصرف انرژی، فراهم‌سازی زیرساخت‌ها، ابزارها، شرایط لازم و امکانات اولیه برای مردم است.
کد خبر : ۵۰۲۳۲

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی «دانش‌افزایی بهینه‌سازی مصرف انرژی در خانواده» که روز دوشنبه ۱۴ آذرماه با حضور معاون وزیر نفت در امور گاز، جمعی از نمایندگان کمیسیون انرژی و فرهنگی مجلس، مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده، مشاوران دیگر دستگاه‌های اجرایی در امور زنان و خانواده و مشاوران چهار شرکت اصلی صنعت نفت در امور بانوان برگزار شد، با بیان این مطلب، ضمن تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف انرژی، اظهار داشت: مردم مصرف صحیح انرژی را به خوبی می‌دانند، اما شرایط و امکانات عملی کردن آن را ندارند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۲۰ میلیون خانوار در کشور برای گرم کردن محیط خانه خود، از بخاری استفاده می‌کنند و بیشتر بخاری‌ها بازده کم و مصرف انرژی بالایی دارند. بنابراین، ما باید نخست، بخاری‌هایی با بازدهی بالا تولید کنیم و پس از آن، از مردم بخواهیم در مصرف وسایل گرمایشی در فصول سرد، صرفه‌جویی کنند.

سنگدوینی ضمن اشاره به آمار بالای مصرف انرژی در کشور به‌ویژه در فصول سرد سال، گفت: اگر بتوانیم مصرف این خانوارها را حتی یک مترمکعب کاهش دهیم، می‌توانیم به اندازه یک فاز پارس جنوبی در گاز مصرفی، صرفه‌جویی کنیم.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید مجدد بر فراهم‌سازی امکانات و شرایط لازم برای مصرف بهینه، تصریح کرد: حتی در بخش سوخت و مصرف بنزین هم شرایط مناسب نیست و خودروهایی که تولید می‌شوند، مصرف بنزین بالایی دارند. در بخش منابع آبی هم همینطور؛ هم‌اکنون از آب شرب برای همه نوع مصارفی استفاده می‌شود که کاملاً نادرست است. از این رو، مجدداً تأکید می‌کنم که مصرف بهینه، بستر مناسب می‌طلبد.

سنگدوینی با توجه به گزارش وزیر نفت مبنی بر این‌که باید برای آینده کشور در حوزه سوخت نگران باشیم، اظهار کرد: ۷۵ درصد سبد انرژی کشور از گاز طبیعی تأمین می‌شود و امروز در این زمینه با ناترازی مواجه هستیم؛ لذا ضروری است فکری جدی برای رفع این ناترازی صورت گیرد.

وی در پایان، افزود: به طور متوسط سالانه مصرف مشترکین همه بخش‌ها بین ۷ تا ۱۰ درصد در حال افزایش است. اگرچه بحث صرفه‌جویی انرژی از ابتدای هدفمندسازی یارانه‌ها با اعمال سیاست‌هایی همچون تنظیم مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مدنظر قرار گرفت، اما باید برای ۲۶ میلیون خانواری که حدود ۲۰ میلیون از آن‌ها، با استفاده از بخاری گرمایش منازل را تأمین می‌کنند، فکری کنیم؛ چراکه بهینه‌سازی مصرف وسایل گرمایشی در بخش خانگی، می‌تواند در میزان مصرف گاز و کنترل آن بسیار مؤثر باشد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر