/
۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
وعده مدیریت اکتشاف برای اکتشافات هیدورکربوری تا پایان برنامه هفتم توسعه،

اكتشافات نفتی در جنوب غرب ایران/ كشف 3 میلیارد بشكه نفت و TCF 30 گاز تا افق 1405

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از برنامه ریزی برای اکتشاف حداقل 3 میلیارد بشکه نفت و TCF 30 گاز تا پایان برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: این مقدار اکتشافات بر مبنای حداقل بودجه اختصاص یافته تا پایان سال 1405 تخمین زده شده است.
کد خبر : ۵۰۲۴۰

به گزارش نبض نفت به نقل ازخبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، مهدی فکور در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز (سه شنبه 15 آذرماه) برگزار شد، گفت: مطابق برنامه پیشنهادی مدیریت اکتشاف به شرکت ملی نفت ایران، مقرر شده است تا در یک بازه زمانی پنج ساله، یعنی تا افق 1405، تولید حداقل 3 میلیارد بشکه نفت و TCF 30 گاز محقق شود.

وی اضافه کرد: تعهد این حجم از اکتشاف به صورت حداقلی و با کمینه میانگین بودجه 4 سال گذشته (معادل 1.5 میلیارد دلار) تهیه شده است و چنانچه مبالغ بودجه افزایش یابد، بدون شک حجم اکتشافات نیز افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه از انجام یک پروژه پژوهشی- عملیاتی در حوزه دریای عمان خبر داد و اضافه کرد: این پروژه در حال حاضر حدود 63 درصد پیشرفت داشته وبا شناسایی ذخایر مربوط به این حوزه، اکتشافات گازی در محدوده آب های عمان قطعی خواهد بود.

فکور در ادامه از شاخص ترین موارد مربوط به برنامه هفتم توسعه در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و گفت: افزایش تعداد دکل های حفاری به حداقل 36 دستگاه دکل، انجام 8600 کیلومتر لرزه نگاری دو بعدی و رقم بی سابقه 16 هزار و 500 کیلومتر لرزه نگاری سه بعدی و همچنین انجام عملیات اکتشافی در حوزه غیرلرزه نگاری در مساحتی بالغ بر 210 هزار کیلومتر، از مهمترین برنامه های اکتشافی در افق 1405 است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم تسریع فرآیند اکتشاف در محدوده خلیج فارس گفت: در این حوزه قرار است تا 1600 کیلومتر لرزه نگاری دو بعدی و 10 هزار و 500 کیلومتر نیز لرزه نگاری سه بعدی انجام شود.

فعالیت های اکتشافی در تمامی مرزهای ایران جریان دارد

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران همچنین از اکتشاف در مرزهای دریایی و خشکی به عنوان مهمترین اولویت اکتشافی صنعت نفت یاد کرد و افزود: در حال حاضر فعالیت های اکتشافی مربوطه در تمامی استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، دشت مغان و مرز با ترکمنستان و هر نقطه دیگری که احتمال اکتشاف منابع هیدروکربوری وجود داشته باشد، در حال انجام است و می توان گفت هیچ نقطه مرزی نیست که مدیریت اکتشاف در آن فعالیت نداشته باشد.

وی از شناسایی ساختارهای گازی و برون سپاری بلوک های اکتشافی به عنوان دیگر اولویت های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و ادامه داد: در حوزه برون سپاری بلوک های اکتشافی، مذاکرات سرمایه گذاری با سه مجموعه داخلی در حال انجام است که در صورت انجام توافق، قراردادهای مربوطه به صورت IPC امضا شده و فعالیت های توسعه ای با همکاری شرکت های E&P انجام خواهد شد.

فکور ارزش اقتصادی ناشی از این طرح را حدود 2.5 میلیارد دلار عنوان کرد و بدون نام بردن از سرمایه گذاران گفت: سرمایه گذاران مایل هستند که به صورت مجزا و نه در قالب تیم مشترک در این حوزه وارد عمل شوند.

برآورد 16 میلیارد بشکه ای منابع هیدروکربوری ایران

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در ادامه از ایران به عنوان کشوری که در قله انرژی دنیا ایستاده است، یاد کرد و گفت: براساس مطالعات سازمان زمین شناسی آمریکا که اخیرا اعلام شده است، ایران، روسیه و عراق سه کشوری هستند که تا سال ها می توانند فرآیند اکتشاف نفت و گاز را دنبال کنند؛ این در حالی است که دیگر کشورهای گازخیز و نفت خیز در سال های آتی اکتشافات تازه ای نخواهند داشت و در بهترین حالت ممکن می توانند از میادین فعلی خود نفت و گاز استخراج کنند.

فکور اضافه کرد: در ایران حوزه های رسوبی بیشتر در محدوده رشته کوه زاگرس یافت می شوند و گستردگی این رشته کوه، کشورهای ایران، عراق، ترکیه و روسیه را در برمی گیرد.

وی ادامه داد: در تازه ترین برآورد اماری حجم منابع هیدروکربوری ایران، بالغ بر 16 میلیاردمترمکعب (معادل نفت و گاز) تخمین زده می شود و با توجه به هزینه های پایین تولید نفت و گاز، یکی از بهترین گزینه های سرمایه گذاری درحوزه های نفت و گاز به شمار می رود.

به کارگیری فناوری مغناطیس سنجی هوایی برای اولین بار

فکورهمچنین از مغناطیس سنجی هوایی با هواپیماهای سبک به عنوان یکی از کاربردی ترین روش های اکتشافی در اعماق حدود هفت هزار متری یاد کرد و گفت: با بهره گیری از این روش، امکان شناسایی رخدادها و اتفاقات غیرطبیعی در اعماق زمین وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: مدیریت اکتشاف برای نخستین بار توانسته با قطعه بندی و نصب تجهیزات اکتشافی بر روی هواپیماهای فوق سبک، عملیات اکتشافی نفت و گاز را به انجام برساند.

وی از عدم وجود نویز و صدا و پرواز در ارتفاع بسیار پایین (حدود 600 تا 650 متر) به عنوان پیچیدگی های این عملیات یاد کرد و گفت: با توجه به اینکه این عملیات اکتشافی بیشتر در حوزه رشته کوه زاگرس انجام می شود، فناوری موردنیاز و مهارت خلبان از اهمیت بالایی برخوردار است که خوشبختانه توانسته ایم در این بخش نیز از توان داخلی بهره مند شویم.

وی، از برنامه ریزی برای اکتشاف با روش مغناطیس سنجی هوایی در وسعتی بالغ بر 175 هزار کیلومتر یاد کرد و گفت: این مساحت حدود یک درصد از مساحت کل ایران را شامل می شود که عدد بزرگی است.

فکور تاکید کرد: با بهره مندی از این روش، سرعت اولیه دربعد اکتشاف ساختارهای نفتی از افزایش قابل توجهی برخوردار خواهد شد که این امر کاهش هزینه های دستیابی به هدف را به همراه خواهد داشت.

دستیابی به پتانسیل های گازی در بلوک های اکتشافی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در ادامه به وجود 14 بلوک اکتشافی در کشور اشاره کرد و گفت: این بلوک ها پیشتر از سوی مدیریت اکتشاف تعریف شده بودند که به دلیل تحریم ها و علیرغم اخذ مصوبات مربوطه، هنوز به شرکتی واگذار نشده است؛ با این وجود با توجه به اکتشاف حدود TCF 30 گاز (معادل گاز میدان خانگیران) در یکی از این بلوک ها که در حوزه خلیج فارس واقع شده است، مذاکراتی برای واگذاری توسعه میدان انجام شده که اخبار مربوط به آن متعاقبا از سوی وزیر نفت اعلام می شود.

وی از این اکتشاف به عنوان جهشی قابل توجه در اقتصاد جنوب کشور نام برد.

اکتشافات نفتی در جنوب غرب ایران

به گفته فکور، روند اکتشاف منابع نفتی و گازی در مرحله قابل قبولی قرار دارد و وجود اکتشافات هیدروکربوری در حوزه شمالی و جنوب غرب  کشور محرز شده است.

وی از انجام روش ژئوشیمیایی سطحی که روشی برای یافتن هیدروکربورها از طریق سطح زمین است، به عنوان روشی موثر در انجام این اکتشافات یاد کرد و گفت: در حال حاضر این روش در حال راستی آزمایی با اطلاعات لرزه نگاری است و میادین قابل توجهی نیز با استفاده از این روش احصا شده اند.

حفر اولین چاه اکتشافی با روش ژئوبوتانی

وی همچنین با تاکید بر اینکه فرآیند اکتشاف نفت و گاز با بهره گیری از جدیدترین و به روزترین روش های اکتشافی در جهان دنبال می شود، گفت: در حال حاضر روشی بسیار جدید که از آن به روش ژئوبوتانی یاد می شود و تنها در 3 کشور به کار رفته است، در مدیریت اکتشاف دنبال می شود و امیدواریم که بتوانیم اولین چاه اکتشافی با بهره گیری از این روش را تا سال 1402 حفر و عملیاتی کنیم.

فکور از این روش به عنوان مرز دانش در حوزه اکتشافات هیدروکربوری یاد کرد و گفت: در این روش با استفاده از نوع پوشش گیاهی منطقه، نوع هیدروکربور موجود قابل شناسایی خواهد بود.

وی تاکید کرد: این روش افزایش دقت حفاری های اکتشافی را در پی داشته و با اولین حفاری، می توان به مخازن مربوط به آن حوزه دست یافت.

دستیابی به فناوری اکتشافی تله های چینی و تخریبی

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 95 درصد از فرآیند اکتشافی در حوزه تله های طاقدیسی انجام می شده است، گفت: به دلیل عدم دستیابی به فناوری اکتشافی تله های چینی و تخریبی، بخش مهمی از منابع هیدروکربوری که در این حوزه ها وجود داشت، دست نخورده باقی مانده است.

وی افزود: امروزه با بهره گیری از دانش کارکنان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، بررسی تله های چینه ای، تخریبی و ترکیبی در دست انجام است که برآورد می شود حجم قابل ملاحظه ای از منابع نفتی و گازی در آن وجود داشته باشد.

فکور همچنین از کشف یک نمونه تله مرکب در دشت آبادان خبر داد و گفت: در شمال شرقی کشور نیز یک نمونه تله ترکیبی شناسایی شده که بعد از انجام مطالعات لرزه نگاری و با حفر اولین چاه اکتشافی، می تواند به عنوان اولین فرآیند اکتشافی درحوزه مخازن غیرطاقدیسی مورد توجه قرار گیرد.

برنامه تکلیفی ساخت تجهیزات اکتشافی در اعماق بالا

به گفته مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در حال حاضر حفاری چاه های عمیق (در محدوده 5 هزار متر و بالاتر) در دست انجام است و با توجه به این رویکرد، لازم است تا در زمینه ساخت تجهیزات و کالاهای نیز الزامات مربوط به حفاری های عمیق ناشی از افزایش فشار، گرما و گاز سولفید هیدروژن رعایت شود.

فکور اضافه کرد: اطلاع رسانی در خصوص تامین این الزامات به سازندگان داخلی انجام شده و تاکید شده که این شرکت ها برای باقی ماندن در بازار ایران نیازمند انجام پژوهش های کاربردی در حوزه چاه های عمیق هستند.

وی افزود: فرآیند اکتشاف در ایران توقف ناپذیر نخواهد بود و همین موضوع تضمینی برای بازارهای آتی و حضور موثر سازندگان در آینده تلقی می شود.

وی همچنین حجم مناقصات مربوط به این حوزه را بالغ بر 7189 میلیارد تومان در بخش ریالی و 359.5 میلیون یورو در بخش ارزی عنوان کرد و افزود: حجم وزنی ورودی انبارهای مدیریت اکتشاف به صورت میانگین بالغ بر 13 هزار و 306 تن است؛ این در حالی است که میزان خروجی انبار حدود 4363 تن است که بدین معناست که مدیریت اکتشاف تمام تلاش خود را برای تامین کالاهای مورد نیاز در برنامه های آتی به کار بسته تا مدت زمان فرآیندهای اکتشافی را کاهش دهد.
 
107 هزار میلیارد ریال و 575 میلیون یورو، مناقصه و قرارداد جاری در مدیریت اکتشاف

فکور درادامه با بیان اینکه فرآیندهای کاری مربوط به مدیریت اکتشاف در شرایط بسیار خوبی قرار دارد، گفت: درحال حاضر مجموعه مناقصات این مدیریت حدود 80 هزار میلیارد ریال و 360 میلیون ریال برآورد می شود؛ این در حالی است که حجم قراردادهای جاری نیز در دو بخش ریالی و ارزی بالغ بر حدود 27 هزار و 730 میلیارد ریال و 215 میلیون یورو تخمین زده می شود و با یک حساب سرانگشتی می توان گفت در مجموع  107 هزار میلیارد ریال و 575 میلیون یورو مناقصه و قرارداد در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تعریف شده است.

وی همچنین از اخذ دومین ردیف بودجه در حوزه حفاری در محدوده شرکت ها و مدیریت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و گفت: برای نخستین بار موفق شدیم تا در بحث بودجه حفاری، بعد از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در رده دوم قرار بگیریم.

به گفته فکور مجموع مصوبات اخذ شده از هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران بالغ بر 17 مورد بوده و ارزشی در حدود 151 میلیون دلار و 2440 میلیارد تومان دارد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 15 درصد افزایش داشته است.

وی از رشد 33 درصدی تخصیص بودجه و 31 درصدی جذب بودجه سرمایه ای (در مقایسه با مدت مشابه سال قبل) نیز به عنوان یکی دیگر از موفقیت های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در سال جاری یاد کرد و گفت: تزریق این حجم بودجه، حجم عملیات اکتشاف را به نحو قابل توجهی افزایش داده است.

فکور اضافه کرد: در سال 1400 حدود  33 درصد بودجه در بخش ارزی و 54 درصد نیز در بخش ریالی جذب شده بود؛ این در حالی است که این ارقام تنها در 8 ماهه ابتدایی امسال در بخش ارزی 47 درصد و در بخش ریالی 44 درصد بوده است و به نظر می رسد با توجه به روند موجود این رقم در بخش ارزی تا پایان سال از 60 درصد نیز بگذرد که موفقیت بسیار بزرگی است.

همکاری اکتشافی با 4 کشور منطقه

فکور از انجام فعالیت های مشترک اکتشافی با کشورهای همسایه نیز خبر داد و گفت: هم اکنون با چهار کشور در حال انجام فعالیت های مشترک اکتشافی هستیم که برخی در حوزه مطالعات پایه و برخی نیز در حیطه اقدامات اجرایی تعریف شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون فعالیت های اکتشاف مشارکتی با کشور تاجیکستان در دست انجام است و این همکاری ها وارد فاز اجرایی شده است.

اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل در مدیریت اکتشاف

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران همچنین از نیروی انسانی به عنوان یکی از فاکتورهای بسیار پراهمیت در صنعت نفت یاد کرد و افزود: سرمایه انسانی نفت با وجود اعمال تحریم های ظالمانه توانسته است تا امنیت تامین انرژی در کشور را تضمین کند.

وی اضافه کرد: مدیریت اکتشاف توانسته با یکسان سازی قراردادهای متنوع انسانی، طرح طبقه بندی مشاغل را به صورت کامل در این شرکت اجرایی کند. در عین حال طی یک سال گذشته، نیروهای پیمانکاری نیز به جامعه تحت پوشش طرح سلامت پیوسته اند و علاوه بر آن پایش وضعیت سلامت خانواده تمامی کارکنان اجرایی می شود.

فکور افزود: مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران همچنین توانسته است آزمایشگاهی در خصوص تشخیص ساختار قامتی در صنعت نفت راه اندازی کند و با 16 ماژول درنظر گرفته شده، وجود اشکالات در ساختار اسکلتی یا میزان سرعت عمل در تصمیم گیری های آنی را در افراد مختلف اندازه گیری کند.

وی از این آزمایشگاه به عنوان یکی از سه آزمایشگاه فعال در کشور یاد کرد و افزود: با انجام این آزمایشات، انتخاب مدیران به ویژه در حوزه های عملیاتی با دقت بیشتری انجام خواهد شد.

اشتغالزایی اکتشاف، برای 4500 نفر از بومیان مناطق   

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 17 گروه لرزه نگاری در 18 استان کشور فعال است، گفت: این حجم از کار در 20 سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی اضافه کرد:این حجم از فعالیت های اکتشافی، اشتغالزایی برای 4500 نفر از بومیان را به همراه داشته است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر