/
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴
با آغاز موج سرما؛

صرفه‌جویی اروپا در مصرف گاز کاهش یافت

با آغاز نخستین موج سرما در اروپا که زمستان واقعی را به این منطقه آورد، عزم کشورهای این منطقه برای صرفه جویی در مصرف گاز همزمان با تلاش برای قطع وابستگی به انرژی روسیه، به محک گذاشته می‌شود.
کد خبر : ۵۰۳۳۶

به گزارش نبض نفت به نقل از خبرگزاری رویترز ، محاسبات رویترز که بر مبنای آمار فدراسیون اپراتورهای شبکه ENTSOG مربوط به ۱۴ کشور و رگولاتور شبکه ملی آلمان بوده است، کشورهای اروپایی مصرف گاز طبیعی را در نوامبر نسبت به میانگین سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ برای همین ماه، ۲۴ درصد کاهش دادند.

با وجود یکسان نبودن کاهش مصرف در این کشورها، این کاهش در مقایسه با کاهش ۲۹ درصدی مصرف در اکتبر، کمتر بوده است اما بیشتر از کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز طبیعی در زمستان است که کشورهای اروپایی در واکنش به کاهش عرضه روسیه، هدف گذاری کرده‌اند.

مارک بابیک، اقتصاددان اروپایی بارکلیز می‌گوید: مصرف گاز اروپا به دو دلیل کاهش پیدا کرده است: نخست دمای هوای ملایم اوایل پاییز که تقاضای مصرف کنندگان خانگی را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش داد و دوم، قیمت‌های بالا که باعث سرکوبی تقاضا در بخش صنعتی شد. تقاضای خانگی کاملا متاثر از دمای هوا بوده بنابراین تصور می‌کنیم که از این پس، دلیل دومی، عامل اصلی‌تر صرفه جویی خواهد بود.

دمای گرمتر غیرمعمول در اواخر اکتبر و اوایل نوامبر، باعث شد مردم در فضای بیرونی کافه‌ها مثل تابستان آفتاب بگیرند و خیال دولت‌های اروپایی که در تلاش برای ذخیره سازی گاز طبیعی بودند، تا حدودی راحت شد.

با این حال، از اواسط نوامبر با آغاز برودت هوا، مصرف هم افزایش پیدا کرد و تقاضا برای گرمایش، بالاتر رفت. مصرف گاز در آخرین هفته نوامبر در مقایسه با میانگین بلندمدت، ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد و آمار اولیه اپراتورهای شبکه نشان می‌دهد مصرف در دسامبر اوج گرفته است.

علاوه بر تقاضا برای گرمایش، میزان ‌مصرف گاز برای تولید برق هم بالا مانده است زیرا شمار زیادی از راکتورهای هسته‌ای فرانسه به دلیل نیاز به تعمیرات، غیرفعال هستند و سرعت پایین باد هم عرضه برق تجدیدپذیر را کاهش داده است.

طبق بررسی آمار اپراتورهای شبکه‌های اروپایی توسط رویترز، کشورهای اروپایی تلاشهایی برای کاهش مصرف برق انجام داده اند و مصرف برق در نوامبر، ۹ درصد در مقایسه با میانگین سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ کاهش یافت.

آب و هوای پاییز ملایم غیرمعمول به معنای آن است که کشورها مجبور نشدند از ذخایر گاز استفاده کنند و ذخیره کافی برای زمستان سردتر از حد معمول نگه داشتند. به عنوان مثال، آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا و قدرت صنعتی این منطقه است، برداشت از مخازن گاز را از ۱۷ نوامبر آغاز کرد و برداشت از این مخازن از آن زمان، اندک بوده است. آلمان سال گذشته از اول نوامبر، برداشت از مخازن گاز را آغاز کرد.

هر چند سطح بالای ذخایر گاز، به اروپا کمک خواهد کرد زمستان را (به شرطی که سرما به مدت طولانی ادامه پیدا نکند) با موجودی گاز کافی برای تامین تقاضا، سپری کند اما بحران تامین گاز بعید است تا سال آینده به طور کامل حل شود.

به گفته تحلیلگران بانک هلندی آی‌ان‌جی، این مخاطره وجود دارد که با کاهش قیمت گاز، تقاضا بهبود پیدا کرده و ادامه تلاشهای صرفه جویی را دشوار کند.

بر اساس گزارش رویترز، اگرچه اروپا امسال از واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا برای ذخیره سازی، بهره برده است اما اگر سال آینده مجبور شود با چین برای تامین انرژی رقابت کند، اوضاع برای این منطقه به این راحتی نخواهد بود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر