/
۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲

استاندارهرات افغانستان: حمایت سیاسی از طرح انتقال گاز«تاپی» تضمینی است

استاندار هرات افغانستان، در آستانه برگزاری آیین آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال گاز منطقه ای موسوم به «تاپی» در آن استان، روز سه شنبه زیان رساندن به روند اجرای این طرح را خودکشی سیاسی خواند و گفت که سطح حمایت سیاسی از این طرح تضمین شده است.
کد خبر : ۵۰۴۳
نبض نفت -  « محمد آصف رحیمی» در نشست مطبوعاتی در هرات افزود: امنیت طرح تاپی از سوی دولت وحدت ملی افغانستان تامین و در سطوح دیگر امنیتی مانند ابعاد اقتصادی، حقوقی و حفاظتی نیز این ضمانت توسط همه بهره برداران از آن، تایید شده است.
«تاپی» واژه ترکیبی از حروف نخست نام لاتین چهار کشوری است که در اجرای طرح انتقال لوله گاز از مبدا ترکمنستان به مقصد هندوستان مشارکت دارند و نام این طرح منطقه ای، نمایه همکاری ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان به شمار می رود.
استاندار هرات امروز از آمادگی همه جانبه این استان برای میزبانی آیین شروع این طرح در خاک افغانستان، خبر داد و گفت که برای پذیرایی از میهمان داخلی و خارجی، تدابیر لازم اندیشیده شده است.
رحیمی صبح روز جمعه آینده را زمان افتتاح کارهای اجرایی طرح تاپی در خاک افغانستان اعلام کرد و افزود: این مراسم با حضور مقامات چهار کشور سهیم در این طرح برگزار خواهد شد.
او یادآوری کرد که در کنار طرح تاپی، چند برنامه‌ عمرانی در حوزه زیر ساخت ها، هدف گذاری شده است و از خط آهن، شبکه فیبرنوری و انتقال برق نام برد.
رحیمی از تدابیر شدید امنیتی با مشارکت نیروهای امنیتی سایر استان‌ها خبر داد و افزود: دو هزار مامور پلیس برای تامین امنیت این مراسم از کابل به هرات انتقال داده شده اند و همکاری و مشارکت مردم را در کنار نیروهای امنیتی، برای حمایت و تامین امنیت خواستار شد.
به اعتقاد او تاپی، طرحی مدنیت ‌ساز است که به عنوان دهلیزی اقتصادی از خاک افغانستان می‌گذرد و مانند هر رودی در مسیر خود، تمدن‌ ها را رشد خواهد داد.
استاندار هرات مدعی شد که افغانستان تلاش دارد بجای رقابت‌های سیاسی و نظامی در منطقه، به عنوان نقطه وصل کشورهای آسیای میانه و جنوب آسیا، نقش ایفا کند و این رویکرد را مورد قبول همه جریان های موجود درافغانستان دانست و حتی گفت که یک شاخه از گروه طالبان نیز از تاپی اعلام حمایت کرده است.
رحیمی ابراز امیدواری کرد که تاپی شروع همگرایی و همکاری منطقه ای باشد.
استاندار هرات در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به بندر چابهار ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نیز می‌خواهد توسط بندر چابهار و از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه متصل شود و هند و ایران در این امر همکاری نزدیکی را آغاز کرده اند.
نخست وزیر پاکستان، وزیر امور خارجه هند و رئیسان جمهوری ترکمنستان و افغانستان در میان مقام های بلندپایه ای هستند که به گفته رحیمی، در مراسم روز جمعه افتتاحیه تاپی حضور خواهند داشت.
کار احداث خط لوله انتقال گاز تاپی در بخش ترکمنستان، چندی قبل تمام شد و لوله ها به مرز افغانستان رسید که در این بخش عربستان نیز سرمایه گذاری کرده است. 
این خط انتقال گاز در خاک افغانستان از شمال به سمت جنوب از استان های هرات، فراه، هلمند و قندهار عبور خواهد کرد و وارد پاکستان می شود. پیش بینی سالانه 400 میلیون دلار درآمد از محل انتقال گاز و دسترسی به یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب گاز بعد از دهه سوم اجرای طرح تاپی، از مزیت هایی است که درافق توسعه افغانستان ترسیم شده است.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید
منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر