/
۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
رئیس‌جمهوری ترکیه:

ذخایر گازی ترکیه در دریای سیاه از مرز ۷۰۰ میلیارد مترمکعب گذشت

رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد: حجم ذخایر اکتشافی گاز طبیعی ترکیه در دریای سیاه به ۷۱۰ میلیارد متر مکعب رسید.
کد خبر : ۵۰۸۵۲

به گزارش نبض نفت به نقل از خبرگزاری رویترز از آنکارا، رجب طیب اردوغان روز دوشنبه (پنجم دی‌ماه) گفت: حجم کل گاز طبیعی اکتشافی ترکیه در دریای سیاه پس از کشف یک ذخیره تازه و بازنگری در حجم یک ذخیره تازه گازی اکنون به ۷۱۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.

وی افزود: ترکیه یک ذخیره تازه ۵۸ میلیارد مترمکعبی در میدان کایکاما-۱ کشف کرده است، افزون بر این حجم برآوردی، در حجم ذخیره ساکاریا بازنگری شده و این رقم از  ۵۴۰ میلیارد مترمکعب پیشین به ۶۵۲ میلیارد مترمکعب رسیده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه با بیان اینکه این کشور ۱۳ حلقه چاه در میدان گازی ساکاریا حفاری کرده است، گفت: در نتیجه تجزیه و تحلیل داده‌ها، ما ذخیره ۵۴۰ میلیارد مترمکعبی پیشین را به ۶۵۲ میلیارد مترمکعب اصلاح کردیم.

اردوغان تصریح کرد: با کشف تازه در میدان کایکاما-۱، ذخایر گازی ما در دریای سیاه با ۱۷۰ میلیارد متر مکعب افزایش به ۷۱۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.

اردوغان ماه گذشته میلادی گفته بود ترکیه در مسیر بهره‌برداری از میدان گازی ساکاریا در سال ۲۰۲۳ قرار دارد.

رئیس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه گفت: ذخیره گازی تازه کشف‌شده در کایکاما-۱ به میدان ساکاریا انتقال می‌یابد و از آنجا به شبکه ملی گاز ترکیه متصل خواهد شد.

ترکیه که ذخایر نفت و گاز اندکی دارد، برای تأمین گاز خود به شدت نیازمند واردات از روسیه، آذربایجان و ایران و خرید گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) از قطر، ایالات متحده، نیجریه و الجزایر است.

ترکیه در حال اکتشاف برای منابع هیدروکربنی در دریای مدیترانه است، جایی که عملیات آن در آب‌های مورد مناقشه تنش را با یونان و قبرس برانگیخته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پس از انفجارهایی که به خطوط لوله گاز نورد استریم روسیه در زیر دریای بالتیک آسیب رساند و فروش مستقیم گاز این کشور به آلمان را متوقف ساخت، ایده ایجاد یک قطب گازی در ترکیه را مطرح کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر