/
۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۴
گفت وگوی نبض نفت با ذی حساب نفت در وزارت اقتصاد

جزئیاتی بیشتر از فساد نفتی 100 میلیون دلاری/فساد مالی در تنخواه ماه آخر اتفاق افتاده است

وقتی که خبرنگاران در نشست اخیر خبری وزیر نفت به مناسبت دهه فجر درباره فساد مالی در یکی از زیرمجموعه های این صنعت پرسیدند، بیژن زنگنه به گفتن این مساله بسنده کرد که نباید یک مدیر به صورت خیلی طولانی در یک پست مدیریتی باقی بماند، زنگنه دربرابر اصرار خبرنگاران این نکته را هم گفت که ذی حسابی مربوطه توانسته این فساد را کشف کند. جزئیات بیشتر درباره این فساد نفتی را از مظفر نیک پور که دارای 44 سال سابقه فعالیت در وزارت اقتصاد است و 33 سال از این سالها را در جایگاه ذی حساب و مدیرکل امور مالی بوده و هم اکنون ذی حساب مرتبط با صنعت نفت کشورمان است؛ جویا شدیم که در ادامه می خوانید:
کد خبر : ۵۰۸۸

نبض نفت- جنابعالی حتما مستحضر هستید که اخیرا مشخص شد که یکی از مدیران زیرمجموعه وزارت نفت بعد از چندین سال سابقه مدیریت دارای فساد مالی بوده است، چطور چنین مساله ای اتفاق می افتد؟

این فساد ارتباطی به معاملات دولتی در بخش نفت ندارد، در مقررات دولتی در همه جا اعم از وزارت نفت و غیر آن داریم که مدیران به اقتضای کارشان تنخواهی از بخش مالی برای هزینه های جاری شان دریافت می کنند؛ این بستگی دارد به این که دستگاه شما چه نوع دستگاهی باشد و چه میزان تنخواه نیاز داشته باشد، این تنخواه از یک حساب بانکی مفتوحه به یک حساب مفتوحه دیگر که زیر نظر خزانه کشور هستند؛ واریز می شود و صاحبان امضای آن عوض می شوند، در این مورد نیز پول از یک حساب مدیریت کل مالی وزارت نفت به حساب عامل ذیربط رفته است؛ همه دستگاه ها می توانند برای زیرمجموعه شان تنخواه بگیرند، بسته به ظرفیت کارشان عددش متفاوت است، این تنخواه نیز در چرخش است و پایان سال باید اسناد آن را واریز کنند و مجدد بگیرند، همواره در نظارت نکردن مستقیم بر این قصه ممکن است مفسده ایجاد شود، در این مورد اتفاقا نظارت مستقیم وجود داشته است و ماه به ماه تنخواه را کنترل می کردند.

پس این فساد مالی چه طوری اتفاق افتاده است؟

دقیقا در یک ماه آخر اتفاق افتاده است، یعنی در ماه آخر عدد تنخواهی که می گیرد ... چون اینجا اداره اکتشاف است، بحث سنگین هیدروگرافی در اینجا مطرح است اگر مشاور ذیربط آن را به جلسه ای دعوت کنید فقط حق شرکت در جلسه آن حدود 50 هزار دلار است ؛ اعداد درشتی در اینجا وجود دارد، در نتیجه تنخواهی که در اختیار این آقا بوده نیز باید درشت می بوده است.

خوب وقتی که خبرنگاران در نشست اخیر مطبوعاتی وزیر نفت از ایشان درباره این آقا پرسیدند گفتند که نباید یک مدیر سالهای متوالی و طولانی در یک سمت باشد، شاید این برداشت از سخنان وزیر وجود داشت که این فرد سالها دست به چنین فسادی می زده و کسی اطلاع نداشته است؟

-این موضوع هم می تواند باشد، وقتی که کسی 10 سال در یک جایی نشسته و خیلی خوب کار می کرده و چنین امکانی هم داشته می شود گفت که این هست البته من نقطه نظر مقام اجرایی را با خودم که کارشناسی به موضوع نگاه می کنم هرگز نمی توانم منطبق کنم.چون ایشان مقام اجرایی است.

شما مطمئنید که این موضوع در ماه آخر اتفاق افتاده است؟

بله، چون کار من مالی است و می دانم چه خبر است ، یک تنخواه داده اند که باید تا پایان سال واریز می شده ، در وزارتخانه های دیگر همین تنخواه سالی دو بار کنترل می شود ولی در وزارت نفت به دلیل حساسیتهایی که وجود دارد هر ماه کنترل می شود، آنجا سیستم کنترل و نظارت خوب است اما این طور هم نیست که شما بتوانید کاملا فساد را در آنجایی که عامل انسانی در آن موثر است و تفکر انسان می خواهد حرکت فساد آمیز انجام دهد، کنترل کنید.

رقم آن را می دانید؟

دقیق نمی دانم. یک گزارشی را سازمان بازرسی تهیه کرده و یک گزارش هم عده ای دیگر از دوستان ولی آنچه که به نظر می رسد و برخی از دوستان می گویند حدود 100 میلیون دلار بوده است.این عددی است که در آنجا یک عرف کاملا معمولی است، آنجا حساب ارزی دارند و باید تعامل داشته باشند، آن اداره ممکن است در طول سال 10 مورد از این 100 میلیون دلارها را هزینه کرده باشد و اسناد آن هم کاملا قانونی و کار هم کاملا قانونی باشد ولی اینجا فساد انسانی است وقتی یک عامل انسانی می خواهد دست به فساد بزند هیچ چیزی و هیچ قانونی بازدارنده نیست البته ما اگر کنترلها و نظارتها و مراقبتهایمان را بیشتر کنیم و حتی به فرمایش آقای وزیر انتصابهای کهنه را بازسازی یا نوسازی کنیم ، نوعی بازدارندگی و کنترل را حاکم کرده ایم.

تهیه کننده: حسین بردبار





ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر