/
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
وزیر نیرو:

توسعه نیروگاه‌های خورشیدی از طریق عرضه در بورس دنبال می‌شود

وزیر نیرو با بیان اینکه کمتر از سه درصد ظرفیت تولید برق کشور از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی است، گفت: برای توجیه اقتصادی و سوداوری سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، انرژی تولیدی این نیروگاه‌ها از سال ۱۴۰۲ در بورس عرضه می‌شود.
کد خبر : ۵۱۸۸۱
نبض نفت-علی‌اکبر محرابیان در حاشیه افتتاح طرحهای وزارت نیرو در شهرستان دامغان استان سمنان در گفت و گو با خبرنگاران ابراز کرد: در بورس انرژیهای تجدیدپذیر بر روی تابلوی مخصوص خود رقابت می کنند و قیمت پایه نیز به شکلی تعیین می شود که حداقل سود تضمین شود و رقابت برای قیمت بالاتر انجام باشد.

وی تاکید کرد: برنامه ریزی و استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که کل سرمایه گذاری و سود را از محل صرفه جویی سوخت به سرمایه گذار بازمی گرداند، به عنوان راهکاری برای افزایش و تشویق سرمایه‌گذاری در این حوزه مدنظر است.

محرابیان یادآور شد: در مناقصات اخیر صنایع و سرمایه گذاران بزرگ وارد این عرصه شدند و امیدواریم با حضور سرمایه گذاران بزرگ شاهد رشد چشمگیر این نیروگاه ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق در کشور است که یکهزار مگاوات از انرژی خورشیدی تولید می‌شود، بیان کرد: سودآوری سرمایه‌گذاری در زمینه نیروگاه‌های تجدیدپذیر عامل مهمی در جذب سرمایه‌گذاران و افزایش تولید برق از طریق توسعه نیروگاه‌های خورشیدی است.

وی افزود: عرضه انرژی تولیدی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر در بازار بورس با درنظرگرفتن سود پایه نقشی مهم در جذب سرمایه‌گذاران در زمینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارد.

وی تصریح کرد: تولید برق در قالب پنل‌های خورشیدی پنج کیلو واتی در بخش خانگی از جمله برنامه‌های دولت سیزدهم برای برخورداری مردم از سودآوری سرمایه‌گذاری در توسعه تولید برق از انرژی‌های پاک است.

وزیر نیرو گفت: وزات نیرو تضمین می کند صرفه اقتصادی نیروگاه خورشیدی از دیگر نیروگاه‌ها مانند نیروگاه حرارتی افزایش یابد.

وی بیان کرد: به طور میانگین بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در کشور داریم که این تعداد روز آفتابی ظرفیت خوبی برای توسعه تولید برق از انرژی خورشیدی است.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر