/
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
فجر ملی ؛

مسئولیت‌ اجتماعی بانک ملی ایران در دولت سیزدهم جانی دوباره گرفت

مسئوليت اجتماعي از مهمترین تعهدات سازمان ها به توسعه پايدار در هر جامعه ای است و توجه به اين حوزه، موجب ارتقاي جامعه مي شود. در این راستا سازمان هاي موفق با رويکردي آينده نگر و خلق ارزش مشترک، عمل به مسئوليت اجتماعي را به نوعي سرمايه گذاري انساني و اجتماعي می دانند.
کد خبر : ۵۱۸۸۵

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران ، بانک ها به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصادی و نهاد مالی، نقش انکارناپذیری در رشد و ارتقای جامعه دارند و عملکرد و اقدمات مهم و موثر آنها بر کل جامعه تأثیر گذار است، لذا توجه آنها به موضوع محیط پیرامونی و مسئولیت های اجتماعی بسیار با اهمیت است. براین اساس بانک ها می توانند با سرمایه گذاری، مشارکت و حمایت و تخصیص اعتبار به طرح های آموزشی، بهداشتی و درمانی، فرهنگی و اجتماعی در اقصی نقاط کشور موجب بهبود شرایط رفاهی و اقتصادی جامعه شوند.


خیزبلند برای توسعه پایدار و محرومیت‌زدایی


بانک ملی ایران با تکیه بر 94 سال قدمت و خدمت در عرصه بانکداری کشور به ‌عنوان نماد شایسته‌ای از اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در کشور مطرح شده و با معاش و معیشت مردم پیوندی عمیق دارد و همواره در راستای اسناد بالادستی و همسو با شعار سال، برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و همراه سیاست های کلان اقتصادی دولت فعالیت نموده و به عنوان یک بانک دولتی با نگاهی به آینده‌ همواره نگاه ویژه ای با اجرای مسئولیت های اجتماعی در راستای توان‌افزایی مناطق کم برخوردار، خدمت رسانی به آحاد جامعه، کمک به اشتغالزایی و حمایت از اقشار کم برخوردار و آسیب پذیر کشور دارد.


جریان زندگی در رگ‌های مناطق محروم



امروز مفهوم مسئولیت اجتماعی در بانک ملی ایران یکی از اصول بنیادین نظام مدیریتی بانک ملی ایران است . بانک ملی ایران بیشترین سهم را در اجرای امور خیریه و بشردوستانه و گره گشایی از مشکلات مردم نسبت به سایر نهادها در کشور دارد و با فعالیت در این امور زمینه‌ساز توسعه و محرومیت زدایی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و درمان، اقتصادی، ایجاد زير ساخت ها و توسعه فضاهاي آموزشي در کشور شده است.


محور های مسئولیت‌های اجتماعی در بانک ملی ایران


 صندوق پس انداز ملی ایران با جمع آوری و پرداخت منابع قرض الحسنه مردمی و تخصیص منابع داخلی در مناطق محروم و کم برخوردار کشور توانسته بر توسعه پایدار این مناطق، توانمند سازی افراد کم برخوردار، توسعه و آبادانی مناطق محروم، رفع مشکلات اشتغال جوانان، کمک به سیل و زلزله زدگان، تعمیر مسکن روستایی، خوداشتغالی، مشاغل حمایتی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، کمک به ستاد دیه، گره گشایی و توان‌افزایی آحاد جامعه، ترویج سنت حسنه ازدواج، فرزندآوری، خوداشتغالی و مشاغل خانگی، جبران هزینه درمان، کمک هزینه تحصیلی، تهیه جهیزیه و رفع احتیاجات ضروری افراد نیازمند موثر باشد.


کمک به ساخت و تجهیز مدارس در سراسر کشور


مدرسه سازی و ایجاد فرصت‌های تحصیلی برای حمایت از رشد علمی مناطق محروم کشور و کودکانی که در این مناطق زندگی می‌کنند، مهمترین رسالت اجتماعی و یکی از آرمان‌های اجتماعی و اقدامات مهم بانک ملی ایران است.  همه استان های میهن پهناورمان از اقدامات خیرخواهانه این بانک در خصوص توسعه نظام تعلیم و تربیت بهره مند شده اند و بی تردید ساخت، تعمیر و تجهیز مدارس گام بزرگی در توسعه نظام آموزشی کشور بوده که بانک ملی ایران در سال های اخیر نزدیک به 800 کلاس درس به سرانه فضای آموزشی کشور افزوده و تاکنون توانسته امکان تحصیل سالانه بیش از 10 هزار دانش‌آموز کم برخوردار در مناطق محروم کشور را فراهم کند.

ارتقاي سطح امکانات و توسعه فضاهاي آموزشي


بانک ملی ایران تاکنون در ادامه روند حمایت از طرح های مختلف عام المنفعه و خیرخواهانه با تامین منابع و صرف هزینه اقدام به ساخت، احداث، بازسازی، تکمیل مدارس و مجتمع های آموزشی، هوشمند سازی مدارس، خرید میز و نیمکت و وسایل کمک آموزشی در سطح کشور کرده است.


حمایت و مشارکت در آزادسازی زندانیان غیر عمد


بانک ملی ایران در جشن گلریزان ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد مشارکت موثری داشته و از محل منابع قرض الحسنه، در سال های گذشته مبلغ قابل توجهی به این امر خیر اختصاص داده است.


مشارکت و حمایت در ساخت و تجهیز باشگاه های ورزشی


بانک ملی ایران طی سال های گذشته از محل بودجه امور فرهنگی و آموزشی برای ساخت، بازسازی و تکمیل مراکز و سالن های ورزشی اعتبار تخصیص داده است.


احداث و تجهیز مراکز درمانی


بانک ملی ایران در راستای ارتقاي سطح بهداشت عمومي و سلامت جامعه، تامین مالی و تجهیز کردن بیمارستان ها و کلینیک های پزشکی به امکانات ویژه در مناطق محروم را در دستور قرار داده است که در این راستا اهدای چندین دستگاه آمبولانس، احداث بیمارستان، کلینیک و دستگاه های درمانی، تجهیز مراکز معلولان ذهنی، بازسازی شیرخوارگاه، مساعدت مالی به انجمن های خیریه و بیماران سرطانی و ساخت پایگاه های اورژانس را به مرحله اجرا رسانده است.


حمایت از ساخت و تجهیز باشگاه های ورزشی


 بانک ملی ایران به دنبال عمل به مسئولیت های اجتماعی افزايش امکانات و ارتقاء سالن های چند منظوره ورزشی و توسعه سلامت عمومي را در اولویت قرار داده است. بر این اساس مساعدت مالی جهت احداث سالن های چند منظوره ورزشی، بازسازی سالن ها و مجتمع های ورزشی و حمایت از برگزاری مسابقات ورزشی در داخل کشور و پشتیبانی از تیم های ورزشی در مسابقات و تورنمنت های برون مرزی از دیگر اقدامات بانک ملی ایران در راستای اجرای رسالت اجتماعی است.


کمک به احداث مراکز فرهنگی


ساخت کتابخانه، تکمیل و تجهیز چندین مسجد، مصلی، نمازخانه و حوزه های علمیه از دیگر اقدامات بانک ملی ایران به منظور اجرای مسئولیت اجتماعی است.


پرداخت تسهیلات به بنگاه های اقتصادی


بانک ملی ایران به منظور رونق هرچه بیشتر کسب و کار در کشور، طی سال های گذشته به صدها بنگاه اقتصادی و واحدهای مختلف تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف کشور تسهیلات پرداخت کرده است.


خدمت رسانی در حوادث طبیعی


با وقوع حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله در مناطق مختلف کشور، بانک ملی ایران در سال های اخیر با کمک و ارسال بسته های درمانی و مواد غذایی مرهمی بر آلام مردم بوده است.


حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان


 بانک ملی ایران با هدف تأمین نیاز طرح های علمی، توسعه تحقیقات کاربردی و حمایت از استارت آپ ها به صورت همه جانبه از کسب و کارهای جدید و شرکت های دانش بنیان حمایت کرده است. افتتاح چندین شعب دانش بنیان در راستای تسریع و تسهیل نیازهای شرکت های دانش بنیان در اقصی نقاط کشور، امضای چندین تفاهمنامه همکاری بانک ملی ایران با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، صندوق توسعه صادرات و فناوری شریف و صندوق توسعه فناوری نانو از جمله فعالیت ها و اقدامات حمایتی بانک ملی ایران درخصوص شرکت های دانش بنیان بوده است.


کمک به حفظ محیط زیست


صيانت از منابع ارزشمند طبيعي و زيست محيطي و کمک به استفاده بهينه از انرژی های فعال یکی دیگر از فعالیت های بانک ملی ایران در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی است.


نقش تاثیرگذار در کاهش کرونا


در چند سال اخیر شیوع بیماری کرونا آسیب های جبران ناپذیری را به بخش های مختلف اجتماعی، آموزشی، اقتصادی و بالاخص بهداشت و درمان کشور وارد کرد؛ در این راستا بانک ملی ایران در اجرای تعهدات و مسئولیت های اجتماعی خود مقابله با این بیماری را درصدر برنامه های خود قرار داد. از این رو عمده بودجه امور فرهنگی و آموزشی بانک در دو حوزه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش به کار گرفته شد. شیوع کرونا موجب شد در حوزه آموزشی کلاس های درس مدارس کشور و جلسات آموزشی به صورت غیر حضوری برگزار شود و به دلیل عدم دسترسی و نیاز دانش آموزان مناطق محروم به امکانات و تجهیزات الکترونیکی از جمله تبلت موجب شد، 2070 دستگاه تبلت در 25 استان کشور به ارزش 80 میلیارد ریال توسط بانک ملی ایران به دانش آموزان نیازمند اهدا شود.


گامی رو به جلو


در پایان باید گفت بانک ملی ایران با حضور همیشگی خود در عرصه مسئولیت های اجتماعی همواره تلاش دارد تا ارائه خدمات به مردم و آحاد جامعه را سرلوحه کار خود قرار دهد، بر همین اساس تنظیم و تدوین برنامه‌های استراتژیک و هدفمند بانک‌ در راستای مسئولیت اجتماعی به گونه ای است که از طریق آن بتوان به توسعه پایدار رسید.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر