/
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
مديرعامل شركت سرمايه گذارى غدير:

نرخ کود کشاورزی برای مصرف کننده تغییر نمی‌کند

علی رغم برخی برداشت های غلط که از بند ج تبصره ۸ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شده است قرار نیست نرخ کود اوره برای کشاورزان تغییری داشته باشد.
کد خبر : ۵۲۲۹۲
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی پردیس، به دنبال طرح شدن احتمال حذف بند ج تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت مبنی بر فروش کود اوره مورد نیاز کشور از طریق بورس در کمیسون تلفیق نگرانی بسیاری برای تولید کنندگان این محصول فراهم شده است. 
معاون امورزراعی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق علت احتمال حذف این بند را نگرانی از بابت افزایش نرخ کود مورد نیاز کشاورزان عنوان کرده اند.
دكتر مازيار حسينى مديرعامل شركت سرمايه گذارى غدير (سهامدار عمده بزرگترین شرکت های اوره ساز کشور) در رابطه با تبعات حذف اين بند به خبرنگاران گفت: در خصوص مطالب مطروحه که احتمالاً باعث رای به حذف لایحه دولت در بند ج تبصره ۸ (عرضه اوره در بورس کالا) در کمیسیون تلفیق شده دو موضوع قریب به این مضمون مطرح است؛ یکی اینکه کشاورزان خرده پا هستند و توان خرید عمده از بورس را ندارند و دیگری افزایش قیمت اوره باعث خسارت به کشاورزان خواهد شد.
وى بیان کرد: در پاسخ به اين استدلال بايد گفت؛ اساسا قرار نیست کشاورز بصورت مستقيم از بورس خرید کند بلکه سازمان خدمات حمایتی کشاورزی این مسئوليت را برعهده خواهد داشت که به مقدار نیاز (واقعی) از بورس اوره را تهیه و مطابق با رویه جاری خود بین کشاورزان توزیع خواهد کرد. 
 حسینی ادامه داد: همچنين بايد تاكيد شود برمبناى آنچه در بودجه پيشنهاد شده تغییری در قیمت تحویلی به کشاورز نخواهیم داشت، بلكه سازمان خدمات حمايتى كشاورزى با هر قیمتی که صلاح میدانند می توانند اوره را به کشاورز تحویل دهند، تنها تغییر در ماخذ دریافت کننده مابه التفاوت قیمت بورس و قیمت تحویلی به کشاورز است که بصورت مستقیم به خود سازمان خدمات حمایتی کشاورزی داده خواهد شد و بدین شکل مکانیزم پیچیده و غیر اجرایی فعلی که در قالب مصوبه هیئت محترم وزیران در سال ۹۸ آمده اصلاح می گردد. 
مديرعامل شركت سرمايه گذارى غدير اذعان کرد: قطعاً این تصمیم هم باعث صرفه جویی در مصرف و واقعی کردن ميزان آن خواهد شد و هم رانت و فسادی که در حال حاضر در موضوع وجود دارد را تا حد زیادی کاهش خواهد داد و قطعاً به نفع کشور و کشاورز واقعی خواهد بود.
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر