/
۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۲

بیم و امیدهای فعالان انرژی های نو و محیط زیست

سنگینی هزینه نمایشگاه ، نگرانی از عدم اعتماد مدیران داخلی به محصولات بخش خصوصی ، کم توجهی به اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی در جامعه، وجود موانع گمرکی و بروکراسی بر سر راه تحقق پروژه ها از جمله دغدغه های بخش خصوصی حوزه انرژی های نوپدید حضور یافته در نمایشگاه دهم است.
کد خبر : ۵۲۳۵


به گزارش نبض نفت دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های نو، تجدیدپذیر، بهره‌وری و صرفه‌جویی در تهران در حالی به کار خود پایان داد که بسیاری از فعالان حوزه انرژی های نوین علی رغم ابراز امیدواری خود از وضعیت این حوزه و نمایشگاه امسال بیم و نگرانی هایی را نسبت به وضعیت فعلی حوزه انرژی های نو و مشکلات بخش خصوصی مطرح کردند.
گفتگوی زیر حاصل مصاحبه خبرنگاران نبض نفت با بخشی از حاضران نمایشگاه است به مخاطبان فرهیخته نبض نفت ارایه می شود.

سنگینی هزینه نمایشگاه بر دوش بخش خصوصی

آراز علیزاده مدیرعامل خانه انرژی با بیان اینکه نمایشگاه امسال نسبت به سالهای گذشته از لحاظ بازدید کننده و بخش دولتی وضعیت بهتری داشت گفت: شاید یکی از چالش های بخش خصوصی هزینه های حضور در نمایشگاه ها است زیرا ما ارتزاقمان از بودجه های شخصی است و هزینه هایی که برای بخش نمایشگاه به ما تحمیل می شود گزاف است.
وی افزود: انتظار داریم حداقل در انرژی های تجدید پذیر دولت حداقل بودجه و سوبسیدهارا اختصاص دهد که بتوانیم در این زمینه بهتر حضور داشته باشیم.
مدیر عامل خانه انرژی یادآور شد: خوشبختانه اخیرا معاونت راهبردی ریاست جمهوری از طریق دکتر ستاری حمایت هایی را به شرکت های دانش بنیان در این حوزه داشتند اما چالش اساسی ما در این حوزه عمدتا روند و بروکراسی اداری است که کار شرکت های دانش بنیان را سخت کرده است و امیدواریم این بروکراسی کاهش یابد.
وی تصریح کرد: بحث دانش فنی در شرکت های دانش بنیان خیلی مهم است اما متاسفانه این دانش خیلی سخت در کشور وارد می شود از این رو روند رشد آن نسبت به جهان کند تر است
علیزاده با بیان اینکه براساس مشاهدات ما قراردادهایی که در حاشیه نمایشگاه امضا می شود نشان می دهد در حوزه برق اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است گفت: کشور ما درمقایسه با تابش خورشید وضعیت خوبی دارد به همین منظور در حوزه تولید برق می تواند موفق باشد.

ایران پتانسیل بزرگ انرژی خورشیدی جهان

والسون یائیس مدیر ساخت و تولید شرکت یونانی "رانواید سولوشن" ضمن تمجدی از فرهنگ میهمان نوازی ایرانی اظهارداشت: به خاطر شبهات های فرهنگی و مشترکات تمدنی ایران و یونان بازار ایران برای ما جذاب است و ما احساس خوبی در این زمینه داریم.
وی با بیان اینکه بازار انرژی خورشیدی ایران بازار بسیار جدیدی است و امکان کار در این زمینه برای یونان زیاد است گفت: سرزمین ایران نور خورشید بسیاری دارد مردم ایران نیز آدم های روشنی هستند و می درخشند.
مدیر ساخت و تولید شرکت رانواید سولوشن اظهارداشت: ایران یک پتانسیل بزرگ برای انرژی های خورشیدی به شمار می رود که به دلیل سه قرارداد بین المللی ملزم است تا سال 2030 تقریبا 120 هزار مگاوات از انرژی خود را از انرژی های سبز استفاده کند و این در حالی است که اکنون حدود 60 هزار تا استفاده می کند.
وی با بیان اینکه ایران 12 سال وقت دارد تا به این نقطه برسد گفت: یونان در زمینه انرژی خورشیدی پیشرو بوده و در این زمینه تخصص دارد و همین امر باعث می شود همکاری خوبی با ایران داشته باشد.
یائیس با بیان اینکه به نظر من ایران طی این 12 سال می تواند به این عدد برسد گفت: چیزی که در نمایشگاه می بینم این است که همه می خواهند تولید کنند و این درحالی است که لازم است از جهت دیگر مصرف انرژی را نیز کاهش دهند و در این زمینه اقدامات موثر داشته باشند.
وی درباره آینده انرژی های نوپدید ایران نیز گفت: من سیاستمدار نیستم که بتوانم در این زمینه صحبت کنم که آینده ایران چگونه می شود اما می توانم این را بگویم که ما هدفمان این است "انرژی های سبز" را برای سیاره مان بیاوریم چرا که ما زمین را از پدرانمان گرفته ایم و باید به فرزندانمان بسپاریم.
یائیس تاکید کرد: با بی توجهی نسبت به زمین ما به ایران آمریکا و یا یونان صدمه نزده ایم بلکه درواقع به زمین و آیندگان آسیب رسانده ایم.

نگرانی از عدم اعتماد مدیران داخلی به محصولات بخش خصوصی داخلی

حمید رضا برهانی مدیر ساخت و تولید شرکت سولار گستر البرز با تاکید براینکه نمایشگاه این دوره مطلوب و خوب بود و امیدواریم بهترین بهره برداری ها را از آن برده باشیم گفت: شاید بتوان مهمترین چالش بخش خصوصی را عدم اعتماد به تولیدات داخلی از سوی مصرف کننده دانست.
وی افزود: یک زمانی بسیاری تجهیزات از کشورهای خارجی و چین وارد می شد ما توانستیم بومی سازی بکنیم.به عنوان مثال توانستیم سازه های فلزی را درانواع مختلف ثابت و متحرک بومی سازی بکنیم و در نیروگاه های مختلف استفاده کنیم اما ملاحظه شده عدم حمایت ها از تولید داخلی خیلی از شرکت ها را به چالش کشیده و بسیاری دچار مشکل شده اند.
برهانی با بیان اینکه امیدواریم این مشکل برای شرکت هایی که تولید داخل را دارند از سوی مدیران ارشدی که می توانند این حمایت را داشته باشند بیشتر دیده شود خاطرنشان کرد: متاسفانه درحال حاضر مجموعه دولت در صد خیلی پایینی را به حمایت از بخش خصوصی در حوزه انرژی های تجدید پذیر اختصاص داده است چرا که بیشتر ترجیح می دهد وارد کند .
وی با بیان اینکه ما می توانیم تمامی تجهیزات را در نیروگاه های خودمان با کیفیت برتر داشته باشیم ابرازداشت: هم اکنون شرکت آی بی سی سولار یکی از شرکت های لیدر در زمینه ای پی سی است که با مارکت آلمانی مشغول به همکاری است به عنوان شرکت آلمانی کیفیت برای ما اهمیت بسیار داشته است با توجه به دانش فنی کسب کرده و امروز در ایران است تا سیستم های کیفی به مشتریان خود تحویل دهد.

اهمیت یافتن بهینه سازی مصرف انرژی در جامعه

سعید رضایی مدیر فروش شرکت آبشار آبی اصفهان ضمن ارایه محصول تولیدی شرکت متبوعش در نمایشگاه اظهارداشت: با توجه به کمبود آب و بحران آبی پیش روی کشورمان موفق به تولید دستگاهی شده ایم که حدود 60 درصد صرفه جویی مصرف آب زمان استحمام و 30 درصد مصرف گاز دراین زمان داشته باشد.
وی افزود: با توجه به موضوع کمبود آب و جدی بودن آن مشتریان ما از آنجایی که این واقعیت را حس کرده اند اشتیاق برای خرید این محصول را دارند.
رضایی ابرازداشت: از 10 مراجعه کننده ما به عنوان مشتری عمدتا 9 نفر خرید می کنند و نفر دهم نیز بعد از تامل کوتاه می آید و خرید را انجام می دهد که این خود نشانگر اهمیت یافتن بحث مصرف بهینه در جامعه است.
وی یادآورشد: هم اکنون ما برای صادرات دستگاهمان برای ارز آوری به ایران تلاش تازه ای را آغاز کرده ایم.

تشریفات گمرکی و بروکراسی مانع تحقق پروژه هاست

حمید دودابی نژاد معاون فنی ساتبا درسازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق با بیان اینکه دهمین نمایشگاه های تجدید پذیر با استقبال خوبی مواجه بودیم گفت: جای خوشحالی است که مراجعه کنندگان سوالات پخته تری را از ما می پرسیدند و این نشان می دهد عمده مخاطبان ما یک دانش مقدماتی را در این زمینه کسب کرده اند.
وی با بیان اینکه مشکلی که انرژی های تجدید پذیر و بخصوص سولار با آن دست و پنجه نرم می کند بحث فاینانس است اشاره داشت: تا این لحظه نزدیک به 1200 مگاوات قرارداد قطعی بسته شده است داریم اما با توجه به اینکه نقصانی در قسمت تامین مالی آن برای کشور و پروژه ها دیده می شود این پروژه ها هنوز به صورت صد در صد به سرانجام نرسیده است.
دودابی نژاد تاکید کرد: اگر بتوانیم و مسئولین هم کمک کنند راهکارهایی برای تامین مالی انجام بشود مطمئنیم که در آینده نزدیک با توجه به استعداد بالای مارکت ایران شاهد موفقیت در این حوزه خواهیم بود.
وی یادآورشد: متاسفانه بحث های انتقال پول و مسائل گمرکی با بروکراسی آن متاسفانه زمان بندی ها را به عقیب می اندازد به طوری که وقتی می خواهیم پروژه ای را احداث بکنیم معطل ماندن در گمرک برای ما آسیب رسان است .
دودابی نژاد در پایان تصریح کرد: درباره آینده انرژی های تجدید پذیر باید بگویم این انرژی ها پاک است و با توجه به چالش های زیست محیطی رفتن به این سمت می تواند کمک به تنوع انرژی و سلامت محیط زیست کند بنابراین در این زمینه باید اهتمام و عزم جدی مردم و مسئولین را داشته باشیم.

رکورد ایران در مصرف انرژی درجهان

دکتر محمد حسن پیراسته فعال محیط زیست با بیان اینکه با توجه به نگاهی که ما محیط بانان از گذشته های دور به مباحث محیط زیست داشته ایم سیر قهقرایی محیط زیست به شدت همه استان ها را متاثر کرده است اظهارداشت: بحران آب دامن تمامی استان هایمان را گرفته است و در صورت استمرار این وضعیت برخی استان های فضایی زندگی کُش خواهند داشت.
وی افزود: متاسفانه از منابعی که داشته ایم بی مهابا استفاده نامطلوب داشتیم و اکنون عمده آب خان های مان تراز منفیی دارند و آینده غم انگیزی را باید پیش بینی کرد بنابراین هماهنگی هم آوایی و همراهی آحاد جامعه را طلب می کند تا از این بحران عبور کنیم.
پیراسته بااشاره به اینکه بحث ترویج اخلاق زیست محیطی که مد نظر رهبر معظم انقلاب است باید مورد توجه قرار گیرد گفت: جلب مشارکت مردم برای ایجاد نهضت فرهنگ سازی زیست محیطی باید شکل بگیرد تا هر یک از اعضای جامعه متوجه مسئولیت فردی و اجتماعی خود در این زمینه باشند.
وی خاطرنشان کرد: این یک آرمان متکی براصل 50 قانون اساسی بشود و گرنه نمی توان آینده مطلوبی را متصور شد.
پیراسته گفت: مبحث انرژی را دولت به عنوان الزام مورد عنایت قرارداده است اما متاسفانه اکنون ما 6 برابر متوسط مصرف جهانی است ما به تنهایی 2 برابر چین و 4 برابر هند انرژی مصررف می کنیم درحالی که یک درصد جمعیت جهان را در اختیار داریم و تقریبا یک درصد خاک دنیارا با این حال 9 درصد انرژی جهان را مصرف می کنیم.
علاوه بر فرهنگ سازی عمومی و جلب مشارکت مردم نیازمند قانونگذاری و ایجاد مقررات در این زمینه هستیم.
بیش از 80 درصد آلودگی هوایی تهران ناشی از تردد وسایل نقلیه موتوری است یقینا اگر رویکرد مثبتی از همه ارگان ها و دولت شاهد باشیم یم شود امیدوار بود به تدریج مسئله آلاینده های هوا رفع شود.

ضرورت کاهش سهم 95 درصدی سوخت های فسیلی با روجوع به انرژی تجدید پذیر
رضا جلیلی مدیر عامل شرکت آلمانی ای بی سی سولار اظهارداشت: منابع تجید پذیر و بهره وری انرژی موضوعات مهم دنیای امروز است و ما به دودلیل به آن توجه ویژه داریم.
وی افزود: محدودیت انرژی های فسیلی و دارابودن آلاینده های آن موجب اقبال بهره وری و استفادهاز انرژی های تجدید پذیر شده است .
جلیلی با بیان اینکه استفاده از انرژی های تجدید پذیر طی دو دهه اخیر درکشورما مورد توجه قرار گرفت و تقریبا چیزی حدود 95 درصد از انواع انرژی فسیلی استفاده می شود یادآور شد: هم اکنون سهم انرژی های تجدید پذیر کمتر از یک در صد است در حالی که برنامه ما این است تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت انرژی های تجدید پذیر را به حدود 5هزار مگاوات برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: منبع اصلی مالی توسعه تجدید پذیر ها عوارضبرق است . چ.ن توسعه تجدید پذیر ها در همه جهان و کشورما در مراحل اولیه نیاز به حمایت دارد و ما با این حمایت توانسته ایم کشور را تا اینجا جلو ببریم.
جلیلی تصریح کرد: افزایش بهره وری کشور براساس سند چشم انداز تا پایان سال هدف می بایستی شدت انرژی کشور به مقدار نصف سال مبدا کاهش بیابد ما پتانسیل زیادی برای افزایش بهره وری در کشور داریم و به راحتی با یک سری اقدامات کم هزینه می توانیم بین 15 تا 20 درصد مصرف انرژی را کاهش دهیم و با یک مقدار سرمایه گذاری بر روی انرژی های کارآمد می توانیم این رقم را به 30 تا 40 درصد برسانیم.
وی افزود: این اعداد بسیار قابل توجه است برهمین مبنا قانون اصلاح مصرف در مجلس تصویب شده است و ما تلاش می کنیم در ابعاد مختلف این قانون را در کشور پیاده کنیم.
مدیر عامل شرکت ای بی سولار تاکید کرد: مجموعه کارهایی که باید مد نظر قرار بگیریم باعث می شود هم از سرمایه ملی حفاظت کنیم و هم انتشار آلاینده ها را کاهش بدهیم و هم تعهداتی که بین المللی داریم را پاسخگو شویم
وی یادآورشد: چالش مهم استفاده از انرژی های تجدید پذیر با آن مواجهیم این است که پیش از این قیمت این انرژی ها گران بودند اما امروز درحال رسیدن به انرژی های تجدید ناپذیر است باید روند حمایتی از آن ادامه یابد و با کاهش هزینه ها توسعه تجدید پذیر ها گسترش یابد.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید





تهیه کننده معصومه رحمانی








مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر