/
۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹

پایان مراحل پیش‌راه‌اندازی و عملیاتی شدن ۸ پروژه بزرگ نمکزدایی نفت خام

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از پایان مراحل پیش‌راه‌اندازی و عملیاتی شدن هشت پروژه بزرگ نمکزدایی این شرکت خبر داد.
کد خبر : ۵۲۶۴

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت  ایران مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از پایان مراحل پیش‌راه‌اندازی و عملیاتی شدن هشت پروژه بزرگ نمکزدایی این شرکت خبر داد.

بیژن عالی پور گفت: این طرح‌ها شامل احداث فاز نخست واحد نمکزدایی اهواز متمرکز، احداث واحد نمکزدایی بی بی حکیمه۱، احداث واحد نمکزدایی گچساران ۳، احداث واحد نمکزدایی هفتکل - نفت سفید، توسعه نمکزدایی مارون۱، توسعه و تجهیز واحدهای نمکزدایی اهواز ۲ و ۳ و ۴، احداث واحد نمکزدایی رگ سفید۱ و احداث واحد نمکزدایی اهواز ۲ بنگستان هستند که پس از تکمیل و راه‌اندازی و تایید عملکرد ۷۲ ساعته، تحویل شرکت‌های بهره‌بردار شد.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی این طرح‌ها افزون بر افزایش تولید، سبب تثبیت تولید، ارتقای کیفیت‌ نفت‌خام تولیدی، افزایش مانور عملیاتی، رفع محدودیت تولید و همچنین امکان ترخیص تأسیسات قدیمی بدون تحمل بار کاهشی برای انجام تعمیرات اساسی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب درباره واحد نمکزدایی اهواز متمرکز گفت: این واحد که بزرگ‌ترین مجتمع و تاسیسات نمکزدایی کشور است، ظرفیت فرآورش روزانه بیش از ٢٢٠ هزار بشکه نفت نمکی را دارد و فاز نخست آن با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز عملیاتی شد.

وی با اشاره به روند رو به افزایش میزان نفت نمکی در میدان آسماری اهواز افزود: با راه‌اندازی این واحد، ظرفیت لازم برای استمرار تولید نفت با کیفیت از میدان اهواز آسماری فراهم می‌شود.

عالی‌پور درباره احداث واحد نمکزدایی شماره ۳ گچساران گفت: این واحد با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز برای فرآورش نفت نمکی واحد بهره‌برداری شماره ۳ و نیز بخشی از نفت نمکی واحد بهره‌برداری شماره ۴ گچساران طراحی و احداث شد.

وی اظهار کرد: با توجه به کاهش ضخامت ستون نفتی مخزن، چاه‌های تولیدی به سوی نمکی شدن پیش می‌روند که با احداث تسهیلات نمکزدایی، دبی تولیدی تثبیت شد.

عالی‌پور احداث یک واحد نمکزدایی به ظرفیت ۴۵ هزار بشکه در روز در جوار واحد بهره‌برداری جدید هفتکل را از دیگر طرح‌های مهم این شرکت عنوان کرد و گفت: این واحد به منظور فرآورش نفت نمکی میدان‌های نفتی هفتکل و نفت سفید و تثبیت دبی تولیدی آنها اجرا شده است.

وی تصریح کرد: از دیگر طرح‌های راه‌اندازی شده در بهمن ماه امسال توسعه و تجهیز نمکزدایی مارون۱، توسعه و تجهیز  واحدهای نمکزدایی اهواز ۲ و ۳ و ۴، احداث واحد نمکزدایی ۵۵ هزار بشکه‌ای رگ سفید۱ و احداث واحد نمکزدایی ۳۰ هزار بشکه‌ای اهواز ۲ بنگستان است که به منظور بهبود کیفیت فرآورش نفت نمکی و جلوگیری از کاهش تولید نفت میدان‌های مارون و اهواز اجرا شده‌اند.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر