/
۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
مهندس متعالی اعلام کرد:

اقدامات ویژه شرکت نفت فلات قاره برای حفظ و نگهداشت تولید

مدیر منطقه خارگ شرکت نفت فلات قاره ایران به اقدامات انجام شده در راستای حفظ و نگهداشت تولید در این منطقه عملیاتی اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته تعمیرات اساسی 14 مبدل حرارتی توسط کارشناسان منطقه انجام شده و در نخستین اقدام 4 مبدل حرارتی در کارخانه ابوذر و 5 مبدل ردیف A سکوی فروزان تعمیر شدند. همچنین تعمیرات 5 مبدل ردیف B این سکو نیز تا 70 درصد پیشرفت داشته و تا دو ماه آینده به پایان خواهد رسید.
کد خبر : ۵۲۸۷۱
به گزارش نبض تفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندس علیرضا متعالی در جلسه پیش‌بینی بهره‌دهی چاه‌ها در سال 1402 این شرکت افزود: در کارخانه ابوذر تعمیرات 8 تیوب کوره در حال انجام است و تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد. همچنین در زمینه تامین هوای ابزار دقیق کارخانه اقدامات خوبی توسط همکاران این منطقه انجام شده است. بعد از تجربه موفقی که در کارخانه درود 3 داشتیم و توانستیم کمپرسورهای آن را تعمیر کنیم، اقدامات لازم به منظور  تعمیرات کمپرسورهای معیوب در کارخانه ابوذر و فروزان انجام شده و موفقیت‌های بسیار خوبی به دست آمده است.

وی همچنین به تعمیرات اساسی مخزن شماره 4 این منطقه عملیاتی با انجام اقدامات خلاقانه اشاره کرد و گفت: سقف این مخزن پوسیدگی‌های متعددی داشت که با توجه به محدودیت‌های عملیاتی و عدم امکان از سرویس خارج کردن مخزن، همکاران منطقه خارگ با خلاقیتی مثال‌زدنی، نقاط زیادی روی سقف مخزن را با کار سرد رفع نشت کرده و خوشبختانه این مخزن در سرویس عملیاتی قرار دارد. همچنین سقف بقیه مخازن نیز که با مشکل مشابهی مواجه هستند نیز در برنامه تعمیرات قرار دارد.

مهندس متعالی به تعمیرات اساسی 4 دستگاه توربین در منطقه عملیاتی خارگ هم اشاره کرد و گفت: با پشتکار و تلاش همکاران این منطقه و اقدامات تعمیراتی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، خوشبختانه 4 دستگاه توربین در این منطقه تعمیر و به مدار عملیاتی بازگردانده شد. تعویض رایزرهای FZ و F12 در سکوی فروزان، تعمیر مخازن تعادلی، دو دستگاه الکتروموتور پمپ آب شور و دیزل‌ژنراتور دکل البرز و آغاز بازرسی فنی FZ و FX که کار بسیار پیچیده‌ای بود نیز در منطقه خارگ در حال انجام است.

به گفته مهندس متعالی، در سکوی ابوذر پس از انجام کار فوق‌العاده تعویض خط لوله انتقال نفت به منطقه خارگ، نواقصی روی خطوط لوله داشتیم که اقداماتی برای استفاده بهتر از خطوط موجود در حال انجام است. در کارخانه درود 3 نیز تعمیر ظرف تست و یک سری اقدامات برای آماده‌سازی واحد گاز از جمله رفع عیوب، آماده‌سازی، نصب و راه‌اندازی پمپ‌های آتش‌نشانی انجام شده و توربوپمپ‌ها و توربور ژنراتورهای کارخانه درود 3 نیز تعمیر شده و یا در حال تعمیر است.

مدیر منطقه عملیاتی خارگ افزود: واحد تعمیرات زیر آب منطقه به غیر از بستن کلمپس‌های سکوی ابوذر، پاکسازی چندین سکو را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای استقرار دکل و چندین اقدام تعمیراتی مهم دیگر را انجام داده است. همچنین مشارکت در پایلوت شیرین‌سازی غشایی گاز و تعمیر اساسی فوندانسیون‌های دی‌سالتر 2 با گذاشتن پایه‌ها و بتن‌ریزی از دیگر اقدامات مهم این منطقه بوده است.

وی گفت: نزدیک به 153 پمپ، کمپرسور و الکتروموتور در یک سال گذشته در منطقه عملیاتی خارگ تعمیر شده که عدد قابل توجهی است و مجموعه این اقدامات در راستای حفظ و نگهداشت تولید بوده است.

وی در پایان گفت: بخش عمده‌ای از این اقدامات با تفویض اختیار داده شده از سوی مدیریت شرکت به مناطق عملیاتی، افزایش اختیارات و اختصاص بودجه در زمان مناسب انجام شده است. 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر