/
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

جزییات نحوه تعیین تعرفه گاز / مصرف‌کنندگان ۱۰ درصد بهای تمام‌شده را می‌پردازند

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قانونگذار اعلام کرده نرخ گاز پلکانی و کسانی که مصرف پایین دارند و مشکل مالی دارند رایگان باشد و تعرفه پرمصرف‌ها نیز به نحوی محاسبه می‌شود که تعرفه صفر اقشار کم‌درآمد هم جبران شود.
کد خبر : ۵۳۸۹۴

نبض نفت _هادی بیگی‌نژاد  درباره برخی اخبار مبنی بر صدور تعرفه‌های نجومی گاز برای برخی مشترکین اظهار داشت: طبق قانون تعرفه گاز به شکل افزایش پلکانی و تصاعدی خواهد بود، هر کس که گاز کمتری مصرف می‌کند پول کمتری هم می‌پردازد و هر کس مصرف بیشتری دارد باید پول بیشتری هم پرداخت کند یعنی اینگونه نیست که هرکس بیشتر مصرف کند از یارانه بیشتری هم برخوردار باشد.

وی افزود: در حال حاضر جدای از قیمت گاز؛ تنها تولید و توزیع هر متر مکعب آن ۵۰۰ تومان هزینه دارد در حالی که ما این کالا را هر متر مکعب حدود ۴۰ تومان در اختیار مردم قرار می‌دهیم، بنابراین کسی که بخواهد حتی استخر را هم با نرخ پایین گاز گرم کند با کسی که یک خانه دارد، نباید از یارانه به یک نسبت برخوردار باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه طبق مصوبه بنا بر این است اقشار کم‌درآمد و کسانی که تحت پوشش مراکز حمایتی قرار دارند تعرفه رایگان دریافت کنند، تاکید کرد: هرکس قبض گاز را با افزایش چندبرابری تعرفه دریافت کرده حتما مصرف کرده است، اما این نکته نیز حائز اهمیت است که در برخی موارد چند خانوار در یک خانه زندگی می‌کنند که یک کنتور داشته‌اند و میزان مصرف این مشترک چند برابر مشترکی است که یک خانوار در واحد زندگی می‌کند؛ برای حل این موضوع شرکت ملی گاز طبق بودجه ۱۴۰۲ موظف شده با کنتور هوشمند مشکل این عده را حل کند، در این خصوص دست دولت باز و اعتبار لازم هم دیده شده است.

وی با بیان اینکه هر کس مصرف گاز داشته چه خانه خالی از سکنه باشد و چه نباشد باید بهای آن را بپردازد، تصریح کرد: طبق بررسی‌ها شکایاتی که بابت تعرفه بالا دریافت شده مبنی بر این است که بعضا خانوارهایی بوده‌اند که در یک واحد زندگی کرده بنابراین میزان مصرف این مشترکین بالا رفته و قبض با تعرفه بالا دریافت کرده‌اند و یا اینکه کنار خانه گلخانه یا دامداری وجود داشته که گاز خانگی را به این مراکز تولیدی انتقال داده‌اند، در نتیجه مصرف بالا رفته است. اما اگر کسی مصرف نکرده و قبض بالا دریافت کرده حتما تخلف است، این موارد بررسی شده و با خاطیان برخورد و جبران می‌شود.

بیگی‌نژاد بیان داشت: رقم تعرفه گاز دست دولت است و مجلس نیز اعلام کرده نرخ گاز باید پلکانی تعیین شود، یعنی مشترک پرمصرف پول بیشتری بپردازد، اما در هر حال همه ایرانی‌ها چه ثروتمند و چه اقشار کم‌درآمد تاحدی از یارانه برخوردار خواهند بود ولی کسی که مصرف بیشتری دارد باید پول بیشتری بپردازد که البته این میزان هم ۱۰ درصد بهای تمام‌شده تولید گاز است.

وی خاطرنشان کرد: قانونگذار اعلام کرده نرخ گاز پلکانی و کسانی که مصرف پایین دارند و مشکل مالی دارند رایگان باشد و تعرفه پرمصرف‌ها نیز به نحوی محاسبه می‌شود که تعرفه صفر اقشار کم‌درآمد هم جبران شود.

این نماینده مجلس همچنین اعلام کرد: گزارش تعرفه‌ها در مجلس قرائت شده و قرار بر این است بین دولت و مجلس کمیته‌ای مشترک تشکیل شود و ایرادات تعرفه‌گذاری اصلاح شود، در این راستا قطعا نظام پلکانی قانون، عاقلانه و منطقی است و اجرا شده و ادامه پیدا خواهد کرد و تصمیمات کمیته نیز قبل از هوای سرد ابلاغ خواهد شد.

منبع:ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر