/
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲

بیش از ۳۰ میلیون واحد خانگی شهری و روستایی گاز دارند

درحال حاضر بیش از ۳۰ میلیون واحد خانگی شهری و روستایی در کشور زیر پوشش شبکه گازرسانی هستند.
کد خبر : ۵۳۹۸۲

 نبض نفت - ایران دارنده ۱۸ درصد از میادین گازی جهان و سومین تولیدکننده گاز جهان است و بیش از ۷۰ درصد از گاز تولید کشور در پارس جنوبی تولید می‌شود، ۳۸ هزار کیلومتر خط انتقال لوله گاز در کشور وجود دارد که بیش از ۳ برابر قطر کره زمین است، تولید در جنوب کشور انجام می‌شود و مقاصد مصرف گاز در کشور در مناطق شمالی و غربی متمرکز شده است.

 ایران شش نقطه واردات و صادرات گاز دارد و به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، نخجوان و جمهوری آذربایجان صادرات گاز انجام می‌شود. در این بین تداوم گازرسانی و تامین پایدار گاز در بخش‌های خانگی و تجاری بدون قطعی و افت فشار در تمام مناطق کشور علیرغم سرمای شدید هوا در زمستان ۱۴۰۰ و نیز انجام برنامه‌های اجرایی پایداری سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور در شرایطی که رکورد تاریخی مصرف که بیش از ۶۹۰ میلیون مترمکعب در روز گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در زمستان سال ۱۴۰۰ ثبت شده بود، ولی برخلاف سال ۱۳۹۹ از قطع گاز و برق خبری نبود پیش رفت.

در طول سال گذشته پوشش گازرسانی شهری به حدود ۹۹ درصد و پوشش گازرسانی روستایی نیز به بیش از ۸۸ درصد ارتقاء یافت همچنین تکمیل گازرسانی به شش شهر و ۱۱۲۳ روستا در ۳۱  استان از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۰ بود به‌طوری که مجموع تعداد روستاهای گازدار کشور در انتهای سال ۱۴۰۰ به ۳۵ هزار ۵۷۵ روستا بالغ شده است.

به‌تازگی مجید چگنی شرکت ملی گاز ایران، اعلام کرد که درحال حاضر بیش از ۳۰ میلیون واحد خانگی شهری و روستایی در کشور زیر پوشش شبکه گازرسانی هستند. و  این آمار نشان می‌دهد شبکه گازرسانی کشور، از بزرگ‌ترین شبکه‌های گازی در دنیاست و از این رو، نگهداشت چنین سیستمی به همراهی و همدلی همه ارکان این صنعت بزرگ نیاز دارد.

آن‌طور که سید جلال نورموسوی - مدیر گازرسانی شرکت ملّی گاز ایران اعلام کرده طی دو سال آینده گازرسانی در کشور به اتمام می‌رسد، در حال حاضر گازرسانی به مناطق شهری در مرحله پایانی قرار دارد هم اکنون کار گازرسانی به ۷۰۰۰ روستا در اقصی نقاط کشور در دست اقدام قرار دارد که انتظار می‌رود طی دو سال آینده به اتمام برسند.

باید به این موضوع توجه داشت که میزان مصرف طی سال‌های اخیر رو به افزایش بوده به‌طوری‌که میزان مصرف گاز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن  ۵ میلیارد مترمکعب افزایش داشت، در سال گذشته ۲۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور مصرف شد. از مجموع این مقدار گاز مصرف‌شده،  ۱۲۲ میلیارد مترمکعب سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، ۴۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب سهم صنایع عمده و ۷۱ میلیارد مترمکعب گاز تخصیص یافته به نیروگاه‌ها بوده است.

 مصرف گاز در سالی که گذشت به‌ویژه در بخش نیروگاهی و خانگی رکوردهای تازه‌ای ثبت کرد، نیروگاه‌ها در سال ۱۳۹۹ به‌طور میانگین روزانه ۱۸۰ میلیون مترمکعب گاز دریافت کردند که این مقدار در سال ۱۴۰۰، به ۱۹۴ میلیون مترمکعب در روز رسید و نشان‌دهنده افزایش هشت درصدی دریافت گاز آنهاست. میانگین مصرف روزانه گاز طبیعی در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده نیز در سال ۱۳۹۹، معادل ۳۳۳ میلیون مترمکعب و در سال ۱۴۰۰، معادل ۳۳۴ میلیون مترمکعب بود که تفاوت چندانی با گذشته نداشته است.

مصرف گاز طبیعی کل کشور در سال ۱۳۹۹، معادل ۲۳۳ میلیارد مترمکعب و در نیمه نخست سال ۱۴۰۰، معادل ۱۰۵  میلیارد و ۲ میلیون مترمکعب بوده و به این‌ ترتیب ۱۳۳ میلیارد و ۴۹۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ مصرف شده است.

منبع:ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر