/
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

حرکت ویژه صنایع بزرگ هرمزگان برای مقابه با حملات سایبری

رزمایش مشترک حمله سایبری به سامانه‌های کنترل صنعتی با پیامد شیمیایی صنایع غرب بندرعباس به میزبانی پالایشگاه ستاره خلیج فارس برگزار شد تا صنایع این منطقه آمادگی لازم را برای هر نوع حملات سایبری داشته باشند.
کد خبر : ۵۴۲۸۳
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی و بین الملل شرکت نفت ستاره خلیج فارس، رزمایش مشترک حمله سایبری به سامانه‌های کنترل صنعتی با پیامد شیمیایی صنایع غرب بندرعباس به میزبانی پالایشگاه ستاره خلیج فارس برگزار شد.

این رزمایش با هدف ارتقای سطح آمادگی در برابر تهدیدات محتمل، شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت‌های مستقر در صنایع غرب بندرعباس، ایجاد هماهنگی بین تیم‌های حاضر در رزمایش، ارزیابی تجهیزات و نیروی انسانی برای مقابله با حوادث و مخاطرات و تهدیدات احتمالی برگزار شد.

در این رزمایش مشترک تیم‌هایی از شرکت نفت ستاره خلیج فارس، شرکت پالایش نفت بندرعباس، اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت فولاد هرمزگان، منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، شرکت آلومینیوم المهدی، شرکت توانیر هرمزگان، منطقه شش عملیات انتقال گاز، پالایشگاه گاز سرخون و قشم و شرکت گاز استان هرمزگان به اجرای امور محوله در رزمایش پرداختند.

این رزمایش که به میزبانی پالایشگاه ستاره خلیج فارس برگزار شد با سناریویی در خصوص حمله سایبری به سامانه‌های کنترل صنعتی با پیامد شیمیایی بود که تمامی مراحل آن با موفقیت اجرایی شد و تیم‌های حاضر در آن آمادگی‌های لازم در صورت بروز شرایط بحرانی را کسب کردند.

به گزارش نبض نفت مديرعامل شركت پالايش نفت بندرعباس كه فرماندهي رزمايش مشترك را نيز بر عهد داشت گفت: اين رزمايش به منظور ايجاد آمادگي، تقويت اقدامات حفاظتي و حراستي، شناخت نقاط آسيب پذير و شناخت پيامدهاي ناشي از تهديدات برگزار شد.

مهندس نامور افزود: ارتقاء آمادگي دفاعي و تعامل بين صنايع، افزايش توان عملياتي و قدرت تصميم گيري در شرايط بحران، شناسايي نقاط قوت و ضعف و ارزيابي عملكرد گروهها و ارزيابي سامانه هاي ارتباطي بخش مهمي از دستاوردهای رزمايش مشترك بود.

بر اساس سناریوی طرح ریزی شده یکی از اعضاء یک گروه تروریستی بمب دست سازی را در محل پیش بینی شده در پالایشگاه نفت بندرعباس به سمت انبار نفت جا سازی می کند که انفجار آن موجب آتش سوزی، آسیب به لوله های انتقال بنزین و نشت مواد نفتی می شود.

مديرعامل شركت پالايش نفت بندرعباس گفت: در این رزمایش، نیروهای امداد و نجات و اطفاء حریق از شرکت های توزیع برق استان، پالایش نفت ستاره خلیج فارس، فولاد هرمزگان، پخش فرآورده های نفتی، آلومینیوم المهدی و خطوط لوله و مخابرات خلیج فارس حضور داشتند.

مهندس نامور تصریح کرد: هدف اصلی از برگزاری این رزمایش ها، آموزش، فرهنگ سازی، غلبه بر اضطراب و کسب تجربه است تا از بروز حادثه پیشگیری شود و در صورت بروز حادثه با اجرای اقدامات مناسب از گسترش خسارات جلوگیری کنیم.

وی افزود: آماده بکار بودن ماشین آلات و تجهیزات، هماهنگی و اطلاع رسانی مناسب به شرکت کنندگان در رزمایش و همچنين ديگر صنايع در منطقه، هدایت و راهبری مناسب، عملکرد تیم های عملیاتی و تعمیراتی و نظم و انضباط از نقاط قوت اجراي اين رزمايش مشترك بود.

مديرعامل شركت پالايش نفت بندرعباس با اشاره به اینکه در طول سال رزمایش های متعددی به صورت مستمر در پالایشگاه نفت بندرعباس برگزار می شود افزود: به منظور هماهنگی با دیگر صنایع و کمک به یکدیگر در مواقع اضطراری و بحرانی، تفاهم نامه همکاری مشترک نیز با شرکت ها و صنایع غرب و نفتی استان هرمزگان به امضاء رسیده است.

مهندس نامور با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 11 هزار نفر – ساعت دوره آموزش پدافنی غیر عامل و مدیریت بحران در شرکت پالایش نفت بندرعباس برگزار شد افزود: در سال 95 در پالایشگاه بندرعباس 55 رزمایش میدانی، مباحثه ای و کارکردی در حوزه پدافند غیرعامل و بحران و 70 تمرین آتش و همچنین دوره های آموزش عمومی و تخصصی پدافند غیرعامل برای کارکنان و آموزش مقابله با تهدیدات طبیعی مانند زلزله، طوفان و... برای دانش آموزان ابتدایی تا دبیرستان در راستای پدافند غیرعامل مردم محور در شهرک مروارید به منظور حفظ آمادگی برگزار شد.

معاون سازمان پدافند غیر عامل کشور نیز با تمجید از عملکرد گروه ها در برگزاری این رزمایش بزرگ گفت: یکی از راههای شناسایی نقاط ضعف، اصلاح تهدیدات و آسیب شناسی برگزاری رزمایش است.

سردار حیدری با بیان اینکه صیانت از انسانها، حفاظت و مصونیت از زیرساختهای فیزیکی و حفاظت از سرمایه های سایبری سه راهبرد پدافند است افزود: با هم فکری و استفاده از خرد جمعی باید تهدیدات را شناسایی و راهکارهای علمی مقابله با آنها را طرح ریزی و اجرا کرد.

وی بیان داست: یکی از شریانهای مهم و حیاتی کشور شریان انرژی است و شرکت پالایش نفت بندرعباس با توجه به حجم تولید فرآورده های نفتی از بخشهای مهم تولید انرژی محسوب می شود و افزایش آمادگی مقابله با حوادث از لازمه های آن است که در این مسیر یکی از راههای افزایش آمادگی برگزاری رزمایش است.     

آقای سجادی مدیرکل پدافند غیرعامل استان هرمزگان نیز ضمن تقدیر از عملکرد مناسب مدیریت و کارکنان شرکت پالایش نفت بندعباس در اقدامات اخیر و اخذ رتبه برتر شرکت های پالایش کشور در حوزه پدافند غیر عامل گفت: بزرگ ترین برنامه هفته پدافند غیرعامل در استان هرمزگان برگزاری رزمایش مشترک کارگروه انرژی با محوریت شرکت پالایش نفت بندرعباس بود.

 


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر