/
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵

تعطیلی واحدهای تولیدی؛ رویکرد جدید امور بین‌الملل شرکت ملی نفت

متاسفانه عملکرد نامناسب امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در قیمت گذاری میعانات گازی و نحوه عرضه آن در داخل و خرید بسیار گران بنزین و گازوئیل وارداتی، به تقویت و تشدید مافیای خام‌فروشی دامن زده است .
کد خبر : ۵۴۳۷۱
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی ایران رئیس هیئت مدیره این اتحادیه گفت: مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، قیمت خوراک واحدهای تولیدکننده داخلی را حتی از قیمت خام فروشی میعانات گازی به صورت صادراتی هم گران‌تر تعیین نموده است .
 
"احمد معروف خانی" با تاکید بر اینکه این اقدام هیچ توجیه و منطق کارشناسی نداشته و به مافیای خام‌فروشی منجر شده است، افزود : با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و قوانین بالادستی مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی، باید واحدهای تولیدی داخلی را تقویت نماییم .
 
معروف خانی ادامه داد: مدیریت امور بین الملل نفت با تصمیمات غیرکارشناسانه و صرفاً با بهانه جویی هایی مانند تنظیم بازارهای صادراتی به نحوی عمل نموده است که طی سه ماه اخیر، اکثر واحدهای تولیدکننده داخلی تعطیل شدند و همچنین عرضه های میعانات گازی در بورس فروش نمی روند .
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی ایران با بیان اینکه وزارت نفت "مهار تولید" را در دستور کار خود قرار داده است، افزود : واحدهای تولیدی با توجه به کمبود تولید داخلی و رفع نیاز استراتژیک کشور، مجبور به خرید بنزین و گازوئیل وارداتی هستند، اما امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، واردات خود را با ۸۰ الی ۹۰ دلار بالاتر از آنچه می توانست انجام شود خریداری نموده که رانتی ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون دلاری را به واسطه ها و دلالان هدیه نموده است .
 
معروف خانی با بیان اینکه هیچ مدیر متعهد و متخصصی نمی‌تواند چنین تصمیم گیری های فاجعه‌باری داشته باشد گفت : شیوه سواپی که انجام میشود و هزینه بسیار گزافی را متحمل کشور می نماید، همچنین قیمت گذاری خوراک میعانات گازی که برای صنایع داخلی گرانتر از خام‌فروشی صادراتی است و نحوه عرضه ها و صادرات فرآورده‌های ویژه از جمله مسائل جدی هستند که باید وزیر نفت و سایر بخش‌های دولت به آن ورود نموده و حساسیت بیشتری به خرج دهند .
 
معروف خانی در پایان افزود : انتظار می‌رود باید در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های فرادست کشور که در راستای منافع ملی اتخاذ می گردد، از نظر کارشناسان اهل فن در تشکل های خصوصی بهره برد.
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر