/
۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵

سود عربستان از خرید و فروش سوخت روسیه

عربستان سعودی با واردات حجم بالایی دیزل ارزان از روسیه و صادرات حجم بالای کم‌سابقه از این سوخت به سنگاپور، سود پالایش را حداکثر کرده است.
کد خبر : ۵۴۷۶۰

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز؛ پس از آن که اتحادیه اروپا، واردات فرآورده‌های نفتی روسیه را در ماه فوریه و در راستای تحریم‌ها علیه مسکو بر سر حمله نظامی به اوکراین ممنوع کرد، روسیه ناچار شد سوختی که پیش از آن به اروپا می‌فروخت را به بازارهای دیگر عرضه کند.

به گفته معامله‌گران و تحلیلگران، این امر به غول نفتی دولتی آرامکوی سعودی اجازه داد تا صادرات به سنگاپور را در ماه مه افزایش دهد و در شرایطی که عرضه در آسیا در فصل تعمیرات محدود شده بود، سود بهتری ببرد.

طبق آمار شرکتهای کپلر و رفینیتیو، عربستان سعودی در ماه مه، حداکثر ۵۰۰ هزار تن (۳.۷ میلیون بشکه) یا بیشتر دیزل روسیه را وارد خواهد کرد و عمده این واردات به راس‌تنوره وارد خواهد شد که یکی از پالایشگاه‌های آرامکو در آنجا واقع شده است.

همزمان، آمار رفینیتیو، ورتکسا و دو منبع صنعتی آگاه دیگر نشان می‌دهد حجم واردات دیزل از عربستان سعودی به سنگاپور، به ۴۰۰ هزار تن می‌رسد.

به گفته منابع آگاه، افزایش عرضه عربستان می‌تواند ذخایر سنگاپور را دوباره پر کند، زیرا صادرات از شمال شرق آسیا در فصل تعمیرات پالایشگاهی در فاصله ماه مه تا ژوییه، کاهش پیدا می‌کند. با این حال، معلوم نیست که آیا عربستان سعودی بخشی از تولیدات خود را ذخیره کرده و در عوض، فرآورده‌های روسی را از طریق مبادلات سواپ ارسال می‌کند، زیرا هر دو محصول دیزل مشخصات یکسانی دارند.

طبق آمار منابع بازرگانی و رفینیتیو، محموله گازوئیل حاوی گوگرد ۱۰ پی پی ام روسیه با تخفیف حدود ۳۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود در حالی که قیمت محموله تک همین گرید در بازار آسیا، با نرخ پریمیوم ۱۶ سنت در هر بشکه به سنگاپور فروخته می‌شود.

آمار کپلر نشان داد در سطح جهانی، صادرات دیزل عربستان سعودی در آوریل به حدود ۳.۷ میلیون تن رسید. پالایشگاه جیزان که متعلق به آرامکو است، پس از تثبیت تولید، صادرات دیزل را افزایش می‌دهد.

لو یاوون، تحلیلگر موسسه FGE در این باره گفت: محموله‌های گازوئیل بیشتری از خاورمیانه به جای این که به غرب و به سمت اروپا برود که ذخایر بالا و رشد اقتصادی ضعیف باعث سرکوبی تقاضا شده است، به سمت شرق می‌رود.

به گفته دو تحلیلگر نفتی دیگر، کاهش هزینه های حمل بار هم به این تجارت کمک کرده است.

عرضه جهانی دیزل از ابتدای سال ۲۰۲۳ رشد کرده است. در حالی که چین و خاورمیانه صادراتشان را افزایش داده اند، زمستان معتدل در اروپا، تقاضا را محدود کرده و به پایین آمدن قیمتها کمک کرده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر