/
۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
گفت‌وگو با مدیرعامل پتروشیمی مسجدسلیمان

آمادگی پتروشیمی مسجدسلیمان برای جمع‌آوری فلرهای نفتی

پتروشیمی مسجدسلیمان از جمله طرح‌های مهم اشتغال‌زا در این شهرستان محسوب می‌شود که در گام بعدی؛ این پروژه احداث پتروپالایش مسجدسلیمان است که می‌تواند علاوه بر کاهش نرخ بیکاری به آبادانی و رشد اقتصادی منطقه کمک کند. ضمن اینکه پتروشیمی مسجدسلیمان همواره آمادگی دارد در زمینه جمع‌آوری فلرهای نفتی منطقه سرمایه‌گذاری قابل توجهی را انجام دهد.
کد خبر : ۵۴۷۶۷

نبض نفت - خوزستان رتبه نخست توسعه صنعتی کشور را در خود دارد و بخش قابل توجهی از صنایع سنگین کشور در این استان مستقر هستند از این رو توجه به ایجاد صنایع پاک در این استان مهم و ضروری است. بخشی از صنایع درون استان در زمره صنایع آلاینده به شمار می‌روند که در مواردی در اجرای تعهدات قانونی خود در زمینه محیط زیست کوتاهی کرده یا می‌کنند.

مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان از جمله صنایعی است که حدودا در ۲ سال گذشته کار تولید خود را آغاز کرده است. این پتروشیمی که بنا بر گفته مدیر عامل، صنعت پاکی به شمار می‌رود در شهرستان مسجدسلیمان واقع شده است و جذب سرمایه برای توسعه مجتمع‌های پتروشیمی و مشارکت و سرمایه‌گذاری تخصصی بین‌المللی در سراسر زنجیره ارزش صنعت اوره، آمونیاک و الفین‌ها در محیطی ایمن، نوآورانه و سازگار با محیط زیست به منظور تأمین پایدار ارزش‌های ذینفعان و تبدیل شدن به بازیگری فعال و اثرگذار در صنعت پتروشیمی را از ماموریت‌های مهم خود اعلام کرده است.

عملیات ساخت مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان سلیمان در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.سید احسان‌اله موسوی، مدیر عامل این مجتمع پتروشیمی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی خوزستان بر نقش این واحد صنعتی در اقتصاد منطقه ای تاکید و به ارائه برنامه های آتی این مجموعه جهت تحقق شعار رونق تولید در سال ۱۴۰۲ پاسخگوی سوالات بود.

وی با اشاره به اقدامات شرکت در زمینه رعایت مسایل محیط زیست بیان کرد: مسایل زیست محیطی جزو اولویت‌های پتروشیمی مسجدسلیمان به شمار می‌رود. پیش از حضور من، تعهدات و تکالیفی مشخص و انجام شده بود. اما من به عنوان مدیر عامل شرکت سعی کردم که شرکت پتروشیمی، جدای از تعهدات و تکالیف خود، به سمت کارهای نو و کارشناسی‌تر سوق یابد.

مدیر عامل پتروشیمی مسجدسلیمان تصفیه پساب شرکت، جلوگیری از آلودگی منابع آبی خاکی، توسعه فضای سبز، شناسایی گونه‌های جانوری و تشکیل کارگروه‌های محیط زیستی را از جمله اقدامات محیط زیستی شرکت خواند و گفت: در زمینه مسایل محیط زیستی با اداره کل حفاظت محیط زیست در تعامل هستیم و پروژه‌هایی را در این زمینه تعریف کردیم که امیدوارم با به نتیجه رساندن این پروژه‌ها در زمینه مباحث محیط زیستی به عنوان شرکت شاخص در استان مطرح شویم.

پتروشیمی پاک و بدون آلاینده

وی افزود: در زمینه آلودگی هوا جزو پتروشیمی ها پاک هستیم که آلایندگی هوا نداریم و اگر موردی در زمینه آلودگیی هوا در این منطقه وجود دارد مربوط به گازهای فلری است که از محدوده ما خارج است.

موسوی ادامه داد: در زمینه فلرها نیز برای استفاده از این گازها به عنوان خوراک پتروشیمی اعلام آمادگی کردیم تا از محل تولید خود روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم که لازم است به ما اجازه بدهند از این گازها استفاده کنیم.

وی افزود: سال گذشته فروش گازهای همراه به مزایده گذاشته شد. شرکتی مدعی شد با قیمت بالاتر قصد استفاده و صادرات دارد اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است. ما پیشنهاد دادیم در صورت اینکه آن شرکت نتوانست کار را انجام دهد ما همچنان آمادگی داریم که از محل فروش خود در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم. حداقل یک سال از پیشننهاد ما گذشته و گازها در حال سوختن هستند در حالی که ما می‌توانیم از آن به عنوان خوراک استفاده کنیم.

پایداری تولید

مدیر عامل پتروشیمی مسجدسلیمان تلاش‌ در جهت فراهم کردن زمینه پایدار در تولید را از جمله اهداف خود از ابتدای سال جاری خواند و گفت: شرکت پتروشیمی مسجدسلیمان از ۲ سال پیش شروع به تولید کرده است. در این مدت مسیر پر فراز و نشیبی که با چالش‌های تولید، کارگری، ذخیرسازی و... مواجه بوده را پشت سرگذاشته است.

وی گفت: ظرفیت اسمی تولید در این شرکت، بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن اوره در سال است که این رقم در مجموع تولید بیش از ۶ میلیون تن سالیانه اوره کشور است. در واقع پتروشیمی مسجدسلیمان حدود ۸۰ درصد از ظرفیت اسمی خود را به تولید می‌رساند.

نقش مهم مسجدسلیمان در تامین ارز کشور

موسوی گفت: براساس تعهد شرکت ۲۰ درصد از تولیدات برای خدمات کشاورزی و حمایت از کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد و مابقی از طریق مزایده به فروش می‌رسد که عمدتا صادر می‌شود و به صورت ارز وارد کشور می‌شود از این رو منطقه مسجدسلیمان نقش مهمی در تامین ارز کشور ایفا می‌کند.

وی در خصوص ورود این پتروشیمی به عرصه بورس بیان کرد: با وجود اینکه الزامی برای فروش در بورس نداریم اما از ابتدای امسال اقدامات لازم برای انجام فرآیندهای عرضه در بورس را شروع کردیم. علاقمندیم به منظور شفاف‌سازی بیشتر بتوانیم محصولات پتروشیمی مسجدسلیمان را در بورس عرضه کنیم؛ اما در مجموع محصولات تولیدی به صورت مزایده در حال عرضه است.

مدیر عامل پتروشیمی مسجدسلیمان با اشاره به اینکه با اعلان عمومی در وبسایت رسمی شرکت، همه شرکت‌های خریدار داخلی و خارجی می‌توانند در مزایده‌ها شرکت کنند گفت: بخش عمده صادرات شرکت به ترکیه، عمان، هند، چین و کشورها اروپایی صورت می‌گیرد. در ماه جاری با معاون وزیر کشاورزی مکزیک و معاون وزیرکشاورزی برزیل مذاکره صورت گرفت که طرف‌های مقابل علاقمند به انعقاد تفاهمنامه با شرکت برای تامین نیازهای اوره کشورشان بودند. اگر این موضوع به سرانجام برسد می‌توانیم بدون وجود شرکت‌های واسطه‌ای، به صورت مستقیم و با سود بهتری، محصولات خود را برای مشتریان هدف ارسال کنیم.

وی تنوع بخشی به نحوه عرضه محصولات را از دیگر اقدات شرکت در سال جاری برشمرد و گفت: مشتری‌های هدف در برخی کشورها را شناسایی کردیم. ترجیح بر این است که عملیات کیسه‌گیری و عرضه به صورت فراسرزمینی انجام شود.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر