/
۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹

اجرای ۱۱ طرح‌ کلان اکتشافی در شرکت ملی نفت ایران

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: تمام یازده طرح‌ کلان اکتشافی باید پروژه‌های پژوهشی مرتبط به نقشه راه خود را اضافه کنند تا دستاورد هرکدام قابل ردیابی باشد.
کد خبر : ۵۴۷۶۹

نبض نفت- نشست شورای پژوهش شرکت ملی نفت ایران در ساختمان مدیریت اکتشاف با حضور مهدی فکور، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، سید مهدیا مطهری مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، هرمز قلاوند مدیر نظارت بر تولیدات نفت و گاز، برزو قنبری مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالا، محمد اسماعیل کفایتی رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز و جمعی از معاونین مدیریت اکتشاف برگزار شد.

در این نشست فکور با اشاره به اینکه برای کارهای پژوهشی اهمیت زیادی قائل هستیم و این باعث شده تا همه طرح‌ها و پروژه‌های پژوهشی پس از تأیید و تصویب، اجرایی شوند، گفت: همه ۱۱ طرح‌ کلان اکتشافی باید پروژه‌های پژوهشی مرتبط به نقشۀ راه خود را اضافه کنند تا دستاورد هرکدام در ادامه، قابل ردیابی باشد.

وی افزود: برخی از این طرح‌ها به بحث‌های آینده‌نگری و مطالعاتی برای نسل‌های آینده مرتبط خواهند بود و در بررسی و تصویب پروژه‎‌های پژوهشی اکتشافی به‌دلیل تفاوت در ماهیت و بستر، باید نگاه متفاوت داشت و مقوله این تفاوت‌ها باید مورد توجه اعضای شورای پژوهشی شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: برای نخستین بار در اواخر پارسال، انجمن‌های علمی و تخصّصی کشور مرتبط با زنجیره ارزش اکتشاف، در رویداد مشترکی به دعوت مدیریت اکتشاف حضور داشتند و در اواخر ماه گذشته با سه انجمن از آنها، تفاهم‌نامه همکاری امضا شد تا در بخش رصد فناوری و عملیاتی بودن تعریف پروژه‌ها در کنار صنعت قرار گیرند که این یک دستاورد بی‌نظیر خواهد بود.

فکور تأکید کرد: موضوع متناسب‌سازی ساختار کنونی اداره پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف با تعداد محدود نفرات بر اساس احجام کاری و تکالیف ابلاغی می تواند بازنگری شود.

وی با اشاره به اینکه همچنان با امضای قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان دچار ابهام‌های بسیاری هستیم، گفت: تاکنون نتوانستیم شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با صنعت بالادستی نفت را به درستی شناسایی، اولویت‌بندی و به کار گیریم و بتوانیم برای آنها جبران خدمات داشته باشیم.

مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه شفافیت مشخصی در این خصوص وجود ندارد، افزود: همچنان در پردازش حقوقی و مالی در این ارتباط، جای کار وجود دارد. پیشنهاد می‌شود در مقوله تعریف و تدوین موضوعات پژوهشی برنامه هفتم در سطح مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، مدیریت اکتشاف به‌عنوان راهبر و مرجع اصلی در حوزه اکتشاف معرفی شود و حتی، پروژه‌های پژوهشی پیشنهادی که از سوی دیگر شرکت‌های تابعه  در این حوزه تعریف می‌شوند، می‌تواند از سوی این مدیریت راهبری و اجرا شود تا باعث تمرکز و هم‌افزایی فنی شود. هر چند این موضوع سبب افزایش حجم کاری کارشناسان این مدیریت خواهد شد.

پیشران بودن پژوهش و فناوری از ابتدا تا انتهای زنجیره اکتشاف

در ادامه نیز مجتبی صدیق عربانی، رئیس اداره پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف پس از تبریک سالروز آزادی خرمشهر، تبریک سالروز حفاری نخستین چاه نفت و خیر مقدم به مدعوین و حاضرین محترم، ابراز امیدواری کرد که نشست‌های ماهانه شورای پژوهشی شرکت ملی نفت ایران به صورت کاربردی در شرکت‌های تابعه برگزار شود و هم‌افزایی خوبی ایجاد کند.

وی در ادامه به ارائه موضوعات در حوزه پژوهش و فناوری به‌منظور تبیین جایگاه آن در مدیریت اکتشاف و در سطح کلان‌تر، در شرکت ملی نفت ایران اشاره کرد و گفت: پیشران بودن پژوهش و فناوری از ابتدا تا انتهای زنجیره اکتشاف و رویکردهای اصلی آن در حوزه اکتشاف، بررسی ساختار پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف و ارتباط ماتریسی قوی با معاونت‌ها و اداره‌های تخصّصی، حوزه‌های فعالیت پژوهش و فناوری در مدیریت اکتشاف (که به دو بخش کلان شبکۀ هوشمند پژوهش و پورتفولیوی پژوهش و فناوری تقسیم شده است) و ارائه آمار سال‌های گذشته و پیش‌بینی تحقق اهداف سال ۱۴۰۲ در بخش شبکه هوشمند پژوهش از مهمترین اقدامات در این بخش است.

رئیس اداره پژوهش و فناوری مدیریت اکتشاف افزود: معرفی پورتفولیوی پژوهش و فناوری در دو بخش طرح‌ها/پروژه‌های اکتشاف محور و سرمایه‌ای، معرفی زیست بوم نوآوری اکتشاف و نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در آن، ارتباط حداکثری پورتفولیوی اکتشافی در قالب ۲۸۹ پروژه و پورتفولیوی پژوهش و فناوری در قالب ۴۵ پروژه در برنامۀ پنج سالۀ هفتم توسعه کشور و بررسی وضع ضریب جذب مالی (ریالی و ارزی) طرح‌ها و پروژه‌های پژوهش و فناوری نیز در حال انجام است.

عربانی با تأکید بر اینکه درس آموخته‌های به‌کارگیری شرکت‌های دانش بنیان نیز مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: معرفی الگوی تازه توسعه فناوری در مدیریت اکتشاف با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و انجمن‌های علمی تخصّصی کشور، فرآیند روزآمد کردن پورتفولیوی پژوهش و فناوری و معرفی پروژه‌های پژوهشی پیشنهادی مدیریت اکتشاف برای تصویب در برنامه هفتم توسعه کشور نیز صورت گرفته است.

وی گفت: بیان مسائل پیش‌رو در خصوص جذب و به‌کارگیری شرکت‌های دانش بنیان، پیوست فناوری و جبران خدمات مدیران طرح و پروژه‌های پژوهش و فناوری نیز از دیگر اقدام‌ها به شمار می‌رود.

منبع:شانا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر