/
۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸

توزیع یک میلیارد و 341 میلیون لیتر انواع فرآورده در منطقه شاهرود

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود از توزیع مجموع یک میلیارد و 341 میلیون لیتر (معادل روزانه سه میلیون و 676 هزار لیتر) انواع فرآورده اعم از گاز مایع، سی‌ان‌جی، بنزین، نفت‌گاز و نفت سفید در سال گذشته در منطقه شاهرود خبر داد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، با یک میلیارد و 134 میلیون لیتر، در مجموع 18 درصد رشد یافته است.
کد خبر : ۵۴۷۷۷

به گزارش  نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، حسین عبدلی از توزیع یک میلیون و 584 هزار تن گاز مایع در سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان در سال قبل از آن (1400) یک میلیون و 823 هزار تن بوده است که به دلایل انجام کنترل‌ها و نظارت‌ها، 13 درصد کاهش مصرف را در سال 1401 نسبت به سال قبل از آن، نشان می‌دهد. 

وی گفت: میانگین مصرف نفت‌گاز نیروگاه‌ها و صنایع در منطقه شاهرود در سال گذشته، رقمی معادل 850 میلیون و 163 هزار لیتر بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (1400) با 770 میلیون لیتر، از رشد 10 درصدی حکایت دارد. 

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود میانگین مصرف بنزین در منطقه شاهرود در سال گذشته (1401) را 429 میلیون لیتر اعلام و بیان کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (1400) با 331 میلیون لیتر عرضه، حاکی از رشد 34 درصدی در مصرف است. میانگین روزانه مصرف نفت‌گاز در سال گذشته در منطقه شاهرود نیز بالغ بر 2 میلیون و 329 هزار لیتر بوده است که این میزان مصرف، نسبت به مدت مشابه سال قبل (1400) با 2 میلیون و 109 هزار لیتر، حاکی از رشد 10 درصدی مصرف در بازه زمانی یک ساله است.

رشد 12 درصدی مصرف سی‌ان‌جی در منطقه شاهرود 

عبدلی مجموع مصرف سی‌ان‌جی در سال گذشته را، 138 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این رقم در مدت مشابه سال قبل از آن (1400)، 123 میلیون مترمکعب است که نشان از رشد 12 درصدی در بازه زمانی یک ساله است.

وی میزان میانگین روزانه مصرف سی‌ان‌جی در سطح منطقه شاهرورد در سال 1401 را، 379 هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: سال قبل از آن، این میزان مصرف رقمی معادل 137 هزار مترمکعب بوده است.

توزیع روزانه 50 میلیون لیتر نفت کوره به صنایع شاهرود در سال 1401

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود از توزیع نزدیک به 50 میلیون لیتر نفت کوره در منطقه شاهرود در مجموع سال 1401 خبر داد و گفت: این میزان در سال 1400، 30 میلیون لیتر بوده است که رشد 65 درصدی مصرف این فرآورده در منطقه شاهرود را نشان می‌دهد. این افزایش مصرف به دلیل افت فشار شبکه گاز خانگی در سال گذشته بود که مصرف صنایع با محدودیت روبرو شد که مصرف روزانه 136 هزار لیتر نفت کوره در این منطقه در صنایع را به همراه داشت.

توزیع 12 میلیون لیتر نفت سفید به 7 هزار خانوار روستایی فاقد گاز طبیعی

عبدلی افزود: عمده مصرف‌کنندگان نفت سفید خانوارهای فاقد گاز طبیعی هستند که تقریبا هفت هزار خانوار این منطقه از گاز طبیعی محرومند و به ناچار باید از نفت سفید برای مصارف خود استفاده کنند. به این منظور در سال گذشته 12 میلیون لیتر از این فرآورده در اختیار خانوارهای روستایی قرار گرفت، در حالی که در سال 1400، این میزان مصرف معادل 12 میلیون و 700 هزار لیتر بوده است و با کاهش پنج درصدی در حوزه مصرف نفت سفید در منطقه شاهرود روبرو بودیم.

این مقام مسئول، میانگین روزانه مصرف گاز مایع در سال 1401 را نزدیک به 53 تن اعلام کرد و گفت: در سال 1400 روزانه 61 هزار تن گاز مایع توزیع شده است.

وی افزود: توزیع گاز مایع منطقه شاهرود از طریق سه شرکت مادر تخصصی پرسی، پارسا و پوريا گاز انجام می‌شود. همچنین 35 موزع نهایی نیز کار ارسال توزیع گاز مایع به نقاط مختلف را انجام می‌دهند.

بهره‌برداری از پنج جایگاه جدید سوخت در منطقه شاهرود

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود تأکید کرد: تا پایان سال گذشته، 85 باب جایگاه دو منظوره بنزین و نفتگاز در سطح منطقه شاهرود فعال بوده است که هم‌اکنون تعداد پنج باب جایگاه دیگر در حال بهره‌برداری است.

عبدلی افزود: تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی منطقه شاهرود 42 باب است که از این تعداد 17 باب جایگاه تک منظوره هستند و مابقی به صورت دو منظوره بنزین، سی‌ان‌جی و یا سه منظوره بنزین و نفتگاز و سی‌ان‌جی فعالیت می‌کند. یک باب جایگاه سی‌ان‌جی نیز در حال ساخت داریم که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی درباره ویژگی‌های منطقه شاهرود در مقایسه با دیگر مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: منطقه شاهرود به دلیل قرارگیری در مجاورت هشت استان تهران، قم، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران، گلستان و خراسان شمالی که تمامی استان‌های فوق به عنوان شاهراه‌های ارتباطی شرق کشور محسوب می‌شوند و با وسعت عملیاتی 650 کیلومتر نقش بی‌بدیلی را در امر سوخت‌رسانی به عهده دارد.

توزیع 34 میلیون لیتر بنزین نوروزی در منطقه شاهرود

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود از توزیع بیش از 34 میلیون لیتر بنزین در ایام نوروز سال 1402 در منطقه شاهرود خبر داد و گفت: در فاصله زمانی 25 اسفندماه سال گذشته (1401)‌ تا 15 فروردین‌ماه امسال (1402)، در مجموع 34 میلیون و 750 هزار لیتر بنزین در این منطقه عرضه شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 2 درصد رشد یافته است.

عبدلی افزود: هرساله زائران بی‌شماری برای زیارت مشهد مقدس از منطقه شاهرود عبور می‌کنند که این مسئله امر خطیر سوخت‌رسانی را برای منطقه شاهرود دوچندان می‌کند. بنا بر آمار اعلامی از سوی پلیس راهور در سال جاری، هفت میلیون و 500 هزار زائر به مشهد مقدس مراجعه کردند که همه ارکان سوخت‌رسانی منطقه اعم از جایگاه‌ها، تجهیزات سامانه‌ای و نفتکش‌ها در خدمت زائران عزیز ما بودند.

وی درباره نحوه توزیع تعداد جایگاه‌ها در منطقه شاهرود گفت: مسافرین در زمان پیک مصرف، تابستان و ایام نوروز با کمترین ترافیک در جایگاه‌ها روبرو هستند، ولی در مابقی سال جایگاه‌ها چندان فروش بالایی ندارند و از این باب برخی جایگاهداران گلایه‌مند هستند، ولی از لحاظ تعداد جایگاه به میزان کافی در سطح منطقه و استان وجود دارد.

استفاده 60 درصدی منطقه شاهرود از کارت سوخت شخصی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود گفت: بر حسب اطلاعیه‌های ستاد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و از طرفی طبق قانون بودجه، لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی در دستور کار قرار گرفت که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود در این زمینه، اقدام به اطلاع‌رسانی گسترده در سطح جایگاه‌ها کرد و همچنین از طریق فضای رسانه‌ای و به ویژه صداوسیما سعی کردیم آگاه‌سازی‌ لازم در این زمینه را برای متصدیان جایگاه‌ها و کارگران انجام دهیم که خوشبختانه نتایج اجرای آن موفقیت‌آمیز بود. بر اساس آمارهای موجود تا 22 اردیبهشت‌ماه، 60 درصد مردم در منطقه شاهرود با کارت سوخت شخصی سوخت‌گیری کردند.

تبدیل بیش از 7 هزار خودرو در منطقه شاهرود

عبدلی درباره آمار خودروهای عمومی تبدیل شده در منطقه شاهرود گفت: سال گذشته هفت هزار و 200 خودرو در سامانه ثبت نام کردند که از این تعداد، هفت هزار خودرو از طریق پنج مرکز مجاز استان سمنان دوگانه‌سوز شدند.

بر پایه این گزارش، منطقه شاهرود جزء مناطق سی‌وهفت گانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است که در شرق کشور واقع شده است. این منطقه از گرمسار و ایوانکی شروع شده و پس از عبور از استان‌های دامغان و سمنان، در نهایت به شاهرود و عباس‌آباد ختم می‌شود. 

این منطقه دارای چهار ناحیه و هشت فرمانداری و شهرستان است و حدود 15 شهر و شهرستان در زیرمجموعه این استان قرار گرفته است. این مجموعه دارای سه انبار نفت فعال است که امر سوخت‌رسانی به مصرف‌کنندگان بخش خدمات، حمل‌ونقل، صنعت، معدن و فرودگاه‌های سطح استان را انجام می‌دهند. همچنین سوخت‌رسانی به کارخانجات سیمان، گچ و فولاد فعال در استان شاهرود هم جزؤ تعهدات پخش این منطقه است. 

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود، افزون بر عرضه سوخت مناطق تحت پوشش شرکت پخش شاهرود، سوخت بخش‌هایی از استان‌های خراسان شمالی و گلستان را نیز تأمین می‌کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر