/
۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳

موانع سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر برداشته شد

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر با علام اینکه همایش انرژی‌های تجدیدپذیر ویژه آشنایی صنایع با تجدیدپذیرها برگزار می‌شود، گفت: موانعی زیادی بر سر راه فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشت که این موانع برطرف شده و یا در حال برطرف شدن است.
کد خبر : ۵۴۷۹۴

نبض نفت- محمود کریمی امروز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: هدف از برگزاری این همایش آشنایی فعالان صنعتی با انرژی‌های تجدیدپذیر و تلاش آنها برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر است.

وی ادامه داد: این همایش با حضور ۳۰۰ نفر از مدیران صنعتی، فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیران سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران و برخی مدیران وزارت نیرو تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن ساتکا با اشاره به ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان که صنایع با دیماند بالا سالی یک درصد از برق مورد نیاز خود را از از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند، گفت: برگزاری این همایش کمک خواهد کرد فعالان صنعتی با تماس رودرو با فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر بهتر بتوانند این ماده قانونی را اجرایی کنند.

کریمی ادامه داد: گرچه ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان تاکید دارد صنایع سالی یک درصد از برق مورد نیاز را از محل نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند که در ۵ سال این میزان به ۵ درصد خواهد رسید برای صنایع بهتر است از همین ابتدا نسبت به تامین ۵ درصد انرژی تجدیدپذیر با احداث این نوع نیروگاه اقدام کنند.

وی تعداد صنایع مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان را ۴ هزار و ۲۸۳ واحد اعلام کرد و بیان داشت: هر کدام از این صنایع اگر نسبت به احداث نیروگاه تجدیدپذیر اقدام کنند هدف وزارت نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر محقق می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن ساتکا گفت: اکنون خیلی از موانعی که بر سر راه فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر وجود داشته برطرف شده و یا در حال برطرف شدن است؛ بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند به راحتی در این بخش فعالیت کنند.

کریمی ادامه داد: انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر خواستار آن است که نرخ خرید تضمینی برق انرژی‌های تجدیدپذیر شناور باشد تا سرمایه‌گذاران بیشتری به این سمت متمایل شوند.

وی افزود: همچنین اعلام این نرخ به موقع باشد تا به دلیل تاخیر در اعلام ماهیت سود رسان خود را از دست ندهد.

عضو هیئت مدیره انجمن ساتکا در باره نیروگاه‌های حمایتی خاطرنشان کرد: سال گذشته چند عامل سبب شد این طرح به خوبی اجرایی نشود.

کریمی قیمت دستوری، تعریف طرح در قالب بسته‌های بزرگ که خیلی از فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر را برای شرکت در طرح ناتوان ساخته بود، تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی برق و حذف ارز نیمایی را از جمله این عوامل دانست.

وی ابراز امیدواری کرد: امسال با برطرف شدن برخی مشکلات بتوان طرح را اجرایی کرد.

علیرضا داد مدیر کارگروه شهرک‌های صنعتی انجمن ساتکا هم در این نشست گفت: صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی بهشت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند و باید از این فرصت استفاده کنند.

وی ادامه داد: واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها نیازی به در نظر گرفتن زمین برای احداث نیروگاه ندارند زیرا می‌توانند در بام سوله‌ها پنل‌های خورشیدی نصب کرده و از برق تولیدی سود ببرند.

وی در باره نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها افزود: این قیمت برای ظرفیت تا ۲۰ کیلووات به‌ازای هر کیلووات ۱۷۵۰ تومان است.

این فعال انرژی‌های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: قیمت خرید برای ۲۰ تا ۳۰ کیلووات به ازای هر کیلووات ۱۶۵۰ تومان تعیین شده که فرصت بسیار خوبی برای فعالان صنعتی مستقر در شهرک‌ها است.

داد گفت: صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی همه شرایط لازم برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را دارند و فقط باید سرمایه‌گذاری اولیه را انجام دهند .

وی بیان کرد: احداث این نوع نیروگاه برای صنایع مستقر در شهرک‌ها علاوه بر همه مزیتی که دارد هزینه انتقال و اتلاف انرژی آن‌ها را از بین خواهد برد؛ زیرا در محل تولید مصرف می‌شود.

منبع :ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر