/
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

پس‌لرزه‌های هدررفت آب در جیرفت؛ شرکت گاز مدعی آبفا و خواهان نقشه تاسیسات شد

انتشار گزارش خبرگزاری ایرنا در مورد هدر رفت آب بعد از شکستگی لوله ها حین حفاری یا لوله کشی شرکت گاز واکنش هایی را از سوی اداره گاز جیرفت نیز در بر داشت که موجب شد بررسی های بیشتری از سوی ایرنا صورت گیرد و ابعاد دیگر ماجرا که شرکت گاز معتقد است متوجه آبفا است بیشتر عیان شود.
کد خبر : ۵۴۸۱۱

نبض نفت _طی چند وقت اخیر شکستگی لوله های آب به علت حفاری پیمانکاران شرکت گاز خبرساز بوده است.

پس از پیگیری ایرنا در مورد شکستگی های لوله آب به‌دنبال گازکشی پیمانکاران شرکت گاز، رییس اداره گاز شهرستان جیرفت دستور حفاری و بررسی مسیر برخی از علمک ها را با حضور خبرنگار ایرنا داد.

در بررسی های مجدد در محل حفاری، مشاهده شد شرکت گاز از خاک نرم استفاده می‌کند اما این کار را فقط در اطراف لوله های گاز انجام می دهد و کاری با لوله های آب ندارد.

استدلال کارکنان گاز یا پیمانکاران این شرکت این بود که خود شرکت آب و فاضلاب جیرفت هم از خاک نرم در اطراف لوله های خود استفاده نکرده است. مشاهدات خبرنگار ایرنا موید این امر است که پیمانکاران شرکت گاز از همان خاکی که حفاری کرده و اطراف لوله آب بوده برای پوشاندن آن استفاده می کنند.

این موضوع تا وقتی که خاک تثبیت شود، استحکام لازم را پیدا کند و با حرکت خودروها امکان آسیب زدن به لوله های آب کاهش یافته بود مشکلی نداشت اما حال با حفاری جدیدی این بار توسط پیمانکاران اداره گاز آن تثبیت خاک برهم خورده و احتمال شکستگی لوله بر اثر فشار بعد از نشست خاک وجود دارد.

بنابراین این موضوع احتمال شکستگی لوله های آب بعد از لوله کشی گاز را افزایش می دهد و بعد از آن است که پاسکاری شرکت آب و فاضلاب با اداره گاز آغاز می شود.

چون پیمانکار بعد از اتمام کار و پر کردن حفاری ها مسئولیت شکستگی ها را نمی پذیرد و آبفا هم اصرار می کند که این شکستگی متاثر از فعالیت پیمانکاران اداره گاز است.

جای خالی نقشه لوله های آب

از سوی دیگر یکی از گلایه های پیمانکاران اداره گاز در گفت و گو با ایرنا نبود یک نقشه برای مسیرهای لوله آب در کوچه ها است. به گفته آنها نه نقشه ای وجود دارد و نه نواری در اطراف لوله ها گذاشته شده که حین حفاری مشاهده شود.

پیمانکاران گاز گفتند که در برخی موارد فردی مسن را می فرستند که با اتکا به حافظه خود مسیر لوله ها در کوچه ها را به ما بگوید که ضریب اشتباه بسیار بالاست و می تواند موجب شکستن لوله حین حفاری شود.

تلاش چندباره خبرنگار ایرنا برای تماس با مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جیرفت با وجود تماس ها و ارسال پیامک بی نتیجه ماند و با اینکه علی مشایخی قول مصاحبه را داده بود اما این اتفاق بعد از چند روز رخ نداد.

شهر جیرفت با ۲۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش دبی معادل هفت حلقه چاه کمبود آب دارد که در همین زمینه طرح انتقال آب از سد جیرفت به این شهر در حال اجراست.

در این شرایط در برخی از نقاط شهر با کمبود شدید فشار آب و قطعی های مکرر روبه روست و در چنین شرایطی حتی یک قطره آب هم اهمیت چند برابر پیدا می کند.

همانطور که در گزارش قبلی ایرنا هم مشهود بود آنطور که انتظار می رفت آبفا به عنوان متولی اصلی امور آب شهر که باید بعد از شکستگی ها بلافاصله در محل حاضر شود و از هدررفت آب جلوگیری کند، این کار را نمی کند.

همچنین این دستگاه تلاشی برای رفع کمبودها از جمله تهیه یک نقشه موسوم به «ازبیلت» از مسیرهای لوله های عبوری آب برای کاهش شکستگی ها حین حفاری، نداشته است.

انتظار می رفت اداره آب و فاضلاب شهرستان جیرفت دستکم به صورت شفاف این مشکلات را از طریق رسانه با مردم در میان می گذاشت و اگر برنامه ای برای حل آن داشت اعلام می کرد که این اتفاق هم تاکنون نیافتاده است.

ضروری است مسئولان فرادستی و ناظر، به چنین موضوعات بین‌بخشی ورود کنند و ضمن پیشگیری از هدررفت آب در این شرایط کم آبی، هم هزینه ناهماهنگی ادارات با همدیگر را بالا ببرند و هم از گرفتاری‌های شهروندان بکاهند.

منبع:ایرنا

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر