/
۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
گزارش نبض گزارش می دهد

مهار بحران آب میناب و مکران با راه اندازی سد سرنی

طبق وعده مسئولان با راه اندازی سد سرنی در 34 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان میناب در استان هرمزگان 12 میلیون متر مکعب آب شرب استحصال می شود که می تواند مهاری بر بحران کمی و کیفی آب این منطقه و روستاهای اطراف آن در سواحل مکران باشد.
کد خبر : ۵۵۴۳
مهار بحران آب میناب و مکران با راه اندازی سد سرنیمهار بحران آب میناب و مکران با راه اندازی سد سرنی

به گزارش نبض نفت مهندس علیرضا مدیح، مدیر امور مهندسی طرح سرنی با بیان این که مهمترین کاربرد این سد برای تامین آب شرب است در گفت وگو با نبض نفت می گوید: این سد البته استفاده های زیست محیطی نیز دارد، یعنی داریم جلوی خشکیدن سفره های آب زیرزمینی در منطقه میناب را با تزریق 4 میلیون متر مکعب آب از طریق احداث آن می گیریم و 12 میلیون متر مکعب آب شرب منطقه را که در بحران کمی و کیفی قرار دارد تامین می کنیم.

به گفته وی پروژه سد و خط انتقال آب آن بالای 75 درصد پیشرفت دارد و پروژه تصفیه خانه سد نیز از فروردین ماه سال 97 به صورت جدی شروع خواهد شد.

مدیرامور مهندسی طرح سرنی می افزاید: برنامه زمان بندی تصفیه خانه 24 ماهه است که اگر مسایل فاینانس مالی با مشکل مواجه نشود که ان شاء ا... با پیشینه این پروژه با مشکل مواجه نخواهد شد، می شود گفت که{ تصفیه خانه} در نیمه اول سال 99 به بهره برداری می رسد ولی کمتر از یک سال آینده سد و خط انتقال برای شرایطی که سیلابها را بتواند کنترل کند وهمچنین ذخیره آب آماده می شود.

وی درپاسخ به این که چقدر پیش بینی می شود که این سد بتواند سیلابها را کنترل کند؛ می گوید:قرار است سالانه 16 میلیون متر مکعب آب تامین کنیم که این رقم با توجه به اقلیم منطقه و مطالعاتی که به لحاظ آبی و آماری صورت گرفته ، محتاطانه محاسبه شده است.

مدیح درباره برخی از شائبه هایی که درمورد سد سازی در کشور مطرح می شود؛ می گوید: نمی توان به صورت قطعی هرچیزی را گفت که بد یا خوب است و هرچیزی را باید در زمان و مکان خودش بحث کرد، طرح سرنی در زمانی که سدسازی های مختلف مورد هجمه قرارگرفتند توسط دولت شروع به کار شده است و بنابراین با آن سخت گیریهایی که درمورد سدسازی وجود داشته است، طرح سرنی را معاون آب و آبفای وزیر نیرو درسال 94 کلنگ زنی کرده است بنابراین کلیه ابهاماتی که می تواند وجود داشته باشد را پوشش می دهد ضمن این که ما ادعا داریم که طرح سرنی یکی از نمونه های بارز اقتصاد مقاومتی است چون آبی را که توسط سیلابهایی که قرار بوده است آبادی ها و زمینهای کشاورزی منطقه را تخریب کند و بدون استفاده به سمت دریای عمان روانه شود، این آب را بدون هرگونه هزینه متفرقه ای ذخیره می کنیم و بدون هرگونه انرژی اضافه ای به صورت ثقلی هدایت می کنیم و آب شرب منطقه ای را که به صورت کمی و کیفی در معرض بحران هستند ؛تامین می کنیم.بنابراین سد سرنی نمونه بارز سدهایی است که به {ساخت} آن کمترین خللی وارد نیست.

مهار سیلابهای وحشی

فرشید تام، نماینده شرکت مهندسین مشاور آبان پژوه که مشاور اجرای طرح سرنی است، با بیان این که آب رودخانه سرنی 20 کیلومتر پایین تر از محل احداث سد سرنی بدون استفاده کشاورزی خاصی به دریای عمان می ریزد؛ می گوید:هیچ دریاچه ای نیز از این رودخانه تغذیه نمی شود.با توجه به وضعیت بارندگی درکشور خیلی از رودخانه های دایمی حداقل آب را دارند، الان چیزی درحدود 20 لیتر برثانیه آب از این رودخانه عبور می کند.

به گفته وی آبی که از طریق این سد استحصال می شود، دراصل آب بارندگی و سیلاب است؛ البته رودخانه دایمی است اما آب آن اندک و درحد 20 متر برثانیه است ؛ درحالی که 20 بهمن سال گذشته سیلاب 350 مترمکعب برثانیه را داشتیم!

وی می افزاید:مساحت کل حوضه آبریز این رودخانه حدود 700 کیلومتر مربع است که از ارتفاعات بشاگرد یعنی از ارتفاع 1800 متر به اینجا می رسد که حدود 90 متر با سطح آب آزاد تفاوت دارد.

وی با بیان این که موضوع تامین آب در همه جای کشور مورد بحث است، می گوید: موضوع تامین مصارف پایین دستی برای این سد ، موضوع مهی است، مطمئنا کارفرما برای آن پیش بینی هایی کرده است ولی این که بعدا چه اتفاقی می خواهد بیفتد و چه کسانی از آن بهره برداری می کنند، می توان گفت که تامین بخشی از آب مورد استفاده بندرعباس، میناب و تمام اراضی اطراف آنها درسواحل مکران است.

طغیان رودخانه با آبهای بالادست

سیدرضا حسینی ، معاون اجرایی طرح سرنی نیز با بیان این که باوجود بارش کم در منطقه اما شاهد طغیان رودخانه سرنی هستیم، می گوید:در تیرماه امسال بارشی دراینجا نداشتیم اما رودخانه سرنی طغیان کرد.طغیان رودخانه به بارش حوضه آبریز آن برمی گردد، اگر آب از بالادست بیاید موجب طغیان می شود. به گفته وی باوجود طبیعت خشک و به ظاهر بی روح این منطقه اما دره هایی عمیق دراینجا وجود دارد؛ بنابراین وقتی سیلاب دراینجا به راه می افتد به حدی است که فرصت جمع و جور کردن خودتان را ندارید! اینجا به نوعی پایین دست حوضه های آبریز استان کرمان است ، وقتی در بالادست بارش آنچنانی داریم دراینجا که جزو حوضه های پست جلگه ای دریای عمان محسوب می شود، سیلاب به راه می افتد.شما اگر درسالهای گذشته نیز نگاهی به اخبار بیندازید می بینید که در سیستان و بلوچستان ماشینهای زیادی را آب سیلاب برده است که به خاطر ایجاد اینچنین شرایطی است.چون آبرفت و جلگه است، با هربارندگی دراینجا خط جریان آب ایجاد می شود و با پیوستن به یکدیگر ، رودخانه های وحشی شکل می گیرد که سرنی نیز جزو آنها است.

وی درباره زمان بهره برداری از این طرح می گوید: برآورد ما این است که سیلاب سال بعد را که از آذرماه به بعد شکل می گیرد، قدرت جمع آوری داشته باشیم که برای این کار، دریک بازه سه چهارماهه باید کار کنیم به طوری که از مهر و آبانماه سال آینده هر سیلابی که بیاید پشت این سد برای سال بعد جمع آوری می شود.

وی درباره انتقال آب سد نیز می گوید:انتقال آب به صورت همزمان در این طرح پیش می رود ، البته دوستان اشاره کرده اند که تاخیرات جزئی داریم اما به تعبیر من تاخیر مجازی است و طرح دارد روی روال خاص خودش پیش می رود.

سیدرضا حسینی در پاسخ به پرسش گزارشگر ما درباره واقعی بودن رقم پیشرفت بالای 75 درصدی طرح که از سوی عوامل اجرایی آن بیان می شود؛ می گوید:این رقم 100درصد واقعی است، دلیلی ندارد که رقم ها را اشتباه بگویند، خط انتقال این طرح 38 کیلومتر است که 2کیلومتر و 700 متر از آن مانده است که اگر آن را تقسیم بر 38 کیلومتر کنید که عددی به دست می آید ، ما اینجا 1.9 میلیون متر مکعب خاکریزی باید داشته باشیم اما تاکنون نزدیک 1.5 میلیون متر مکعب خاکریزی داشته ایم ؛ ارتفاع سد را نیز می بینید که 55 متر بوده یعنی تراز بسترمان 91 متر بوده است اما الان 130 مترهستیم و تا 146 متر حدود 15 متر مانده است،ضمن این که هرچه ارتفاع سد بالاتر بیاید جمع تر می شود و کار تکمیل آن سریعتر انجام می شود، اگر همین ارقام را کنار هم بگذارید به چنین رقمی می رسید.

تهیه کننده: حسین بردبار


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر