/
۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی

بحران محیط زیست جدی است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: سالهاست که نگاهمان به محیط زیست کارشناسانه نبوده و موضوعات زیست محیطی مورد توجه قرار نداشته است از این رو در بعضی امور وارد بحران شده ایم.
کد خبر : ۵۵۴۸

علی ابراهیمی در گفتگو با نبض نفت با بیان اینکه رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم دولت تدبیر را در کل مثبت ارزیابی می کنیم گفت: برای ما نتیجه مهم است  ما در حوزه محیط زیست متاسفانه فعلا درگیر مشکلات جدی هستیم که هم عزم دولت را می خواهد هم حمایت مردم از طرفی حمایت های مجلس را نیز می طلبد. 
وی افزود: موضوعات زیست محیطی چندین سال است که در کشورمان مورد توجه جدی قرار نگرفته و در بعضی امورات تقریبا وارد بحران شده ایم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: یکی از آن  موضوع حفظ منابع آبی کشور بوده است که الان زنگ خطر آن برای ما به صدا در آمده است از طرفی پوشش گیاهی و کنترل ریزگردها الان به موضوعی تبدیل شده است که اکنون همه جادیده می شود و همه متوجه آن شده اند هرچند دولت سعی کرده است دراین راه قدم بردارد.
وی یادآورشد: البته این موضوعات  چیزی نیست که بتوان ظرف یکی دوسال آن را به نتیجه رساند چرا که ما در چندین سال گذشته نگاهمان به محیط زیست نگاه کارشناسانه نبوده است .
وی با اشاره به اهمیت موضوع محیط زیست و حوزه انرژی گفت: درواقع استفاده از سوخت های فسیلی و صنایع نفتی و پترو شیمی مشخصا در انتشار گازهای گلخانه ای اثر گذارند  بنابراین اگر ما اکنون در صنایع مرتبط دقت نکنیم مطمئنا آسیب هایش برای کشورمان  و هم برای دنیا جبران ناپذیر است.
عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی تصریح کرد: تصور من این است که در جانمایی صنایع برخی مواقع اشتباه داشته ایم چرا که بعضا مصرف آبی که این صنایع  دارند علی رغم آنکه در جاهای کم آب مستقر شده اند موجب شده آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد بیاید.
وی افزود: مثلا در جایی تکیه این صنایع به آب های شیرین زیر زمین است و تخریب هایی که برای محیط زیست داشته و آلاینده ای که برای طبیت دارد در طول مدت، زیانش بیشتر از درآمد و ارزش افزوده آن است.
ابراهیمی گفت: باید صنایع اینچنین در حوزه های صاحلی مستقر شوند تا علاوه بر تامین آب  هوایی که آلوده می کنند تاثیرسوی کمتری  در محیط پیرامونی مردم داشته باشد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس اظهارداشت: شهر اراک چندین سال است که با استقرار صنایع آلمنیوم از مشکل آلودگی هوا در رنج است . به طوری که  شرایط کویر مهران و سولفات سدیمی که کنار آن است کمربندی هایی که ایجاد شده و ترددهایی که از کنار این شهر صورت می گیرد موجب شده  که این شهر جزو شهرهای آلاینده باشد.
وی افزود: رشد بیماری های صعب العلاج  کاملا به صورت مشهود به ما نشان می دهد که ما این بیماری ها را از اثرات محیط دریافت می کنیم تا منشا های دیگر بیماری مانند تغذیه.
ابراهیمی تصریح کرد: جای تاسف است که در شهرستان شازند در دشتی که قابلیت کشاورزی داشته  در حال حاضر صنایعی مستقر شده  که به طرز نامتعارفی آب های زیر زمینی را مصرف می کنند که کشاورزی را دچار دگرگونی و افت شدید کرده است.
وی گفت: این موضوع روی اقتصاد و سلامت منطقه تاثیر گذاری داشته مردم منطقه اثراتش مشهود است به شکلی که ارزش افزوده آن ارزش تولیدات آن نیستیم اما اینها می تواتستند در جاهای مناسب تری استقرار یابند که ما این آسیب ها را نداشته باشیم.

  خبرنگار: مرتضی تاجیک

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید



مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر