/
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در گفت وگو با نبض نفت:

بخش معدن می تواند 60 درصد درآمدهای نفتی را تامین کند

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران معتقد است بخش معادن کشور می تواند معادل 60 درصد از درآمدهای نفتی را در اقتصاد کشور تامین کند و پوشش دهد.
کد خبر : ۵۶۱۸

دکتر بهرام شکوری در گفت وگو با نبض نفت تاکید می کند که این رقم بر اساس محاسباتی است که در قالب یک مقاله مستند و منتشر شده است و از روی حدس و گمان نیست که جزئیات آن را در پرسش و پاسخ با وی می خوانید.

ما متاسفانه نتوانسته ایم از ظرفیت معادن و صنایع معدنی کشور آنچنان که شایسته است، استفاده کنیم به طوری که حتی چندی پیش تاکید رهبری را دراین زمینه داشتیم که باید همپایه نفت از معادن و صنایع معدنی استفاده کرد اما با وجود پتانسیلهای عظیمی که در کشورمان هست، دراین زمینه نتوانستیم آنچنان که شایسته است به کامیابی برسیم، تحلیل شما از علت این مساله چیست؟

-این حرف درستی است و مختص معادن و صنایع معدنی نیست، مگر پتانسیلهای گردشگری ما کمتر از معدن است، کشور ترکیه نصف ما جاذبه های توریستی دارد ولی درآمد 38 میلیارد دلاری از توریسم دارد با این حساب ما باید دو برابر ترکیه درآمد توریستی داشته باشیم که بیش از دو برابر درآمدهای نفتی مان می شود؛ طبیعتا معدن هم همین طور است، کما این که اگر اهداف توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی محقق شود در سال 1404 می تواند این بخش حدود 60 درصد از درآمدهای نفتی کشور را پوشش دهد ولی لازمه آن این است که فضایی ایجاد شود که این اتفاق خوب بیفتد. یکی از فضاسازی هایی که باید ایجاد شود و مقام معظم رهبری تاکید کردند و قانونی کردند و همه دولتها به آن اذعان دارند ولی متاسفانه درعمل اتفاق نمی افتد، خصوصی سازی واقعی است، متاسفانه یکی از بسترهایی که می تواند این اتفاق را در کشور رقم بزند، خصوصی سازی واقعی است اما می بینید که کل واگذاریهایی که تا الان اتفاق افتاده است 150 هزار میلیارد است درحالی که در بودجه می بینید که بودجه شرکتهای دولتی از 6هزار میلیارد به 760 هزار میلیارد درسال گذشته رسیده است و برای سال آینده بالای 830 هزار میلیارد است که این نشان می دهد که 150 هزار میلیارد خروجی داشته ایم ولی خروجی چندین برابر آن بوده است یعنی بدنه دولت بزرگتر و بزرگتر شده است طبیعتا کشور را داریم گران اداره می کنیم، با این شرایط چگونه می شود فعالیتهای اقتصادی پا بگیرد و از این ظرفیتها استفاده کرد درنتیجه باید خصوصی سازی اتفاق بیفتد. یکی از شکلهای خصوصی سازی انتقال مالکیت است درحالی که شکلهای دیگری هم در قانون تعبیه شده است از جمله این که بتوانیم مالکیت را داشته باشیم اما مدیریت را انتقال دهیم که این خوشبختانه در ایمیدرو شروع شده است و در معدن مهدی آباد استارت خورد و خیلی از طرح های دیگر را نیز ایمیدرو و شرکتهای تحت پوشش آن دارند انجام می دهند به طوری که مالکیت دست دولت است اما بهره برداری از معادن بزرگ را در اختیار بخش خصوصی واقعی قرار داده اند و نهایتا آنها از قبل هر تن خاکی که استخراج می کنند باید یک رقمی را به دولت پرداخت کنند طبیعتا هم دولت منتفع می شود و هم معادن فعال می شود و هم تاکیدات مقام معظم رهبری می تواند اجرایی شود و هم بخش خصوصی فعال می شود.این را در همه صنایع و واحدها می توان اجرایی کرد به طوری که مالکیت دست دولت بماند ولی مدیریت را دست بخش خصوصی بدهند، مثل ایران خودرو، ذوب آهن و ... نکته دیگر آن است که باید بستر برای سرمایه گذاری چه داخلی یا خارجی آماده شود، اگر شاخصهای رقابت پذیری و کسب وکار را نگاه کنید ما شرایط خوبی نداریم، بعضی از شاخص های ما گرچه رشد هم داشته است اما در مقایسه با منطقه و کشورهای جهان وضعیت خوبی نداریم درنتیجه سرمایه گذاران این رتبه بندی ها را نگاه می کنند و نهایتا تصمیم می گیرند که آیا کشور برای سرمایه گذاری ایمن هست یا نه و درنتیجه ورود پیدا نمی کنند...

فرمودید که با استفاده از معادن و صنایع معدنی می توان تا 60 درصد از درآمدهای نفتی را پوشش داد ، آیا این رقم مستند به دلایل خاصی است؟

-در این مورد مقاله ای را در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کردیم .ما می گوییم که 350 میلیون تن مواد معدنی تولید می کنیم که در افق 1404 باید به 700 میلیون تن برسد. این مواد معدنی قیمت و عدد خاص خود را دارد. تولید فولاد الان 18 میلیون تن است ولی در 1404 باید 55میلیون تن تولید فولاد داشته باشیم. قیمت این ها تنی است و نفت را نیز بر اساس تن محاسبه و مقایسه کردیم و به این رقم رسیدیم که بخش معادن می تواند 60 درصد از درآمدهای نفتی را محقق کند.

آیا این رقم مربوط به آینده است؟

-بله این محاسبات برای سال 1404 انجام شده است و اعداد آن مشخص است و از روی حدس و گمان نیست.

تهیه و تولید: حسین بردبار


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر