/
۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲

ثمره ای دیگر از برجام ، امضای دومین قرارداد نفتی

نخستین قرارداد نفتی با روسیه در پسا برجام روز گذشته با حضور وزیر نفت امضا شد. این قرارداد 4 میلیارد دلار درآمدزایی دارد. شرکت «زاروبژنفت» روسیه، بعد از توتال فرانسه دومین سرمایه‌ گذار پسابرجامی بخش بالادست صنعت نفت است. برخی روزنامه های به شرح و تبیین این قرارداد اشاره کردند.
کد خبر : ۵۶۶۹
نبض نفت - استعفای شهردار تهران گمانه زنی و تنش در روابط روسیه و انگلیس از دیگر محورهایی است که روزنامه های 24 اسفند آخرین پنج شنبه سال 1396 به آن پرداخته اند.
روزنامه «اقتصاد ملی» در گزارشی با اشاره به توسعه میادین نفتی از امضای دومین قرارداد نفتی به شیوه جدید IPC خبر داد و عنوان کرد: پس از کش و قوس های فراوان که قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC تجربه کرد، بار دیگر این مدل قراردادی روی میز رفت تا به این ترتیب گام دیگری در بخش جذب سرمایه گذاری خارجی در پروژه های نفتی کشور برداشته شود. پس از فرانسوی ها این بار نوبت به روس ها رسیده تا آستین بالا زده و حسن همکاری خود را در مرحله عمل نشان دهند. به این ترتیب قرار داد توسعه میادین آبان و پایدار غرب با حضور بیژن زنگنه و علی کاردر مدیرعامل شکت ملی نفت ایران امضا شد.
خبر امضای این تفاهمنامه همچنین در عنوان نخست روزنامه «ایران» نیز جای گرفت. در این گزارش آمده است: صنعت نفت ایران دومین قرارداد پسابرجامی خود را روز گذشته با شرکت زاروبژنفت روسیه امضا کرد و «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت می‌گوید که هفته آینده هم یک قرارداد دیگر امضا خواهد شد و با انعقاد آن، پرونده سال 96 در این بخش بسته می‌شود. به این ترتیب صنعت نفت کشور با امضای 3 قرارداد جذب سرمایه خارجی دست پر وارد سال 97 می‌شود که اولین آن قرارداد طرح توسعه فاز 11 با شرکت توتال فرانسه در تیرماه سال‌جاری بوده است. البته به اعتقاد وزیر نفت سال 97 پرکار‌تر از سال‌جاری خواهد بود.
 در آخرین روزهای سال، دومین قرارداد پسابرجامی صنعت نفت کشور به امضا رسید و روس‌ها به‌طور رسمی وارد آن شدند. قراردادی بر اساس مدل جدید که هدف از امضای آن توسعه میدان‌های مشترک آبان و پایدار غرب است. این قرارداد میان شرکت ملی نفت ایران، شرکت زاروبژنفت روسیه و دانا انرژی منعقد شده. به این ترتیب شرکت زاروبژنفت روسیه، بعد از توتال فرانسه دومین سرمایه‌گذار پسابرجامی بخش بالادست صنعت نفت است. سال گذشته در چنین روزهایی قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با توتال فرانسه بسته شد.سهم مشارکت شرکت روسی در این همکاری 80 درصد و سهم شریک ایرانی 20 درصد است. حداکثر مدت قرارداد هم 10 سال و با توافق طرفین قابل تمدید است تا در نهایت ایران به تولید حداکثر 48 هزار بشکه در روز و تولید تجمعی اضافی حدود 67 میلیون بشکه طی 10سال آینده دست یابد.
«جهان صنعت» زیر عنوان «فاز نفتی همکاری استراتژیک» نوشت: طی 10 سال آینده در نتیجه امضای این قرارداد با شرکت روسی «زارو بژنفت» با احتساب قیمت کنونی نفت شاهد عایدی چهار میلیارد دلاری برای کشور هستیم. مهم‌ترین نکته در این قرارداد همراهی یک شرکت E&Pایرانی در این قرارداد است. در هر حال چنانچه ریسکی وجود داشته باشد باید آن را پذیرفت.
** استعفای شهردار پایتخت
تایید استعفای شهردار تهران که با بازتاب گسترده در فضای رسانه ای و مجازی کشور روبه رو شد، نیز مورد توجه روزنامه ها قرار گرفت .
«محمد علی نجفی استعفا کرد»؛ این خبری بود که از عصر سه ‌شنبه مطرح و دیروز با برخی اظهارات به واقعیت نزدیک و در نهایت تایید شد. روزنامه های چاپ امروز به تحلیل استعفای نجفی و حاشیه های آن پرداختند.
روزنامه «آرمان» زیر عنوان «نجفی جا نزد» چنین نوشت: استعفای نجفی اخم و نگرانی به چهره اصلاح‌طلبان و آنانی آورد که انتظار داشتند با حضور یک مدیر باتجربه اصلاح‌طلب شرایط به‌گونه‌ای تغییر کند که لبخند رضایت بر چهره مردم به‌ویژه آنانی بنشیند که به لیست امید رای داده بودند. بسیاری از فشارهایی که بر او بود آگاه هستند اما از سوی دیگر محمد‌علی نجفی پیش از ورود به شهرداری به‌خوبی آگاه بود که در چه عرصه مدیریتی پرتلاطم، پرحاشیه و سختی گام می‌گذارد که موفقیت در آن نیازمند تحمل فشارهاست و نباید در برابر این فشارها، میدان را خالی کرده و جا بزند. دیروز بیماری نجفی برای دومین بار دلیل نگارش استعفا عنوان شد که البته پیش از تصمیم نهایی در پایان تعطیلات نوروزی نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد اما هر چه باشد انتظار رای دهندگان به لیست اصلاح‌طلبان و اعتدالیون شورای شهر تهران به هیچ وجه رفتن نجفی نیست. 
در سرمقاله آرمان با تیتر «استعفا خواست نجفی نبود» نوشت: واقعیت این است که جریان بازنده انتخابات شورای شهر تهران سعی می‌کند که همچنان بر فشارها بیفزاید و قطعا قدرتی هم در اختیار دارد و نمی‌توان گفت که چون رای نیاورده پس فاقد قدرت است. درواقع باید گفت درکشور ما یک حالت خاص وجود دارد که جریان مغلوب دارای اهرم‌های خاص قدرت هم هست که با تکیه بر آن اهرم‌های قدرت حتی گاهی جریان‌های بیرون را هم با محدودیت مواجه می‌کند. لذا به نظر می‌رسد فشارها باعث استعفا شده که یا باید این فشارها همچنان تداوم پیدا کند یا تحولاتی صورت بگیرد.
در گزارش «ابتکار» آمده است: خبرها حاکی از این است که اعضای شورای شهر در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که باتوجه به استعفای نجفی، سه سناریو را می‌توانند در دستور کار خود قرار دهند. نخست اینکه با توجه به مخالفت برخی اعضای شورای شهر با استعفا، نجفی به کار خود ادامه دهد، دوم اینکه یکی از معاونان شهردار به عنوان قائم مقام اداره امور را به عهده بگیرد و سناریو آخر اینکه شهرداری تهران روزهای آخر سال را با تعیین سرپرست سپری کند تا در سال جدید نسبت به تعیین شهردار اقدام شود.
«شهروند» این استعفا را زودهنگام خواند و نوشت: استعفای شهرداری که تنها هفت ماه از آغاز ورودش به شهرداری تهران گذشته بود و در این هفت ماه فشارهای سیاسی زیادی را تحمل کرد. محمدعلی نجفی در ماه‌های گذشته در جریان گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران از تخلفات گسترده مدیریت شهری گذشته حرف زد و حتی پرونده بعضی تخلفات را به دستگاهی قضائی ارسال کرد. 
روزنامه «قانون» این استعفا را حاصل «هزینه پایداری» ارزیابی و به نقل از ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مبارزه با فساد هزینه دارد نوشت: «هجمه سازماندهی‌شده فقط یک جنگ روانی علیه شهرداری بوده که مبارزه با فساد را در پیش گرفته است. شورا برای حفظ منافع شهر و مردم ایستادگی خواهد کرد و به فرض استعفای آقای نجفی، شورای شهر تهران آن را نخواهد پذیرفت. در راه مبارزه با فساد در شهرداری تهران از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم.»
روزنامه «جوان» اما با برگزیدن تیتر «شهردار اشتباهی رفت» در گزارش خود نوشت: هفت ماه پیش هم که بحث شهرداری نجفی مطرح بود، منتقدان گفتند که وی ناخوش احوال است و عملا نخواهد توانست بار مدیریتی سنگین شهرداری پایتخت را به دوش بکشد، ‌اما بازی های سیاسی نجفی را با اجماع شهردار تهران کرد. حالا هم نجفی استعفا داده است، به دلیل بیماری ! هزینه هایی که یک جابه جایی مدیریتی در این سطح به بیت المال تحمیل می‌کند به کنار، با استعفای «شهردار اشتباهی» اداره شهر تهران در آستانه نوروز که پرکارترین اوقات کاری است،‌عملا به تعطیلی منجر خواهد شد، هرچند رئیس شورای شهر تهران گفته است نجفی تا بعد از تعطیلات شهردار تهران خواهد بود !
** تنش در روابط لندن- مسکو
به دنبال مسمومیت یک جاسوس روس در انگلیس بر اثر تماس با ماده سمی اعصاب، دولت انگلیس خواستار برگزاری نشست فوق ‌العاده شورای امنیت شد و با اخراج 23 دیپلمات روس و تعلیق تمامی تماس ‌های سطح عالی با دولت روسیه برخی روزنامه های امروز از بالاگرفتن بحران میان دو کشور خبر دادند.
در همین زمینه روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت: ماریا زاخارووا عنوان کرده که ترزا می‌نخست وزیر انگلیس شواهد واقعی برای محکوم کردن روسیه در پرونده مسمومیت سرگئی اسکریپال در دست ندارد. هیچ ساز و کار قانونی از طرف دولت انگلیس در پرونده مسمومیت اسکریپال بکار گرفته نشده است. درخواست روسیه براساس قوانین بین‌المللی از انگلیس برای ارایه اطلاعات درباره مواد شیمیایی بکارگرفته شده در چارچوب پرونده مسمومیت اسکریپال، بی‌پاسخ مانده است. تمام این رویدادها را می‌توان نمایشی با اتهام‌های اثبات نشده توصیف کرد، برای آنها (مقام‌های انگلیسی) اقدام به ترساندن امری عادی است، اما نمی‌توانند روسیه را بترسانند. این مساله را نمی‌توان حادثه خواند بلکه یک اقدام دسیسه جویانه بین‌المللی است. 
روزنامه «اعتماد» در گزارشی با این موضوع نگاشت: مسکو و لندن وارد تلخ‌ترین دوران روابط‌شان از زمان جنگ سرد تاکنون می‌شوند. نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه رسما روسیه را به «استفاده از خشونت غیرقانونی علیه پادشاهی متحده» متهم کرد. مسمومیت یک جاسوس پیشین روسیه در سالزبری بریتانیا، به بهانه‌ای برای جنگ لفظی تند لندن علیه مسکو تبدیل شده است، بعد از پایان ضرب‌الاجل یک‌طرفه نخست‌وزیر بریتانیا به مسکو، لندن اقدامات تندی را علیه روسیه، از جمله قطع تمامی تماس‌های دیپلماتیک در سطح بالا و اخراج تعدادی از دیپلمات‌های روس و درخواست برگزاری جلسه شورای امنیت در مورد این اقدام در پیش گرفته است.
به نوشته این روزنامه، دولت روسیه هرگونه دخالت در سوء‌قصد احتمالی به سرگئی اسکریپال و دخترش در شهر سالزبری را رد کرده است. سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه تاکید کرده ‌بود که بریتانیا هیچ مدرکی در مورد اتهام‌های وارد شده به روسیه نداده است و روسیه هیچ راهی برای بررسی و پاسخگویی به اتهام‌های وارد شده در مورد دخالت در سوء‌قصد به جان جاسوس پیشین روس و دخترش در اختیار ندارد. دولت بریتانیا به 23 دیپلمات روس، یک هفته فرصت داده است تا خاک بریتانیا را ترک کنند. این بزرگ‌ترین اخراج دست‌جمعی دیپلمات‌های روس‌تبار از بریتانیا طی 3 دهه گذشته و بزرگ‌ترین درگیری دیپلماتیک میان مسکو و لندن از زمان جنگ سرد تاکنون محسوب می‌شود.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر