/
۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹

صادرات نفت ایران به هند به روزانه 502 هزار بشکه رسید

وزارت نفت اعلام کرد : ایران در ماه ژوئیه (تیر- مردادماه) 502 هزار بشکه نفت خام به هفت شرکت دولتی و خصوصی هند صادر کرده است.
کد خبر : ۵۸۴
نبض نفت-در حالی که خبرگزاری ‌های بین المللی از کاهش خرید نفت هند از ایران خبر می دهند، آمارها نشان می‌دهد مقدار خرید نفت خام این کشور از ایران، کاهش نداشته بلکه افزایش نشان می دهد.
هند در ماه ژوئیه (تیر-مرداد) 502 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرده است که این رقم نسبت به ماه پیش از آن (ژوئن) 83 هزار بشکه افزایش را ثبت کرد.
بررسی آمار صادرات نفت ایران به هند از سال 2015 ، روند افزایشی خرید نفت خام این کشور را نشان می دهد؛ ایران در سال 2015 و 2016 بطور متوسط روزانه معادل 189 هزار و 451 هزار بشکه به هند نفت خام صادر کرده است.
میانگین صادرات نفت خام ایران به هند از ابتدای سال 2017 ( 11 دی 95 ) تاکنون نیز 438 هزار بشکه در روز بوده و با توجه به این که حدود چهار ماه به پایان سال میلادی مانده، امکان تغییر این رقم وجود دارد.
مشتریان هندی نفت ایران نیز از سه شرکت به هفت شرکت افزایش یافته‎اند که می‌توان از 'ریلانس' و 'اسار' به عنوان مطرح ترین آنها نام برد که هیچ کاهشی در خرید نفت خام از ایران نداشته‌اند.
 ایران توانست در ماه ژوئیه (تیر - مردادماه) روزانه بیش از 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام راهی بازارهای آسیا و اروپا کند.
صادرات نفت ایران که پس از اجرای توافق برجام و لغو تحریم ها، به سرعت افزایش یافته، اکنون به مرحله تثبیت رسیده است.
صادرات نفت ایران پیش از رفع تحریم ها روزانه حدود یک میلیون بشکه بود و با تدابیر اتخاذ شده در دولت، بلافاصله پس از لغو تحریم ها، رو به افزایش گذاشت.
همچنین ایران توانست بازارهای قدیمی خود در اروپا را که در زمان تحریم از دست داده بود، به تدریج بازپس گیرد.
بر این اساس، وزارت نفت اعلام کرد: مقدار صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی (ژوئیه) نسبت به ماه قبل (ژوئن) 45 هزار بشکه در روز افزایش یافت.
ایران در ماه ژوئیه توانست بیش از 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت خام را راهی بازارهای آسیا و اروپا کند.
میزان صادرات نفت ایران به بازار آسیا در این ماه با افزایش بیش از 100 هزار بشکه ای به یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز رسید.
چین، کره جنوبی، هند، ژاپن از جمله مشتریان نفت خام ایران در قاره آسیا به شمار می‌روند.
میزان تولید نفت خام ایران اکنون به حدود چهار میلیون بشکه در روز رسیده است.
نرخ نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به چهارم آگوست (13 مرداد) با 2 دلار و 54 سنت افزایش قیمت، به بشکه ای 51 دلار و 39 سنت رسید.
میانگین قیمت نفت سبک ایران از آغاز سال 2017 میلادی (دوازدهم دی ماه گذشته) تاکنون 48 دلار و 86 سنت ثبت شد.
نفت خام سنگین ایران در بازارهای جهانی نیز با یک دلار و 99 سنت افزایش، بشکه ای 48 دلار و 93 سنت خرید و فروش شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر