/
۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸

مهم‌ترین اتفاقات حوزه پالایش و پخش در سال گذشته

راه اندازی فاز دوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، افزایش ظرفیت و کیفیت پالایشگاه‌ها، راه‌اندازی سامانه دیسپچینگ میترینگ انبارهای نفت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و... سرفصل مهم‌ترین اقدامات حوزه پالایش و پخش فرآورده های نفتی در طول یک سال گذشته بوده است.
کد خبر : ۵۸۷۰

نبض نفت - راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس  که با تثبیت آن، ۱۲ میلیون لیتر دیگر به تولید بنزین یورو ۵ کشور افزوده می‌شود و ایران را در تولید این فرآورده راهبردی به خودکفایی کامل می‌رساند مهم‌ترین اتفاق پالایش و پخشی کشور در طول یک سال گذشته محسوب می‌شود. فاز نخست بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه، پس از ۱۱ سال که از آغاز آن می‌گذشت، سرانجام اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ افتتاح و تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در آن آغاز شد.

فاز دوم این پالایشگاه که نخستین واحد آن (تقطیر) در آخرین روزهای بهمن ماه سال ۱۳۹۶ وارد مدار شد، تا پایان همان سال بهره‌برداری  شد و سپس راه‌اندازی فاز سوم، تکمیل ظرفیت پالایشگاه و تبدیل شدن به یکی از صادرکنندگان بنزین در دست اقدام است که در سال آینده شاهد آن خواهیم بود.

افزایش ظرفیت و کیفیت پالایشگاه‌های اصفهان، لاوان و اجرای طرح‌های آنها که منجر به افزایش تولید بنزین یورو۴ در کشور شده است نیز از دیگر دستاوردهای سال ۱۳۹۶ در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی محسوب می‌شود. در سال ۱۳۹۶  به طور متوسط روزانه حدود ۷۹ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد و تولید بنزین نیز حدود ۷۷ میلیون لیتر در روز بود؛ این یعنی تولید و مصرف بنزین در کشور تقریبا برابر شد. نوسازی انبار نفت ری که از قدیمی‌ترین انبارهای نفت ایران محسوب می‌شود، اتفاق دیگری است که در روزهای پایانی سال ۱۳۹۶ رقم خورد.

راه‌اندازی سامانه دیسپچینگ میترینگ انبارهای نفت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و اتصال ۶۰ انبار نفت این شرکت به این سامانه، بهره‌برداری از سامانه کنترل مرکز انتقال نفت ری – شاهرود، آغاز تولید بنزین آلکالیت (سبز) در پالایشگاه آبادان، انعقاد قرارداد فاز دوم پالایشگاه آبادان به منظور استفاده از منابع مالی یک خط اعتباری خارجی و ... بخشی دیگر از فعالیت‌های شرکت‌ ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است که در سال ۱۳۹۶ به سرانجام رسید.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

منبع: ایسنا


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر