/
۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹

بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز جهان را بشناسیم

بسیاری از شرکت‌های نفت توسط شرکت‌های بزرگتر خریداری شده یا به دلیل قوانین ضدانحصارطلبی ناچار شده اند به شرکت‌های کوچکتری تبدیل شوند. شرکت‌ها رشد کرده و طی چند دهه گذشته بسیار موفق بوده‌اند، تاسیسات آنها نیز رشد کرده و سرمایه گذاری آنها به سایر کشورها گسترش یافته و سود سالانه آنها را به ده‌ها میلیارد دلار رسانده است.
کد خبر : ۵۸۷۶

به گزارش نبض نفت صنعت نفت از نظر سود منافع عظیمی را کسب می‌کند و از اوایل قرن بیستم با تداوم رشد تقاضا برای نفت، به روند رشد ادامه داده است. پایگاه خبری"مارکتینگ ۹۱" به بررسی ۱۰ شرکت نفت و گاز برتر دنیا در بازارها پرداخته است. این شرکت‌ها عبارتند از:

۱- رویال داچ شل

ذخایر جهانی قطعی رویال داچ شل معادل ۱۳.۹ میلیارد بشکه نفت است. شل حداقل ۴۴ هزار پمپ بنزین را در دنیا اداره می‌کند که بزرگترین شبکه خرده فروشی این سوخت در دنیا محسوب می‌شود. این شرکت علاوه بر اکتشاف و تولید نفت و گاز، سرمایه‌گذاریهای در نفت شنی آتاباسکا دارد.

این پروژه شامل تبدیل نفت شنی آلبرتا به روغن‌های مصنوعی است. سایر بخش‌هایی که این شرکت حضور دارد شامل تولید محصولات پالایش شده و تجارت مواد شیمیایی و گاز و برق، توسعه انرژی تجدیدپذیر و حمل گاز طبیعی است. عمده تولید نفت این شرکت در نیجریه، آمریکا و انگلیس انجام می‌گیرد. شل به دلیل شبکه توزیع گسترده این شرکت، در میان یکی از بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز جهان در سال ۲۰۱۷ قرار گرفت.

۲- سینوپک شانگهای پتروکمیکال

چین برای یک مدت طولانی چندان در عرصه پتروشیمی فعال نبود اما اخیرا این کشور وارد صنعت پتروشیمی شده و شرکت‌های مانند سینوپک به بازیگران جهانی بزرگ بدل شده‌اند. سینوپک در اکتشاف و تولید نفت و محصولات نفتی فعالیت دارد و بزرگترین تولیدکننده اتیلن در چین است و همچنین روغن‌ها و سوخت‌هایی بر پایه نفت و سایر و مواد پتروشیمی مانند بنزن را تولید می‌کند. سینوپک عمدتا محصولاتش را برای چین تامین می‌کند و عمده درآمدش از شرق این کشور است.

۳- پتروچاینا

پتروچاینا یک شرکت چینی دیگر است که در حوزه نفت و محصولات مرتبط قدرتمند شده است. این شرکت زیرمجموعه شرکت ملی نفت چین است و ظرفیت تولیدی آن حدود دو سوم از الزامات نفت و گاز چین است.

ذخایر نفت قطعی پتروچاینا معادل ۱۰.۸ میلیون بشکه و ذخایر گاز طبیعی این شرکت معادل ۶۹.۳ تریلیون فوت مکعب است. پتروچاینا ۱۳ کارخانه پتروشیمی و ۲۹ پالایشگاه را اداره می‌کند و حداقل ۵۳۴۰۰ کیلومتر خط لوله برای انتقال محصولات پالایش شده و گاز طبیعی دارد.

۴- شورون

شرکت شورون بزرگترین شرکت نفت و گاز در آمریکا بوده و در حدود ۸۰۰۰ پمپ بنزین در سراسر این کشور و حدود ۶۰۰۰ پمپ بنزین در خارج از این کشور سهم دارد. این پمپ بنزین‌ها عمدتا تحت برندهایی مانند شورون، کالتکس و تگزاکو فعالیت می‌کنند. این شرکت علاوه بر نفت، ۵۰ درصد سهم در شرکت شورون فیلیپس کمیکال دارد. شورون معادل ۱۱.۲ میلیارد بشکه نفت ذخیره دارد و ۲.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. این شرکت از ظرفیت پالایش ۱.۸ میلیون بشکه در روز برخوردار بوده و ۵۵۰۰ مایل خط لوله برای انتقال نفت و گاز دارد.

۵- اکسون موبیل

اکسون موبیل در سال ۲۰۱۷ پایینتر از شورون ایستاد با این‌همه این به معنای آن نیست که شرکت کوچکی است. اکسون موبیل در حداقل ۱۹۰۰۰ پمپ بنزین در سراسر جهان سهم دارد که حدود ۴۰۰۰ پمپ بنزین بیشتر از شورون است و ذخایر نفتی این شرکت معادل ۲۴.۷ میلیارد بشکه است. این شرکت ظرفیت تولید ۵ میلیون بشکه نفت و ۱۳۶ هزار بشکه در روز روغن را دارد. اکسون ۲۳ پالایشگاه را در ۱۴ کشور دارد و یکی از برترین شرکتهای نفت و گاز است.

۶- شرکتBP

شرکتBPیک شرکت نفت انگلیسی است که در حال حاضر در حدود ۲۸ کشور نفت و گاز اکتشاف می‌کند. این شرکت معادل ۱۷ میلیارد بشکه نفت در ذخایر خود داشته و ظرفیت فراوری در ۱۵ پالایشگاه این شرکت به ۳.۲ میلیون بشکه نفت در روز می‌رسد. شرکتBPهمچنین منافع زیادی در پتروشیمی دارد که سهم شایانی در درآمدش دارد. این شرکت نفتی محصولات نفتی خود را برای حدود ۱۷۲۰۰ پایگاه خرده فروشیBPدر جهان تامین می‌کند و بازارش به حداقل ۵۰۰ کشور گسترده می‌شود.

۷- توتال

توتال با حضور در حداقل ۱۳۰ کشور، یکی از بزرگترین شبکه‌های توزیع نفت و گاز در جهان است. این شرکت در همه بخش‌های صنعت نفت شامل فعالیت‌های بالادستی و بازاریابی و همچنین تمهیدات خدمات در بخش‌های پالایش، تجارت و حمل حضور دارد.

توتال همچنین موادی با پایه شیمیایی شامل کودها و مواد پتروشیمی را تولید می‌کند. مواد شیمیایی تخصصی برای بازار مصرفی و صنعتی مانند چسب، فراوری لاستیک و آبکاری و محصولات رزین تولید می‌کند. بعلاوه توتال منافع وسیعی در بخش تولید برق دارد و به دلیل دارایی‌های وسیعی که دارد، در میان برترین شرکت‌های نفت و گاز جهان قرار گرفته است.

۸- انی

نام انی ممکن است کوتاه باشد اما در واقعیت، بزرگترین شرکت نفت ایتالیا با فعالیت‌هایی در گاز طبیعی، نفت، خدمات میدان نفتی و پتروشیمی است. انی اخیرا فعالیتش را به تولید نیرو توسعه داده است. زیرمجموعه های اصلی انی شامل انی پاور برای تولید برق، سایپم برای خدمات میدان نفتی، ایتال گاز برای انتقال گاز، اسنم ریته گاز برای فعالیت خط لوله و اسنم پروگتی برای مهندسی و قراردادها هستند. انی معادل ۶.۸ میلیارد بشکه ذخایر قطعی نفت دارد که عمده آن در ایتالیا و آفریقا است. انی یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی در سراسر اروپا است.

۹- پتروناس

پترولیام ناسیونال برهاد (پتروناس) یک شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز مرتبط با دولت است که در پتروشیمی، نفت و گاز طبیعی فعالیت می‌کند. این شرکت همچنین نفت و گاز و محصولات آنها را به مقصدهای مختلف در جهان صادر می‌کند و این فعالیت‌ها را از طریق زیرمجموعه‌های اصلی خود شامل پتروناس کمیکال، بینتولو پورت، پتروناس داگان گان، کی ال سی سی پراپرتی هولدینگز، ام آی اس سی و پتروناس گاز انجام می‌دهد. پتروناس منافع تجاری در حدود ۳۵ کشور دارد. محصولات و خدماتش شامل اکتشاف بالادستی، تولید، پالایش پایین دستی، بازاریابی و توزیع است.

۱۰- پمکس

شرکت دولتی نفت و گاز مکزیک که به انگلیسی مکزیکن پترولیوم شناخته می‌شود. این شرکت دارایی‌هایی دارد که فراتر از ۴۰۰ میلیارد دلار است. پمکس اکتشاف، تولید و پالایش و همچنین توزیع نفت را در مکزیک و نقاط دیگر انجام می‌دهد. پمکس منافعی در گاز طبیعی، سوخت و سایر مواد پتروشیمی دارد که همگی آنها کاملا توسط دولت اجرا می‌شود.


محمدعلی بنکدار تهرانی

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر