/
۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

سوریه جولانگاه مدعیان سردمداری بر بازار گاز / دوئل روسیه و امریکا برای کسب نقش اول در سناریوی گازی دنیا

یک کارشناس بین الملل انرژی گفت: آمریکا می‌خواهد خود، صادرات گاز به دنیا را به عهده گیرد همانگونه که با تحریم ایران و بالا بردن قیمت نفت توانست تولید نفت از شیل‌ها را اقتصادی کند.
کد خبر : ۶۱۴۸

نبض نفت - محمود خاقانی درباره تاثیر جنگ احتمالی روسیه و امریکا در سوریه بر بازار نفت اظهار داشت: ابتدا باید بدانیم چرا داعش بوجود آمد، چرا آمریکا و اروپا متمرکز بر سقوط دولت سوریه هستند و چرا روسیه به کمک سوریه می‌آید. اکنون در منطقه ما جنگ بر سر نفت نیست دوران نفت تمام شده و هر دعوایی در خاورمیانه دیگر در درازمدت بر نفت تاثیر خاصی ندارد، اکنون بحث بر سر گاز است.

وی افزود: ترامپ اعلام کرده که آمریکا سالها 7 تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده و چیزی بدست نیاورده است، امروز می‌بینیم که شاهزاده سعودی به فرانسه و امریکا می‌گوید حاضر است تمامی هزینه‌های جنگ را بپردازد تا منطقه برای او و متحدش اسرائیل حفظ شود.

این کارشناس بین الملل انرژی تصریح کرد: اسرائیل در آبهای عمیق مدیترانه  گاز پیدا کرده و تسلط بر منابع و سواحلی که از این منابع برخوردارند برای این رژیم اهمیت دارد، به همین دلیل وقتی بیداری اسلامی در تونس و مصر اتفاق افتاد، با توجه به مدیریتی که امریکا و انگلیس بر حاکمیت عربستان داشتند شروع به سرکوب کردند تا دولت‌هایی بر سر کار بیایند که متحد آنها بوده و با اسرائیل در نهان و آشکار دوست باشند، در این میان به بشار اسد هم پیشنهاد شد که پول می‌دهند و حکومتش را تضمین می‌کنند به شرطی که رابطه‌اش را با ایران و حزب الله قطع کند، اما وقتی از سوی حکومت سوریه موافقت نشد شورش داخلی در این کشور به راه افتاد، بخش بزرگی از نیروهای سوریه را جدا کردند و مناطق صادرات گاز آینده را در دریای مدیترانه با کمک داعش تصرف کردند، ترکیه هم در این مسیر در ابتدا همراه بود، به تدریج به دلایل مختلف تصمیم گرفتند در ترکیه هم کودتای نظامی راه بیندازند که به دلیل محبوبیت اردوغان شکست خورد و رابطه او با ناتو و امریکا مسیر دیگری طی کرد.

وی ادامه داد: در هر حال ترکیه نمی‌خواست که از نقش آفرینی در سوریه و عراق بیرون بماند و از گاز سهمی نداشته باشد واز طرفی روسیه هم که قرار بود بلواستریم 2 را با ترکیه بسازد، گاز  مدیترانه برایش مهم است و علاوه بر آن روزانه حدود 800 هرار بشکه نفت روس‌ها وارد مدیترانه می‌شود، لذا از نظر ژئوپلیتیک سوریه یک موقعیت ویژه برای روسیه دارد.

خاقانی با بیان اینکه ایران و ترکیه و عراق بدنبال از بین بردن جای پای سیاست‌های استعماری و استثماری قرن 19 و 20 در منطقه هستند، یادآور شد: در مقابل این کشورها عربستان وجود دارد که  1000 میلیارد دلار از پول نفت خود را به آمریکا می‌پردازد که هر جایی را که ایران نفوذ دارد تسخیر کند و جایگاه ایران را مختل کند، آنها به دنبال این هستند که گاز ایران تحریم شود چنانچه ترامپ در 29 ژوئن 2017 رسما در یک سخنرانی اعلام کرد که سیاست خارجی امریکا بر اساس تسلط کامل بر بازار نفت و گاز است و این کار را می‌کند که واردات گاز از روسیه کم شده و ایران نیز نتواند صادرکننده باشد.

وی بیان کرد: امریکا می‌خواهد خود صادرات گاز به دنیا را به عهده گیرد همانگونه که با تحریم ایران و بالا بردن قیمت نفت توانست تولید نفت از شیل‌ها را اقتصادی کند.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

منبع: ایلنا


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر