/
۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸

لوله‌سازان خارجی چه چیزی بیش از سازندگان داخلی دارند/ وزارت نفت گوشه چشمی به داخلی‌ها داشته باشد

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با اشاره به اینکه لوله‌های خریداری شده از شركت سالزگيتر آلمان در پروژه های قبلی در موارد متعددی به مشكل خورده است، گفت: اما شرکت های خارجی همواره قبل از تحویل خطوط لوله پولشان را گرفته اند.
کد خبر : ۶۲۱۶

نبض نفت - امیرحسین کاوه دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با اشاره به توضیحات وزارت نفت مبنی بر اینکه شرکت‌های داخلی لوله ساز در قرارداد فاز 11کاری بیش از رول کردن لوله‌ها را انجام نمی‌دهند، گفت: لوله سازان خارجی چه عملیاتی بیشتر از لوله سازان داخلی انجام می دهند.

وی ادامه داد: آیا جز این است که وزارت نفت تمامی شرایط  سخت را برای سازندگان داخلی اعمال می کند و عکس آن را برای خارجی ها !؟ در کدام قرارداد داخلی کل پول لوله ساز با ارائه اسناد در قالب یک LC تسویه شده است و در کدام قرارداد خرید از خارج غیر این عمل شده و سالها طرف مقابل به دنبال پولش می دویده است؟!

کاوه تصریح کرد: کدامیک از خطوط لوله ساخت داخل مشکل کیفیت و نشت و انفجار داشته است،در حالی که لوله های خریداری شده از شرکت سالزگیتر آلمان در موارد متعددی به مشکل خورده و جدا از زمان، هزینه سنگینی را بابت تعویض به ایران تحمیل کرده است و یا لوله های ساخت شرکت Man هندوستان که غالبا زیر آب منفجر شده اند ولی همه این خارجی‌ها اول پولشان را گرفتند و رفتند و وزارت نفت ماند و پول های از کف رفته.

وی ادامه داد: در زمان تحریم، لوله سازان خارجی خصوصا اروپا ژاپن و کره بودند که فشار می آوردند ورق مورد نیاز تحریم شود و وارد کشور نشود ولی لوله سازان داخلی با همت و اعتبار خود تمام مواد مورد نیاز را تهیه کردند ولوله مورد نیاز کشور را تامین کردند.

به گفته کاوه، محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق صنعت و معاون فعلی وزیر نفت توانمندی لوله سازان ایرانی را دیده و و در جلسات کارشناسی مفصل به وزیر نفت نامه هشدار آمیز دادند.اگر فقط کار لوله سازان ایرانی رول کردن ورق است و اگر به این سادگی است چرا اینقدر بحث کیفیت و سختی کار از طرف توتال مطرح می‌شود؛ لوله سازان ما هم اکنون پیشرفته ترین کارخانجات و تجهیزات را دارد که اگر از آن استفاده نشود تجهیزات خود را باید به دریا بریزیم و هزاران کارگر لوله ساز کشور باید خانه نشین شود.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران خاطرنشان کرد: بازرسان بین المللی لوله‌های تولید کارخانجات ایرانی را تایید کرده و هزاران کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز خشکی و زیر دریای ساخت ایران بهترین گواه توانمندی ما است، بنابراین انتظار ما از وزارت نفت این است، همان قدر که به خارجی ها علاقه دارند گوشه چشمی هم به ساخت داخل داشته باشند.

چند روز قبل گزارشی به عنوان «بی توجهی توتال به مفاد قرارداد توسعه فاز 11» در خبرگزاری فارس منتشر شد که از عملکرد توتال فرانسه نسبت به بی توجهی به تجهیزات ساخت داخل انتقاد شد، پس از انتشار این گزارش روابط عمومی وزارت نفت ایران در دفاع از عملکرد این شرکت فرانسوی جوابیه ای را ارسال کرد که براساس قانون متن این جوابیه بدون کم و کاستی منتشر شد.

در جوابیه وزارت نفت آمده بود سه شرکت ایرانی یادشده تولید لوله در کشور صرفاً عملیات رول کردن ورق و ساخت لوله نهایی را انجام خواهند داد که بخش بالنسبه کمتری از مجموع سفارش لوله بوده و البته ورق خام مربوطه جهت سرویس مقاوم در برابر گاز ترش به‌هرحال در خارج ساخته و وارد می‌شود.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

منبع: فارس


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر