/
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱

احداث سدبرای حل چالش آب پالایشگاه‌ها/کاهش یک سومی تولید در اورهال

مدیر عامل پالایشگاه فجر جم با بیان اینکه چالش تامین آب برای این پالایشگاه همچنان برقرار است، گفت: برای رفع این چالش، احداث سد را در دستور کار داریم.
کد خبر : ۶۵۹۴

نبض نفت - عبد الصمد نجفی با بیان اینکه این پالایشگاه از نیمه فروردین ماه سال جاری وارد دوره تعمیرات اساسی شده است، گفت: با وجود اینکه در حال حاضر تامین کننده خوراک ما در بالادستی نیز وارد دوره اورهال شده است، اما روزانه ٦٥ میلیون مترمکعب گاز تولید می کنیم. این در حالی است که ظرفیت تولید پالایشگاه ٩٠ میلیون مترمکعب است.

وی میزان تولید گاز این پالایشگاه در زمان غیر از تعمیرات را ٦٠ تا ٧٠ میلیون مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: معمولا پالایشگاه تا نیمه آبان ماه در اورهال است؛ چرا که بخش بالادستی به منظور تامین پایدار گاز، در زمستان تعمیرات اساسی خود را  آغاز می کند. بنابراین میزان خوراک رسانی و در نتیجه تولیدات ما کاهش می یابد.

این مقام مسئول تامین خوراک(اتان) و کمبود آب را مهم ترین چالش این پالایشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: برای رفع چالش تامین خوراک، تامین خوراک ٥٠ میلیون مترمکعبی از پارس جنوبی، تامین خوراک از جزیره کیش و همچنین تامین خوراک از منطقه عملیاتی کنگان را در دستور کار داریم. پالایشگاه فجر جم محصولاتی همچون پروپان، بوتان، ال، پی، جی و میعانات گازی تولید می کند.

وی ادامه داد: برای غلبه بر چالش آب، راه حل سدسازی و ایجاد آب شیرین کن در منطقه سیراف را با مشارکت وزارت نیرو در دستور کار قرارداده ایم.

پالایشگاه گاز فجر جم  یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های گاز ایران واقع در شهرستان جم استان بوشهر است.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر