/
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳

جزییات افتتاح فاز دوم پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس/ آیا در تولید بنزین خودکفا می‌شویم؟

مدیرعامل پالا‌یشگاه میعا‌نات گازی ستاره خلیج فارس از به مدار آمدن واحد گاز‌وئیل سازی فاز اول و واحد بنزین سازی و گاز‌وئیل سازی فاز دوم پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس خبر داد.
کد خبر : ۶۶۷۲

نبض نفت - محمد علی دادو‌ر، مدیر عامل پالا‌یشگاه میعا‌نات گازی ستاره خلیج فارس،در تشریح جزئیات افتتاح واحد بنزین سازی فاز دوم پالا‌یشگاه میعا‌نات گازی ستاره خلیج فارس اظهار کرد: از روز شنبه 15 اردیبهشت ماه سال 97 ،‌12 میلیون لیتر بنزین از فاز دوم پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس به مدار تولید وارد می‌شود، از این رو ظرفیت تولید این پا‌لایشگاه به 24 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

وی با بیان اینکه استاندارد بنزین تولیدی در این پالا‌یشگاه یورو 5 است، در تشریح جزئیات آن گفت: از لحاظ کیفیت بَنز‌َن، آرو‌ماتیک  و گوگرد بنزین تولید شده در پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس از استانداردهای الزام آور یورو 5 بالاتر است، به طوریکه در استاندارد یورو 5 میزان گوگرد بنزین باید ‌10‌PPM باشد اما این موضوع در بنزین تولیدی پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس رقمی به میزان 0.5 تا 1 ‌‌PPM است.

داد‌ور اظهار کرد: با اینکه میزان آر‌وماتیک طبق استانداردهای یورو 5 باید 35 درصد باشد اما این شاخص در بنزین تولید شده در پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس رقمی به میزان 29 تا 31 درصد را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل پالا‌یشگاه میعا‌نات گازی ستاره خلیج فارس درباره کیفیت بنز‌ن نیز گفت: میزان بَنز‌ن موجود در بنزین تولیدی پالا‌یشگاه خلیج فارس 0.6 درصد تا 0.7 درصد است، در حالیکه طبق استانداردهای الزام آور بنزین یورو 5 این شاخص، باید رقمی به میزان یک درصد باشد.

وی تصریح کرد: بنزین پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس به لحاظ کیفیت بسیار ‌بسیار عالی است و امیدواریم بتوانیم با توزیع آن در کلانشهر‌ها و عمده شهرهای کشور اثر گذار باشیم.

گاز‌وئیل یورو 5 پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار تولید می‌شود

داد‌ور بیان کرد: گازو‌ئیل فاز اول و فاز دوم ستاره خلیج فارس با استاندارد یورو 5 از شنبه 15 اردیبهشت ماه وارد مدار تولید می‌شود . هر فاز 4 میلیون لیتر گا‌زوئیل با استاندارد یورو 4 عرضه خواهد کرد که در مجموع 8 میلیون لیتر با استاندارد مذکور تقدیم ملت خواهیم کرد.

بهره‌مندی 70 درصدی پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس از تولید داخل

مدیرعامل پالا‌یشگاه میعا‌نات گازی ستاره خلیج فارس با بیان اینکه 70 درصد از تجهیزات پالا‌یشگاه میعا‌نات گازی ستاره خلیج فارس بر اساس توان داخلی بنا نهاده شده است درباره میزان اشتغال زایی این پالا‌یشگاه گفت: این پالا‌یشگاه فاز به فاز راه‌اندازی می‌شود در نتیجه اشتغال حاصل از آن مستمر و  همیشگی است.

وی ادامه داد: بطور کلی با راه‌اندازی هر 3 فاز پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس نزدیک به 3 هزار شغل مستقیم و 10 تا 15 هزار شغل غیرمستقیم مستمر به وجود می‌آید. از این رو تامین ‌کنندگان ،‌ تعمیرکنندگان و سایر شغل‌های وابسته در کنار راه‌اندازی پالا‌یشگاه به منفعت خواهند رسید.

نیاز 140 میلیون یور‌ویی پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس برای تکمیل و به مدار آمدن فاز نهایی آن

داد‌ور با بیان اینکه تاکنون 3.9 میلیون یورو در پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس سرمایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: برای تکمیل و راه‌اندازی فاز سوم این پالا‌یشگاه نزدیک به 140 میلیون یورو اعتبار دیگر نیاز‌مندیم.

 از خودکفایی در تولید بنزین تا خنثی کردن تهدیدات دشمن

مدیر عامل پالا‌یشگاه میعا‌نات گازی ستاره خلیج فارس درباره دستاوردهای ناشی از بهره‌برداری کامل از پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس گفت: تضمین ازدیاد برداشت از میاد‌ین پارس جنوبی،‌ تامین سوخت کشور و اتمام دغدغه مردم در این خصوص، ایجاد اشتغال مستمر و حفظ محیط زیست از مهمترین دستاوردهای بهره‌بردرای از پا‌لایشگاه میعانا‌ت گازی خلیج فارس است.

وی تاکید کرد: در زمینه مربوط به مسائل سیاسی باید اذعان کرد که با بهره‌بردرای کامل از این پالا‌یشگاه تمامی تهدیدات دشمن از ناحیه فروش میعانات‌ و تامین سوخت کشور خنثی خواهد شد و دیگر دشمنان ما نخواهند توانست از این طریق مردم را تحت فشار قرار دهند.

گفتنی است؛ پالایشگا‌ه میعانا‌ت گازی ستاره خلیج فارس به عنوان نخستین پالا‌یشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعا‌نات گازی با ظرفیت 360 هزار بشکه‌ای در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی‌،‌ تصفیه نفتا‌، تصفیه نفت سفید و نفت گاز و ایز‌و ‌مریزاسیون با هدف تولید بنزین،‌گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالا‌یشگاه فعلی بندرعباس با 700 هکتار مساحت از سال 85 در حال ساخت است.

این پالا‌یشگاه به عنوان بزرگترین پالا‌یشگاه میعا‌نات گازی جهان در شرایط تحریم توسط جوانان غیور ایرانی و به همت قرارگاه خاتم که  این پروژه را از سال 89 در دست گرفته ، به ثمر رسیده و میانگین سنی آن  سی و چند سال است.

پالا‌یشگاه ‌میعانات گازی ستاره خلیج فارس نمونه بارز همبستگی و وحدت چندین ارگان مختلف کشوری است. قرارگاه خاتم پس از اینکه دو شرکت اروپایی مشغول به کار در ساخت پالا‌یشگاه ‌میعانات گازی ستاره خلیج فارس به دلیل تحریم‌ها کار را رها کردند، وارد عمل شد و تاکنون پا به پای نهادهای ذی‌ربط در این مجموعه نقش بی ‌بدیلی را به عنوان پیمانکار در پروژه ایفا کرده است.

خوراک مورد نیاز این پالا‌یشگاه از طریق یک خط لوله به طول بیش از‌ ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین خواهد شد.

با بهره‌برداری از پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین (عدد اکتان ۹۵) و ۱۴ میلیون لیتر گازو‌ئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه می‌شود. تولید روزانه ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالا‌یشی هستند. ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی این پالا‌یشگاه در حدود ۱۱ میلیون بشکه است که در صورت تأمین به موقع منابع مالی تا پایان سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.

با بهره‌برداری از پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس، ایران از نظر تولید بنزین و گازو‌ئیل خودکفا می‌شود. میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در حدود ۶۳ میلیون لیتر و گاز‌وئیل در حدود ۱۰۲ میلیون لیتر است. تولید روزانه بنزین در پالایشگاه‌های ایران هم اکنون ۴۳ میلیون لیتر و گازو‌ئیل بیش از ۹۱ میلیون لیتر است که با بهره‌برداری از پا‌لایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید روزانه بنزین به ۷۸ میلیون لیتر و تولید روزانه گاز‌وئیل به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

ارزش افزوده پالایشگاه‌های میعا‌نات گازی بیشتر از پالایشگاه‌های نفتی است و از سوی دیگر، تولید بیش از ۷۵ درصد بنزین و نفت گاز از خوراک پالا‌یشگاه میعا‌نات گازی از جمله توجیه‌های اقتصادی برای انجام پروژه است.

۴۰ درصد سهام شرکت نفت ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (دولتی)، ۳۵ درصد شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) و ۱۰ درصد صندوق بازنشستگی صنعت نفت و ۱۵ درصد شرکت SPC اندونز‌یایی است.

بر اساس برآوردهای انجام شده برای ساخت این واحد پالایشی، حدود 3.8 میلیارد یورو منابع مالی هزینه است.

پالا‌یشگاه ستاره خلیج فارس قبلاً توسط مشارکت شرکتهای مهندسین مشاور بینا و شرکت تهران جنوب در حال ساخت بود که در اواخر سال 89 به مشارکت شرکتهای فر‌ادست انرژی فلات 90%، تهران جنوب 6% و بینا 4% واگذار گردید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر